Khamis, 18 Februari 2010

Jalan jalan cari pengalaman



1) Hampir seminggu, blog ini tidak diupdate.

2) Ini kerana cuti Tahun Baru Cina yang agak panjang, menyebabkan saya dan famili memilih untuk musafir ke bandar-bandar utama di Sarawak-Serian, Sri Aman, Betong, Saratok, Sarikei, Sibu, Bintulu dan Miri.

3) Perjalanan yang mengambil masa 4 hari dan 3 malam itu sangat bermakna. Dalam musafir ini, banyak ragam dan pemandangan yang dapat dilihat.

4) Ketika di jalan raya, ada yang seperti pelesit yang lajunya mungkin sekitar 150-160 km sejam. Ada juga yang terlalu perlahan seperti nak bersiar-siar.

5) Ketika singgah di kedai makan, perlu tabah menghadapi gelagat anak-anak yang masih kecil.

6) Menginap di hotel juga, tidak terlepas dari pengalaman yang pelbagai. Alhamdulillah semua hotel yang kami menginap available dan dimudahkan urusan oleh Allah, meskipun on the spot.

7) Perjalanan dari Kuching ke Miri dan balik semula ke Kuching, memakan jarak hampir 1700 km. Dengan perjalanan yang sebegitu jauh, perlu bersedia dari sudut mental dan fizikal serta kewangan yang mencukupi. Alhamdulillah suasana ceria isteri sebagai teman dan anak-anak sebagai penghibur, diselangi dengan alunan nasyid dan bacaan ayat-ayat al-Qur'an dari CD, memberikan semangat dan motivasi kepada kami mengharungi perjalanan sejauh itu.

8) Paling kami bersyukur, kos minyak hanya menelan belanja sekitar RM180 sahaja bagi jarak sejauh 1700 km itu. Meskipun, kami sengaja tidak menghubungi sahabat-sahabat di Miri dan Bintulu kerana beranggapan tidak mahu menyusahkan, saya bersyukur musafir kami tidak ditimpa banyak halangan dan dugaan. Semuanya berjalan lancar, Alhamdulillah.

9) Bagi yang berminat ke Bumi Kenyalang, silakan dan alamilah perbezaan di sini!



18 Februari 2010, 4 Rabi'ul Awwal 1431 Hijrah,

12.48 tengahari, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude