Selasa, 6 Julai 2010

Sukarnya mencari sahabat yang soleh



1) Ungkapan di atas ditegaskan oleh Imam Ghazali Rahimahullah. Ia sewaktu membicarakan pentingnya memiliki sahabat yang soleh-yang boleh mendokong kita bila kita berada di pihak yang benar, dan menegur kita bila melakukan kesalahan.

2) Ini kerana sahabat adalah cerminan kepada diri kita. Lihat bagaimana para sahabat Nabi SAW r.a. yang memiliki akhlak seumpama Nabi SAW.

3) Akhir zaman yang berlaku, kawan makan kawan. Kawan tikam belakang. Kawan khianat kawan, bahkan musuh dalam selimut.

4) Yang berlaku kini, kawan bersama dengan kita dan ampu kita bila kita senang, berpangkat dan berpengaruh. Namun apabila kita susah, miskin, ditimpa bala-ramai yang melarikan diri, bahkan tidak lagi sanggup mengaku kita sebagai kawannya.

5) Justeru berpeganglah dengan sabda Nabi SAW " Sahabat yang baik seumpama penjual minyak wangi, biarpun kamu tidak membeli minyak wanginya, sekurang-kurangnya kamu mendapat tempias bau minyak wangi yang dijualnya. Sebaliknya, sahabat yang jahat seumpama tukang besi, kalaupun tidak terbakar baju kamu akibat api besi yang diketuk, sekurang-kurangnya kamu mendapat tempias bau hangitnya".

6) Berhati-hatilah memilih kawan di akhir zaman ini. Benarlah kata Imam Ghazali-Sukarnya mencari sahabat yang soleh di akhir zaman ini.



6 Julai 2010, 23 Rajab 1431 Hijrah,

8.01 pagi, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude