Isnin, 7 Disember 2009

Kita merancang, Allah SWT menentukan



1) Di dalam akhir surah Luqman, Allah SWT menyatakan di antara rahsia Allah itu adalah, seseorang anak Adam tidak tahu apa yang akan dilakukan pada esok harinya.

2) Meskipun kita sudah merancang perjalanan/program/ percutian dan sebagainya, namun apabila bertembung dengan perancangan Allah, ia mengatasi kudrat lemah kita sebagai seorang hamba.

3) Saya hanya merancang untuk pulang ke Semenanjung pada hari Khamis, 10 Disember sempena mengiringi adik ipar yang akan melangsungkan pernikahannya di Semporna, Sabah pada hari Sabtu, 12 Disember.

4) Namun begitu, ketentuan Allah lebih berkuasa. Saya mendapat berita kecemasan bahawa ibu mertua saya di wad ICU, Selangor Medical Centre akibat suspek H1 N1. Dan natijahnya, saya perlu pulang segera pagi ini ke Semenanjung dan terpaksa mengambil cuti. Benarlah duit boleh dicari, tetapi nyawa tidak dapat ditukar ganti. Meskipun tiket kapal terbang pastinya mahal, saya tidak kisah asalkan dapat pulang menemui ibu mertua yang dikasihi.

4) Sehingga saat ini, beliau masih berada di ICU. Berumur 58 tahun dan mempunyai 23 orang cucu, saya mengharapkan agar pembaca blog dapat mendoakan ibu mertua saya agar kembali sihat sebagaimana biasa. Sebagai seorang menantu dan suami, tugas menenangkan perasaan ayah mertua dan isteri yang disayangi, amat perlu dalam menghadapi sebarang kemungkinan yang bakal berlaku.

5) Kepada Allah SWT, saya berdoa moga ibu mertua saya diselamatkan dan dapat meneruskan kehidupan seperti biasa. Amin.



7 Disember 2009, 20 Zulhijjah 1430 Hijrah,

7.41 pagi, Malaysia Timur

1 ulasan:

Ustaz Amin berkata...

semoga Allah melindunginya, Amin...

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude