Jumaat, 12 Februari 2010

Pahit manis dalam berjuang



1) Saya teringat ungkapan "Kekeruhan dalam jamaah, lebih baik dari kejernihan ketika bersendirian".

2) Bila berada dalam jamaah, kita tidak lari dari pelbagai masalah. Yang penting bagaimana kita mengurus masalah itu, agar ianya tidak menjadi beban untuk kita terus bergerak.

3) Di antara punca ahli gerakan Islam futur(tercicir) dalam perjuangan Islam, apabila tidak sanggup menghadapi masalah, tidak sabar dengan kerenah ahli yang ada, dan mengambil tindakan bersendirian tanpa merujuk keputusan jamaah.

4) Oleh itu, ukhuwwah perlu menjadi sebati dalam diri ahli gerakan Islam. Bila sahabat diumpat, sanggup menafikan umpatan yang tidak benar.

5) Serendah-rendah nilai ukhuwwah ialah bersangka baik, manakala yang paling hebat-al-Ithar, iaitu melebihkan diri sahabat berbanding dirinya sendiri.

6) Manis dalam berjuang apabila ahli gerakan Islam bersatu hati, tiada dengki dan khianat serta semua kerja dipikul bersama. Bahkan umpama madu, bila kesalahan diri dicerminkan oleh sahabat melalui nasihat yang berhikmah. Pahit dalam gerakan Islam ialah segala macam konflik dalaman dan apabila ada yang merasakan dirinya sempurna dan tidak boleh ditegur.

7) Kunci kepada istiqamah dalam perjuangan ialah sabar dan thabat di atas apa jua yang melanda, kerana pastinya setiap sesuatu yang berlaku ada hikmahnya.



12 Februari 2010, 28 Safar 1431 Hijrah,

4.05 petang, Malaysia Timur

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Good brief and this enter helped me alot in my college assignement. Thanks you seeking your information.

Tanpa Nama berkata...

Sorry for my bad english. Thank you so much for your good post. Your post helped me in my college assignment, If you can provide me more details please email me.

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude