Jumaat, 7 Mei 2010

Seandainya kau tangisi kematianku !



1) Tiba-tiba saya terkenangkan sepotong sajak yang dikarang oleh al-Syahid Syed Qutb, sejurus sebelum beliau dihukum gantung oleh pemerintah Mesir kerana ketajaman tulisannya.

2) Ia berbunyi :
Seandainya kau tangisi kematianku,
Dan kau siram pusaraku dengan air matamu,
Maka di atas tulangku yang hancur luluh,
Nyalakanlah obor buat umat mulia ini,
Dan teruskan perjalanan ke gerbang jaya,
Burung-burung berkicau riang menyambutku,
Bahagialah hidupku di alam abadi


3) Alhamdulillah, pada hari ini genap umur saya 30 tahun. Hari yang mulia pada hari ini, hari Jumaat-penghulu segala hari. Jika mengikut bulan Islam, saya akan genap 31 tahun pada 27 Jamadil Akhir 1431 Hijrah nanti.

4) Ramai orang menyebut hari jadi, namun yang paling tepat ialah hari lahir. Ini kerana tiada siapa yang tahu bila ia benar-benar dijadikan. Dalam borang yang kita isi pun hanya ditanya tarikh lahir, bukannya tarikh jadi!

5) Namun perlu juga diingat, bila kita menyambut hari lahir kita, menandakan dekatnya kita dengan kematian.

6) Hari ini, kematian akan datang tepat pada waktunya, tinggal lagi kita tidak tahu bila dan di mana.

7)Saya bersyukur kepada Allah kerana sehingga detik ini, saya masih bernafas menghirup udaraNya dan berjalan di atas bumiNya. Saya berdoa agar segala amal kebaikan yang dibuat diterimanya dan segala dosa noda diampunkan.

8) Saya juga amat berterima kasih kepada kedua orang tua yang telah bersusah payah membesarkan saya, mentua yang menerima saya sebagai menantunya, isteri dan anak-anak yang teguh bersama kasih sayang dalam melayari bahtera rumah tangga, adik beradik yang sangat supportive, guru-guru yang telah mendidik dan membimbing saya, serta tidak lupa kepada sahabat dan teman, yang sudi menjadi cermin kepada kelemahan dan kekuatan diri ini.

9) Akhir kalam, andai saya mati, harapan saya seumpama al-Syahid Syed Qutb-teruskan obor perjuangan mendaulatkan Islam di bumi Allah walau di mana kita berada. Dan Allah dan kalian semua menyaksikan, sesungguhnya saya telah menyampaikan apa yang dikehendakiNya untuk umat ini!



7 Mei 2010, 22 Jamadil Awwal 1431 Hijrah,

9.27 pagi, Malaysia Timur

2 ulasan:

Rizal berkata...

Betul tu ustaz. Tibanya hari lahir sebenarnya ingatan untuk bersedia menemui ajal ya semakin mendekat. Moga-moga sempat bertaubat hendaknya. Dosa masih menggunung. Ameen. Selamat hari lahir ustaz.

iskandar zulkarnain berkata...

Tk Rizal atas doa. Mg Allah terima amal dan taubat kita

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude