Jumaat, 10 Julai 2009

Iktibar Kehidupan



1) Sesungguhnya dunia ini tidak kekal lama. Akhirat adalah negeri abadi.

2) Nabi mengibaratkan kehidupan di dunia seumpama musafir yang singgah berteduh di bawah sepohon pokok. Kemudiannya, akan meneruskan perjalanannya ke destinasi yang seterusnya.

3) Ada orang menjadikan dunia sebagai matlamat hidup-rugilah mereka. Ada orang menjadikan dunia sebagai jambatan ke akhirat-beruntunglah mereka. Ada orang menjadikan dunia sebagai penjara hidup=malanglah mereka.

4) Umur umat Muhammad SAW hanyalah sekitar 60-70 tahun, berbanding masa di alam barzakh dan akhirat jauh lebih panjang dari itu.

5) Dalam surah al-Sajadah, yang biasa dibaca pada Subuh pagi Jumaat, Allah mengingatkan betapa orang yang berdosa baru menyedari benarnya azab yang dijanjikan Allah. Mohon dikembalikan ke dunia untuk beramal, tetapi mana mungkin ia akan berlaku, kerana akhirat tempat balasan di atas segala amal di atas dunia tempoh hari.

6) Menyedari hanya Islam sebagai agama yang benar, menghayati Islam dalam seluruh aspek kehidupan akan menjamin kebahagiaan dunia dan akhirat, marilah kita berusaha menjadi umat Muhammad SAW yang terbaik-menegakkan perintahNya, menjunjung syariat Allah dan meninggalkan laranganNya.



10 Julai 2009,

6.28 pagi, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude