Ahad, 14 Jun 2009

Anak ibarat kain yang putih bersih



1) Masuk hari keempat, Muhammad Azam di dalam keluarga kami, saya dan isteri telah secara rasmi menganggotai KMM-ibarat kata Ustaz Hasrizal Jamil-bukan Kesatuan Melayu Muda atau Kesatuan Mujahidin Malaysia tetapi KELAB MATA MERAH! Maklumlah tidak cukup tidur. Apapun, itulah pengorbanan yang perlu dilakukan setiap ibu dan ayah, yang baru menimang cahaya mata.

2) Kita selalu diperingatkan, bahawa anak yang baru lahir umpama kain yang putih bersih. Tanpa sebarang dosa dan noda, kelak kedua ibu bapanyalah yang akan mencorakkan akhlak dan peribadi si anak.

3) Sebab itulah, Islam menganjurkan supaya setiap anak yang dilahirkan diazankan dan diiqamahkan, agar si anak tidak mendengar selain azan dan iqamah sebagai perkara yang pertama didengarinya. Ada juga kisah seorang sahabat, bilamana seorang ayah yang terlalu gembira menyambut kelahiran anaknya sehingga terlupa azan. Bila diingatkan seorang Cina yang berada berhampiran dengannya, maka dia pun mengakui terlupa. Maka, dengan penuh confident dia pun azan yang sebenarnya takbir raya. Cina itu bertanya lagi, dah raya ke? Dengan rasa penuh malu, si bapa tadi berlalu begitu sahaja.

4) Oleh itu, benarlah anak yang baru lahir sangat perlu diperhati kelakuan dan akhlak mereka. Pernah seorang ulama menyatakan "Tidaklah dinamakan anak yatim bila kehilangan bapanya, tetapi cukuplah dinamakan anak yatim apabila ibu dan ayah mencuaikan (mengabaikan dari sudut menjaroh-mental, jasmani dan rohani) anak mereka.

5) Moga anak yang baru lahir dengan penuh kesucian hati, dapat diberikan perhatian yang sewajarnya oleh ibu dan ayahnya, agar besarnya nanti menjadi insan yang memberikan manfaat kepada manusia yang lain.



14 Jun 2009, 19 Jamadil Akhir 1430 Hijrah,

2.22 petang, Malaysia Timur.

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude