Khamis, 11 Oktober 2007

SYAWAL : LAMBANG KEMENANGAN UMMAH

Setelah berakhirnya Ramadhan, maka muncullah Syawal di mana semua umat Islam telah selesai menjalani ibadah puasa. Ia juga di namakan hari raya dalam masyarakat kita kini. Hari raya adalah hari untuk bergembira dan bersukaria. Pada hari tersebut hubungan sesama manusia semakin bertambah erat dan rapat. Mereka saling mengucap tahniah di antara satu dengan yang lain. Memandangkan hari raya bertujuan melahirkan suasana bergembira, maka berbagai-bagai cara boleh dilaksanakan seperti menziarahi sahabat handai dan rakan taulan serta memakai pakaian yang baru atau pakaian yang terbaik dalam koleksi pakaian yang dimiliki.

Tidak dinamakan Hari Raya Fitrah sekali sekiranya tidak didahului dengan puasa Ramadhan. Ia merupakan hadiah istimewa daripada Allah S.W.T kepada hambaNya yang berjihad dan berjuang selama sebulan pada bulan Ramadhan. Jihad yang dimaksudkan itu ialah jihad melawan hawa nafsu daripada melakukan perkara-perkara yang dilarang dan seterusnya memperbanyakkan amal ibadat pada bulan yang mulia itu sesuai dengan bulan Ramadhan yang dikenali sebagai bulan ibadat.

Hari raya dipenuhi dengan suasana gembira dan riang-ria. Orang yang berpuasa bergembira sebanyak 2 kali. Kali pertama ia bergembira kerana menyambut hari raya dan kali kedua ia bergembira kerana dapat bertemu TuhanNya dengan membawa puasanya itu.
"لِلصَّائِم فَرْحَتَان , فَرْحَة عِنْدَ الْفِطَار وَ فَرْحَة عِنْدَ لِقَـاءِ رَبِّه"
“Bagi seseorang yang berpuasa 2 kegembiraan; kegembiraan ketika berbuka atau berhari raya dan kegembiraan ketika bertemu TuhanNya (beribadah)”.


Kegembiraan menamatkan puasa dengan menyambut Hari Raya nampak kelihatan kerana mendapat pahala daripada Allah setelah puasanya diterima. Kegembiraan juga diisi dengan ziarah menziarahi untuk menyambung silaturrahim. Dan kegembiraan yang paling besar dan bermakna yang perlu diisi pada hari tersebut ialah bertakbir memuji kebesaran Allah kerana ia melambangkan kesyukuran kepadaNya yang telah menganugerahkan hari yang istimewa itu.


Memandangkan hari raya adalah anugerah Allah kepada hamba-hambaNya supaya mereka bergembira dan bersyukur kepadaNya pada hari tersebut, maka mereka dimestikan menyambut dalam suasana dan batas-batas yang diredhai oleh Allah S.W.T. Sambutan hari raya tidak akan menepati konsep dan falsafahnya serta jauh daripada rahmat dan kasih sayang Allah sekiranya ia disambut dalam suasana yang dipenuhi maksiat dan perkara-perkara yang dilarang dan ditegah.


Oleh kerana menyambut hari raya adalah untuk menyatakan kesyukuran ke hadrat Allah S.W.T di atas anugerah yang istimewa itu, maka menyambutnya dengan cara yang ditegah sudah pasti akan mengundang kemurkaanNya. Bahkan ia menggambarkan seolah-olah mereka bergembira dilepaskan daripada ibadah Ramadhan yang merupakan satu arahan yang membelenggu kehendak nafsu.


Sebaliknya jika disambut dengan cara-cara yang dibenarkan oleh syariat, maka umat Islam akan berpuas hati menyambutnya kerana diiringi rahmat dan kasih sayang Allah yang mencurah-curah sebagai tanda kemenangan menundukkan hawa nafsu dan menjalani pentarbiahan Allah selama sebulan.
أهلا يا شوال

Ihsan Mimbar Ulama

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude