Rabu, 26 September 2007

Ragam Ramadhan

Alhamdulillah dah masuk hari ke-14 Ramadhan kita berpuasa. Kepada semua pembaca budiman diharapkan agar kita dapat istiqamah beramal pada bulan yang mulia ini. Sesungguhnya pada bulan ini, walaupun syaitan dibelenggu, sifat malas, nafsu yang suka membazir dan banyak makan masih kuat mencengkam diri kita semua.


Buffet di hotel atau juadah di rumah?

Polemik ini seringkali ditimbulkan. “ Salahkah aku nak buka puasa di hotel? Aku mampu. Siapa tak mampu tak payahlah” -Mungkin ini jawapan sesetengah dari kita yang dikurniakan rezeki yang lebih. “Yelah nak, sabar ye, abah tak mampu beli ayam minggu ni. Insya allah kalau ada rezeki minggu depan, abah beli ye.”- Jawapan si ayah yang hidupnya kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang kepada anak-anaknya untuk menenangkan mereka apabila ditanya tiadakah lauk ayam untuk buka puasa hari itu.

Bagi saya, memang tiada salahnya bagi yang mampu untuk berbuka dengan menikmati buffet di hotel dengan segala jenis macam lauk-pauk. Cuma, sebagai renungan bersama-cuba kita fikirkan, apakah falsafah dan hikmah puasa? Bukankah untuk merasai kelaparan orang yang biasa berlapar? Tambahan pula, belanja untuk pakej buffet bukanlah murah sangat. Adakalanya mencapai RM 150 ++ seorang? Alangkah baiknya kalau kita sedekah pada mereka yang lebih memerlukan. Nabi saw pernah menyatakan “ Barangsiapa yang menjamu orang yang berpuasa, maka akan diberi kepadanya pahala sebagaimana orag itu berpuasa tanpa dikurangkan sedikit pun hatta dengan sebiji tamar”. Apakah hadith ini tak menggalakkan kita untuk memanfaatkan rezeki yang diperoleh ke arah yang lebih bermakna? Bukankah kita akan ditanya tentang harta kita ; di mana kita peroleh dan ke mana ia dibelanjakan. Oleh itu, bagi saya masih ramai orang susah di sekitar kita-mari kita hulurkan bantuan berdasarkan kemampuan yang kita ada. Bulan Ramadhan bulan kasih sayang dan bertebarannya rahmat Allah – kecapilah ia!

Beli juadah di bazar Ramadhan dengan mereka yang menutup aurat atau pun tak kisah beli dengan sesiapa pun?

Pertamanya hadith Nabi saw ” Para peniaga yang jujur akan ditempatkan bersama para siddiqin”. Bukankah hadith ini mengajak para peniaga untuk menilai-aku meniaga ni sebab nak untung atau kerana Allah. Bila meniaga sebab nak untung saja-kadang-kadang tak kisah kualiti makanan yang dijual. Saya terkena semalam. Beli tauhu soya, bila sampai waktu iftar tak boleh makan-dah basi! Masya allah, macam ni ke cara kita meniaga! Jadi, jujurlah wahai peniaga. Jangan kenakan kami pembeli yang ikhlas membeli makanan kamu dan secara tak langsung dengan asbab kami sampai rezeki Allah kepada kamu dengan belian kami.


Yang kedua, perkara yang biasa kita perhatikan, kita membeli dengan peniaga tanpa kita nilai cara da gaya mereka. Pernah saya dipesan oleh seorang ulama-angan kamu beli makanan dari orang yang derhaka kepada Allah. Antara bentuk penderhakaan kepada Allah di bazar Ramadhan apabila peniaga tak menutup aurat! Yang perempuan tak pakai tudung, yang lelaki pakai seluar pendek. Kata ulama tersebut ” Sanggupkah kita beli makanan dari mereka, dalam menikmati rezeki Allah sebagai penutup kepada ibadah puasa yang kita lakukan sepanjang hari! Ada orang tempelak balik. Kalau macam tu, camana nak berdakwah dengan mereka. Ye, kalau anda boleh menasihati mereka dengan nasihat terbaik-silakan. Soalnya makanan itu disediakan dalam keadaan mereka ingkar perintah Allah-adakah berkat. Melainkan di bazar ramadhan-kita edarkan risalah dakwah-Insya allah terbuka pintu hati mereka.

Bulan posa, tapi ponteng posa-cmana?

Saya ingat waktu slot Jangan Tidur Lagi di TV3-Azwan Ali dan Adlin Aman Ramlie dapat tangkap sekumpulan lelaki yag tak puasa. Alasan-tak bangun sahur, gastrik, appendix, malah yang mengejutkan alasannya-tak mandi wajib! Persoalanya, kenapa bulan puasa, baru timbul penyakit-penyakit tu. Kalau tak bangun sahur-tak mati pun kalau terus berpuasa ataupun memang malas nak bangun sahur, lalu dijadikan alasan untuk tak puasa! Lepas tu, apa kena-mengena tak mandi wajib dengan tak puasa. Buat apa malam-malam, di waktu orang lain sibuk tarawih! Yelah kalau suami isteri kita faham-tapi yang jawab ni bujang lagi! Kalau tak mandi wajib, confirm tak sembahyang jugak. Hai macam-macam ragam Ramadhan!

Kembalilah mendaulatkan undang-undang Allah

Saya lihat Buletin Utama 2 hari lepas. Bila ditanya kepada 2-3 non muslim-apa patut kita buat pada pembunuh arwah Nurin? Kata mereka-tikam pembunuh banyak kali. Bunuh penjenayah depan orang ramai dan banyak lagi komen mereka. Bukankah Islam dah meletakkan undang-undang yang terbaik? Kenapa tak ikut? Allah yang buat kita-Dia tahu apa yang terbaik untuk kita. Bukan kita yang memandai nak modify undang-undang Allah. Natijahnya, penjara semakin penuh dan jenayah semakin banyak. Cuba laksana hukum rejam sampai mati di Dataran Merdeka kepada pembunuh arwah Nurin. Pastu buat live-telecast ke seluruh negara. Siapa yang nak tengok secara live di dataran pun boleh. Agak-agak berani ke orang nak buat onar lagi-ye mungkin ada tapi Insya Allah tak banyak macam la ni. Kepada arwah Nurin, arwah Nurul Huda Ghani-syurga untuk kamu. Itu janji Nabi saw bagi orang yang dizalimi!

Panel Bebas untuk siasat skandal percaturan hakim

Alhamdulillah, ditubuhkan juga panel tersebut tapi memadaikah? Kalau dapat Suruhanjaya Diraja-lebih telus dan integriti! Sekian banyak campurtangan sebelum ini-harapnya bidang perundangan dan kehakiman negara tidak terus dicurigai rakyat keseluruhan! Moga kebenaran akan terserlah dan mereka yang bersalah perlu didakwa!


Pegawai kanan polis ada harta haram hampir RM 9 juta?

Benarlah gaji yang tinggi bukan jaminan untuk atasi masalah rasuah. Kalau tidak takkan Presiden negara pun rasuah seperti di Indonesia dan Filipina. Sebab itu bila polis pakai lencana Saya Anti-Rasuah itu elok tapi tak cukup. Sebabnya nak elak rasuah mula dari dalam diri. Kalau penghayatan agamanya tinggi, Insya Allah-kalau tak, tok imam pun boleh dibeli! Nabi saw sudah menyatakan ” Pemberi rasuah dan penerima rasuah, kedua-duanya di dalam neraka”. Wal iya zu billahi min zalik. Sesungguhnya ujian akhir zaman amat mencabar iman kita. Kalau tidak iman kita terhakis dek godaan yang pelbagai, maka bersedialah untuk mempertahankan iman dengan menafikan segala kecenderungan nafsu untuk melakukan kemungkaran. Ya Allah sesungguhnya kami amat mengarapkan redhaMu dan syurga. Dan kami berlindung dari kemarahanMu dan neraka. Ya Allah sesungguhnya Engkau Maha Pengampun dan Maha Mulia. Engkau suka mengampunkan, maka ampunkanlah kami Ya Allah. Amin ya Rabbal Alamin.


26 September 2007, 14 Ramadhan 1428,
1.54 petang, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude