Khamis, 27 Ogos 2009

Datuk Dr Ismail Salleh meninggal dunia dan moga Ustaz Yahya Othman sihat kembali




1) Senator Profesor Datuk Dr. Ismail Salleh, 62, meninggal dunia hari ini akibat serangan jantung semasa dalam penerbangan dari China ke Kuala Lumpur.


Isteri Allahyarham, Datin Hasnah Wahab berkata, Allahyarham disahkan meninggal dunia kira-kira pukul 2 pagi ini di dalam penerbangan Tiger Airways. Moga Allah merahmati rohnya dan dikhabarkan beliau adalah insan buta pertama di dunia yang menerima PhD. Pernah menjadi Pengerusi Twintech College, sumbangan beliau sangat besar kepada tanahair khususnya dalam bidang ekonomi. Dan beliau merupakan OKU pertama yang cacat penglihatan dilantik sebagai Senator dalam Dewan Negara.

2) Saya juga mendapat berita bahawa Ustaz Yahya Othman-murabbi tabiyyah di dalam PAS masuk ke hospital tempoh hari kerana membuat kerja berat. Apapun bagi yang mengenali beliau, kita doakan agar beliau kembali sihat dan terus cergas mentarbiyyah generasi muda khususnya di dalam gerakan Islam. Saya petik dari blog Ustaz Mokhtar Senik mengenai pandangannya bagi mereka yang bersifat ghulu(melampau dan terburu-buru di dalam jamaah)

Dalam tahun-tahun 80an, saya dan rakan-rakan pimpinan pelajar "Pondok Pasir Tumboh" adalah anak-anak usrah Ustaz Yahya Othman. Biasanya kami berusrah dirumah Allahyarham Ustaz Daud ( bekas ADUN Pasir Tumboh). Kami cukup bertuah kerana mendapat bimbingan langsung dari "bapa Tarbiyyah Pas" ini. Gaya pentarbiyyahan beliau sangat mempengaruhi perjalanan kami seterusnya. Alhamdulillah. Mudah-mudahan Allah merahmati beliau..

Antara perkara yang melekat kukuh dalam ingatan saya ialah bilamana pada satu ketika beliau bercerita mengenai "Ghulu". "Ya Akhi...Dalam dakwah ini kita tidak boleh bersifat Ghulu. Kerana Nabi Bersabda; Gopoh itu dari Syaitan dan bertenang itu daripada Allah". Begitulah bait-bait kalimah yang keluar dari bibir Murabbi kami ini, lembut, tersusun dan penuh tegas sambil membelai perasaan kami. Sebagai contoh, beliau bercerita tentang satu peristiwa yang beliau alami. Suatu hari satu jamuan di adakan di Pondok Sungai Durian Kuala Krai, atau lebih dikenali dengan nama Pondok Haji Abdul Rahman. Bersama dalam hidangan Ustaz Yahya ialah Tuan Guru Haji Abdul Rahman, Ustaz Ibrahim Mahmod ( Bekas Ahli Parlimen Kuala Krai), beberapa orang lagi, yang saya tidak ingat namanya dan seorang pimpinan pelajar. Apabila hidangan telah sampai, Tuan Guru mempersilakan semua makan dan beliau pun terus menjamah makanan. Tiba-tiba pimpinan pelajar tadi mengangkat tangan dan membaca doa makan, menyebabkan Tuan Guru yang telah hampir menyuap nasi, meletakkannya kembali dan menandah tangan.

Itulah antara sifat Ghulu yang tidak seharusnya ada kepada para dua'at ujar Murabi yang kami sayangi itu. Sepatutnya pelajar itu terus makan sahaja sambil membaca doa untuk dirinya sendiri di dalam hati. Kerana tindakan itu telah mengaibkan Tuan Guru yang bersama dalam hidangan itu. Sedangkan berdoa sebelum makan hanya sunnah yang disunatkan. Sedangkan menjaga air muka saudara muslim ( lebih-lebih lagi ulama') adalah perkara yang lebih utama.

Bertolak dari itu Ustaz Yahya mengingatkan kami tentang "Aulawiyyat" dalam berkomunikasi dengan Madu'. Saat itu saya dan teman-teman yang lain hanya memasang telinga dan menyemai nasihat ikhlas itu didalam hati masing-masing. Kami sendiri belum berhadapan dengan situasi yang seumpama itu di saat itu. Namun apabila saya sendiri terlibat dengan kerja-kerja dakwah diluar lingkungan alam pengajian, maka terserempaklah saya dengan apa yang dinasihatkan oleh Ustaz Yahya itu. Cukup banyak peristiwa-peristiwa yang saya temui. Benarlah celahan Allahyarham Ustaz Daud yang mengatakan; " biasanya orang yang laju itu akan tersungkur dan bebanannya akan menghempap kepalanya". Pesanan yang sama saya sampaikan kepada anak-anak usrah saya, pelajar-pelajar saya dan teman-teman yang seiring dalam perjalanan dakwah ini. Bersederhana adalah amalan RasuluLlah saw.

Saya pernah temui seseorang. Beliau cukup anti ustaz-ustaz yang mengajar mengambil saguhati. Beliau menggelarkan ustaz-ustaz seperti itu sebagai "Ustaz Sampul surat". Lalu dibacanya ayat dari surah Yassin yang menceritakan ucapan seorang Rasul kepada kaumnya bahawa dakwah yang dibawanya itu bukan untuk mendapatkan upah dari kaumnya. Ramai juga teman-teman beliau dikalangan ustaz-ustaz yang mempertahankan tenaga-tenaga pengajar yang mengambil saguhati itu. Dengan Hujjah bahawa tenaga pengajar itu juga perlukan "ma'iysyah" atau sara hidup yang membolehkan mereka meneruskan dakwah. Namun semua hujjah itu ditolak oleh beliau dengan alasan yang sama. Selang beberapa tahun, beliau berhenti dari makan gaji dengan kerajaan. Akhirnya beliau juga menerima saguhati atas kuliah yang disampaikan untuk menampung perbelanjaan minyak kenderaan dan kehidupan keluarganya. MasyaAllah.

Orang kedua yang saya temui ialah seorang pendakwah yang selalu mencemuh rakan-rakan daei yang memiliki rumah yang besar. Kepada rakan-rakan tersebut digelar pendakwah "cinta dunia". Setahu saya beliau akan mengelak daripada menziarahi atau mengunjungi teman-teman daei yang mempunyai rumah yang besar. Alasannya bimbang isteri dan anak-anaknya juga jatuh hati kepada dunia. Tidak berapa lama saya mendapat tahu beliau juga membina rumah yang agak besar kerana alasan, anak-anak semakin ramai ditambah pula setelah mendapat menantu dan cucu.

Pendakwah yang ketiga yang saya temui ialah pendakwah yang sering menghantar message kepada ahli-ahli pas dengan message yang berbunyi " sila hadir ke program ...... jika anda benar-benar pejuang yang cintakan jamaah". Bunyi message itu memang tegas, tetapi disitu terdapat unsur ghulu. Sepatutnya ditulis " Sahabat-sahabat dipelawa hadir ke program .... jika tidak mempunyai uzur syarie". Dengan message yang seumpama itu, bermakna kita meraikan keuzuran mereka. Kerana keuzuran itu boleh menimpa sesiapa. Mereka tidak datang bukan bermakna mereka tidak cintakan jamaah dan kita hadir tidak bermakna kita seorang sahaja yang cintakan jamaah. Selang tidak berapa lama, beliau pula yang selalu tidak hadir. Kerana keuzuran keluarga, atau kerana umrah atau berbagai lagi. Apakah ketika itu beliau tidak cintakan jamaah?.

Seorang lain yang saya temui ialah orang yang agak anti "poligami". Bila terdengar sahaja mana-mana teman-teman yang berpoligami, segera diberikan komen. "Tidak mengenang jasa isteri yang pertama ", tidak memikirkan kepentingan jamaah, dan macam-macam lagi komen beliau. Bila bercakap dengan teman-teman, beliau akan lebih banyak mengambarkan perasaan tidak senangnya dengan sesetengah teman yang berpoligami. Biasanya beliau akan memuji peranan isterinya sehingga menyebabkan beliau tidak terfikir pun soal-soal ingin berpoligami. Jika ada teman-teman yang bercakap mengenai poligami, segera ia berpaling dan bertukar kepada tajuk yang lain. Kerana beliau adalah suami mithali. Namun kemudian, selang beberapa lama, saya mendapat tahu dari teman-teman, beliau sudah pun berkahwin dua. Sehingga ramai teman-teman mengadu, mereka naik muak setiap kali bertemu dengan beliau. Kerana tiada soal lain yang dibualkan selain soal poligami.

Itulah antara contoh sifat Ghulu ( telajak) yang diberi peringatan agar kita mengambil jalan "Pertengahan". Meneliti situasi adalah sifat yang dipuji oleh Islam. Bertenang seketika akan meredakan kegelojohan dan kegopohan.

Tarik nafas dan berdoa kepada Allah agar kita diberi ketelitian dalam segenap hal adalah amalan yang sewajarnya. Jangan kelak apa yang kita kata kepada orang dengan "hukuman yang melampau" itu akhirnya kembali menghempap kepala kita sendiri. Jangan kita merasakan setiap apa yang kita lakukan itu benar. Ambillah teman yang boleh menasihati kita. Sebaiknya seorang guru yang dapat membimbing kita kepada kebaikan.


Wassalam...salam Ramadhan untuk semua.



3) Moga jadi iktibar buat kita semua. Kita adalah pendakwah dan bukan penghukum. Bersederhanalah dalam semua perkara(wasatiyyah).



26 Ogos 2009, 6 Ramadhan 1430 Hijrah,

12.01 tengahari, Malaysia Timur

2 ulasan:

Ahmad Fadzli Fauzi berkata...

Salam,

1. Terasa berdebar2 dada membaca posting ini. Begitu berhikmah sekali dirasakan.
2. Teringat bermukhayyam bersama Ustaz Yahya semasa di bangku sekolah. Rindunya ana pada beliau.
3. Boleh GD buat program ziarah Ustaz Yahya pada raya nanti?

salam Ramadhan.

iskandar zulkarnain berkata...

Waalikumussalam li. Benar, ana juga lama tak bertemu dengan Ust Ya. Insya allah, mungkin boleh kita cadangkan pada Pres GD.

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude