Isnin, 10 Mei 2010

al-Fatihah buat Murabbiku-Almarhum Dr Abd Rashid Ahmad



1) Terkejut, sedih dan redha apabila seorang sahabat mengirim SMS bahawa tuan guru dan murabbi saya dan sahabat sepengajian di UM sudah meninggal dunia.

2) Yang dimaksudkan adalah Almarhum Dr Abd Rashid Ahmad. Almarhum merupakan pensyarah di Jabatan al-Quran dan al-Hadith UM.

3) Masih saya terkenang betapa senyumannya yang manis apabila bergaul mesra dengan kami ibarat si bapa dan anak, kadangkala humor yang bersahaja apabila mengajar dan tawaduknya Almarhum apabila menyampaikan ilmu kepada kami sebagai pelajarnya.

4) Beliau juga fasih berbahasa Siam/Thailand dan kebanyakan anak-anaknya belajar di Pattani. Juga diketahui beliau di antara mereka yang menyokong kuat pembebasan wilayah Pattani, Thailand agar mendapat kuasa autonomi.

5) Beliau banyak menulis khususnya di Berita Harian dalam ruangan Tafsir al-Qur'an dan bukunya ialah Pendidikan Anak-Anak Mengikut Surah Luqman terbitan Utusan Publishers and Distributors.

6) Moga Allah merahmati ronya dan menempatkan rohnya di kalangan para solihin. Semakin merasai Allah menarik seorang demi seorang para ulama' yang berwibawa.



10 Mei 2010

12.49 tengahari, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude