Khamis, 19 November 2009

Sejauh manakah pengorbanan kita demi agama?



1) Allah SWT berfirman di dalam surah al-Kauthar-"Sesungguhnya Kami telah mengurniakan kepadamu Muhammad nikmat (yang banyak di dunia dan akhirat) di antaranya Telaga al-Kauthar. Maka oleh itu, solatlah kerana Tuhanmu dan lakukanlah ibadah korban. Sesungguhnya orang-orang yang mencela kamu, mereka itulah golongan yang terputus(dari rahmat Allah SWT)".

2) Kita terkenang sejarah pengorbanan Nabi Ibrahim a.s. yang diperintahkan oleh Allah SWT untuk menyembelih anaknya yang dicintai, Nabi Ismail a.s. Setelah ditinggalkan di padang pasir yang kering kontang bersama Siti Hajar, Allah mewahyukan kepada Nabi Ibrahim untuk menyembelih Nabi Ismail di dalam mimpi baginda selama 3 malam berturut-turut.

3) Bila ditanyakan kepada Nabi Ismail tentang hal ini, Nabi Isamil menjawab dengan penuh tenang, Insya Allah kamu akan mendapatiku di kalangan orang-orang yang sabar.

4) Kita diajukan oleh Allah SWT di dalam surah al-Saff tentang suatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kita dari azab yang pedih. Caranya-beriman kepada Allah, beriman kepada RasulNya, serta berjihad/berjuang di jalanNya dengan harta benda kita dan nyawa kita.

5) Sangat jauh perbezaan iman kita dan para Rasul terdahulu. Kita mungkin tidak sanggup seumpama Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail, namun sekurang-kurangnya berkorbanlah demi agama Allah sekadar kemampuan kita. Masa kita, wang ringgit kita, keringat kita semuanya akan dipersoalkan oleh Allah samada dihalakan untuk membantu agamaNya atau tidak.

6) Moga kita sanggup berkorban demi agama Allah dalam menghayati ibadah korban yang akan menjelang pada 10 Zulhijjah 1430 Hijrah bersamaan 27 November 2009 nanti.



19 November 2009, 2 Zulhijjah 1430 Hijrah,

10.26 pagi, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude