Sabtu, 13 Jun 2009

Didiklah anakmu dengan 3 perkara !



1) Sabda Nabi SAW " Didiklah anakmu dengan 3 perkara-cintakan Nabi SAW, kasih kepada ahli keluarganya dan membaca al-Qur'an". Nabi juga berpesan " Setiap anak yang dilahirkan dalam keadaan fitrah(Islam), maka kedua orang tuanya yang meYahudikannya, atau meNasranikannya atau meMajusikannya".

2) Dengan pelbagai tarikan model dan kartun masa kini seperti Doraemon, Ben 10, Macam-macam Aznil, Wonderpets, Ultraman, Upin Upin-cabaran untuk mendidik anak yang baru lahir selaras dengan kehendak Nabi SAW, terasa benar cabarannya.

3) Di saat kita mengimpikan anak-anak yang hafiz Qur'an, lengkap ilmu agama, berfikiran kreatif dan kritis, tidak dapat dinafikan, banyak dugaan yang perlu dihadapi.

4) Ini kerana, tarikan dalam rancangan televisyen biasa sahaja menggugah niat yang murni itu. Bahkan, ada yang bertanya-perlu kenalkan anak pada ABC dulu ataupun Alif Ba Ta?

5) Bagaimana kaedah hendak kenalkan dan cintakan Nabi kepada anak-anak kita? Bagaimana pula mendidik mereka agar mengasihi kedua orang tua yang bersusah payah menjaga mereka? Dan bagaimana metod mengajar membaca al-Qur'an yang terbaik kepada anak-anak?

6) Maka, mahu tidak mahu, cakna dan prihatin dengan perkembangan semasa, lalu sesuaikanlah. Mungkin perlunya usrah keluarga, alat bantu mengajar seperti VCD bacaan al-Qur'an dan kisah teladan. Mohon pandangan dari pembaca sekalian.



13 Jun 2009, 19 Jamadil Akhir 1430 Hijrah,

11.38 pagi, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude