Isnin, 10 September 2007

Rusuhan di Batu Buruk;Konspirasi dan Provokasi?

Isu keganasan polis pada 8 September 2007, di Pantai Batu Buruk, Kuala Terengganu kini sedang dimanipulasi oleh media arus perdana yang menyifatkan kejadian itu sebagai rusuhan penyokong Barisan Alternatif (BA).

Menurut Berita Harian, kejadian yang berlaku di Batu Buruk sebenarnya telah ditimbulkan oleh anggota Cawangan Khas (SB) yang kononnya ingin menghadiri Ceramah yang dianjurkan oleh BA. Ini adalah politik kotor mereka bagi memomokkan imej buruk BA. Umpan ini mengena dengan beberapa respon kecil yang diberikan oleh segelintir penyokong yang dihalang menyertai Ceramah dan Perhimpunan Aman anjuran BA itu.

Ketua Polis Negeri, Datuk Ayub Yaakob yang ditemui oleh akhbar Berita Harian, berkata kira-kira 11.45 malam, seorang anggota polis menjalankan tugas berhampiran kawasan tempat letak kereta Permai Inn dihampiri kira-kira 20 lelaki yang bertindak mengugut dan memukulnya dengan kayu.

“Ketika hendak beredar, seorang lagi lelaki memegang bahunya dan memperkenalkan diri sebagai anggota polis daripada Cawangan Khas dan terus bertindak memukul mangsa dengan kayu menyebabkan mangsa terjatuh."

“Penyerang terbabit berterusan menyerang anggota berkenaan hingga terkena kepala menyebabkan dia terpaksa mengeluarkan senjata dan melepaskan dua das tembakan bagi mempertahankan diri. Tembakan itu menyuraikan kelompok lelaki yang menyerangnya dan dia sempat lari ke arah pasukan FRU di kawasan berhampiran,” katanya pada sidang media khas di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Terengganu, semalam. (Berita Harian, 10 September 2007)

Paparan ini harus disajikan pada rakyat untuk melihat siapakah samseng sebenar.

2 orang mangsa kezaliman Polis iaitu Encik Swandi bin Abd Ghani, 37 tahun telah menggalami kecederaan parah dan telah dipindahkan daripada Hospital Besar Kuala Terengganu ke Hospital Kubang Kerian, Kota Bahru, beliau masih dalam keadaan yang amat kritikal. Mangsa kedua, Encik Mohd Azman Bin Abd Aziz, 21 tahun juga mengalami kecedaraan parah dan masih dirawat di Hospital Besar KualaTerengganu.

Kedua-dua mereka cedera akibat tembakkan peluru hidup oleh seorang konstabel Polis. Diharapkan agar pihak Polis dapat memberikan siasatan yang adil dan jawapan tulus terhadap insiden seorang anggota Polis yang dibenarkan mengunakan peluru hidup bagi menghadapi perhimpunan rakyat yang tidak bersenjata.

Tanpa kita sedari, isu ini sebenarnya adalah perangkap politik yang mahu memperlihatkan 'keganasan penyokong BA' dan melupakan isu Rasuah serta Pembaziran di kebanyakkan Kementerian seperti yang dilaporkan oleh Ketua Audit Negara Jumaat lalu.

Dalam kita melayan kemarahan ekoran kezaliman Polis ini, kita juga harus memberikan desakan yang hebat kepada pihak Kerajaan, khususnya Polis dan Badan Pencegah Rasuah bagi mendakwa mereka-mereka yang terlibat dalam pembaziran dana awam di peringkat Kementerian yang dilaporkan melebihi puluhan juta.

Kita mahu laporan dan tindakan segera dari BPR bagi memastikan perkara sedemikian rupa tidak berlaku dalam episod Kewangan Negara Tahun 2007. Implikasi massa terhadap perkara ini begitu besar hingga menyebabkan rakyat turut sama merasainya melalui kenaikkan harga barang ekoran tindakan Kerajaan menaikkan harga bahan api tahun lalu.

Kita tidak mahu pegawai-pegawai kanan Kerajaan yang memiliki pendapatan 5 angka terus berkuasa dan mencuri dana negara dengan pelbagai helah. Ketua Setiausaha Kementerian Belia dan sukan serta di Kementerian lain yang terlibat harus disoal siasat dan dipecat segera. Kita mahukan seorang penjawat awam yang jujur dan tidak korup seperti mereka untuk menguruskan dana negara sekaligus membantu memacu intergriti perkhidmatan awam negara ini.

Ingatlah, kita tidak boleh membiarkan perkara ini dipandang sepi hingga menyebabkan kerugian yang lebih banyak dipihak kita.

Apa yang penting adalah desakkan agar pihak Polis menyiasat kedua-dua perkara ini dan memberikan jawapan segera pada rakyat.

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude