Khamis, 19 November 2009

Dilema PJJ(Perkahwinan Jarak Jauh)



1) Nampaknya istilah PJJ semakin popular. Ia tidak lagi merujuk kepada Pengajian Jarak Jauh tetapi Perkahwinan Jarak Jauh.

2) Ada di antara sahabat saya mengalami situasi seumpama ini. Satu kes-isteri di Betong, Sarawak, anak di Saratok, Sarawak dan suami di Melaka. Bertemunya mereka hanya 4 bulan sekali!

3) Ada sahabat sahabat yang mengambil jurusan j-QAF di Sarawak/Sabah, susah untuk berpindah sedangkan suami/isteri di Semenanjung. Kita juga terbayang bagaimana peritnya mereka berjauhan dan hanya berjumpa sebulan sekali atau 2 minggu sekali, dengan kos yang agak besar untuk dibelanjakan seperti tiket dan hotel.

4) Kini tiada lagi istilah isteri mengikut suami, kerana semuanya berdasarkan hujjah tidak boleh berpindah disebabkan keperluan di sesuatu tempat, dan negeri yang hendak kita berpindah, kuotanya telah penuh.

5) Saya hanya mampu mendoakan buat sahabat dan sahabiah yang duji sebegini. Sabar dan solat-2 cara dianjurkan Allah SWT dalam menghadapi perasaan yang tidak keruan. Insya allah, sampai masanya antum boleh bersama dengan ahli keluarga tercinta seumpama keluarga bahagia. Amin.



19 November 2009, 2 Zulhijjah 2009,

10.14 pagi, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude