Isnin, 4 Oktober 2010

Hayati bai'ah yang dilafazkan!



1)Firman Allah SWT di dalam Surah al-Fath, ayat 10 bermaksud " Bahawasanya orang-orang yang berjanji setia kepada kamu (Muhammad), sesungguhnya mereka berjanji setia kepada Allah. Tangan Allah di atas tangan mereka, maka barangsiapa yang melanggar janjinya, nescaya akibat pelanggaran janjinya akan menimpa dirinya sendiri dan barangsiapa yang menepati janjinya kepada Allah, maka Allah akan memberinya pahala yang besar".

2) Bai'ah bermaksud janji setia yang diberi kepada seseorang untuk melaksana amar makruf nahi munkar bagi meneruskan kelangsungan Islam berkuasa di bumi Allah SWT.

3) Bagi mereka yang pernah berbai'ah/janji setia untuk membantu agama Allah, perlu senantiasa merenungi lafaz bai'ah yang telah diungkapkan.

4) Kita akan ditanya samada kita memenuhi atau tidak tuntutan bai'ah tersebut. Adakala ada yang telah berbai'ah, namun lupa dengan tuntutannya perlu segera disedarkan dari tidur yang lena.

5) Kesan dari pengabaian bai'ah akan menyebabkan perjuangan Islam menjadi lemah. Longgokan kerja akan berlaku dan secara tidak langsung memberikan beban kepada sahabat yang lain. Fitnah akan berlaku samada di peringkat dalaman mahupun luaran.

6) Bai'ah mengandungi 10 elemen penting-faham, ikhlas, amal, jihad, pengorbanan, taat, thabat (tetap pendirian), tajarrud(kejernihan fikrah), ukhuwwah dan thiqah (keyakinan/kepercayaan terhadap pimpinan).

7) Moga terus istiqamah di atas bai'ah yang telah dilafazkan.



4 Oktober 2010, 25 Syawal 1431 Hijrah,

10.27 pagi, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude