Selasa, 4 Mei 2010

Bila aqal hilang kewarasannya



1) Mutakhir ini, pelbagai berita yang mengejutkan hadir menerjah minda kita semua.

2) Masakan tidak, arwah adik Aminurrasyid yang terbunuh dalam insiden bersama dengan polis 8 hari lalu, menuntut siasatan yang adil oleh masyarakat awam.

3) Seorang anak muda nekad untuk membunuh Menteri Besar Kelantan kerana kebenciannya.

4) Seorang gadis yang terlanjur sanggup membuang bayi yang dikandungnya selama 9 bulan.

5) Sekumpulan pemuda yang rakus merogol gadis yang lemah dan tidak bermaya di ladang kelapa sawit.

6) Semuanya hasil manifestasi hilangnya kewarasan aqal. Aqal yang bijak akan menilai setiap tindak tanduk yang akan dibuat, kerana memikirkan kesan jangka panjang akibat sesuatu perbuatan itu.

7) Namun kerana dikawal oleh nafsu dan digoda oleh syaitan, serta lemahnya iman, akhirnya aqal hilang kewarasan membuat pertimbangan, meskipun tidak mabuk dek meminum arak.

8) Terdesak , malu, seronok, menutup kesalahan diri sendiri, bahkan bangga dengan apa yang dilakukan, mungkin menjadi faktor utama mengapa kes-kes di atas berlaku dalam masyarakat kita kini.

9) Moga Allah memelihara kewarasan aqal kita dari melakukan perkara yang di luar jangkauan pemikiran manusia, yang menginginkan kebahagiaan hakiki di dunia dan akhirat, Amin.



4 Mei 2010, 19 Jamadil Awwal 1431 Hijrah,

10.55 pagi, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude