Rabu, 26 Ogos 2009

Rasional dalam isu sebatan Kartika



1) PM menekankan betapa tarbiah perlu diutamakan dalam menghadapi jenayah syariah seperti minum arak, berzina, merompak dan lain-lain. Katanya hukuman fizikal biarlah yang terakhir, setelah diberi penerangan dan sesuai dengan hemahnya Islam sebagai agama yang berhikmah.

2) Majlis Peguam menggesa agar hukuman sebat dihapuskan di Malaysia kerana ia melanggar hak asasi manusia.

3) PAS tidak bersetuju dengan gesaan tersebut, sebaliknya berpandangan keredhaan Kartika disebat sesuatu yang terpuji kerana insaf di atas kesalahannya, selain mengelak dari hukuman Allah di akhirat. Bahkan, hukuman sebat sebagai satu kaedah Islam mendidik pesalah jenayah syariah, agar insaf dan ia bukan bersifat menghukum.

4) Penangguhan sebatan sebanyak 6 kali ke atas Kartika yang ditangguhkan atas alasan menghormati bulan Ramadhan, dan tiada ahli yang berkemahiran dalam sebatan mengikut hukum syariah, menimbulkan banyak polemik.

5) Saya berpandangan, isu ini akan menarik perhatian, sama ada Malaysia kekal status quonya sebagai Islam sebagai agama rasmi atau menghampiri pelaksanaan hukuman syariah secara beransur-ansur dan digelar Negara Islam. Sudah kedengaran suara mereka yang tidak bersetuju dengan hukuman sebat ini, namun tidak kurang yang mempertahankannya sebagai menghormati hukum yang telah ditentukan Allah.

6) Kita berharap semua pihak rasional dan kita mohon agar pihak berwajib khasnya, pihak berkuasa agama dapat memutuskan perkara ini secara hikmah dan wajar tanpa membelakangkan hukum Allah SWT. Buat Kartika bersabarlah, sebagaimana seorang wanita pada zaman Nabi SAW yang telah mengaku berzina, dan ingin dijatuhkan hukuman hudud, tetapi Nabi SAW melaksanakan setelah beliau menyusukan anaknya dengan sempurna.

7) Alhamdulillah berkat penerangan alim ulama yang menekankan peri pentingnya menegakkan hukum Allah sejak dahulu hingga kini, Kartika Sari Dewi menjadi lambang seorang muslimah yang sedar keterlanjuran dirinya dan ingin bertaubat agar tidak dihukum di akhirat. Bagi mereka yang masih fobia dengan hukum Allah ini, berfikirlah secara rasional dan waras betapa hukum hudud yang dilaksanakan di Arab Saudi, sejak sekian lama telah berjaya meminimumkan kadar jenayah di negara tersebut.

8) Marilah sama-sama kita berdoa agar isu ini dapat ditangani dengan baik, dan memungkinkan hukum Allah ditegakkan sebagai iktibar buat umat Islam, dan menjadi panduan buat non-Muslim, dalam memahami kaedah Islam untuk menangani jenayah di kalangan penganutnya.



25 Ogos 2009, 5 Ramadhan 1430 Hijrah,

2.45 petang, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude