Jumaat, 10 Oktober 2008

Menjengah Nostalgia di Sekolah Berasrama Penuh


Semalam saya dijemput untuk mengimamkan solat sunat hajat, mengetuai bacaan Yasin dan memberikan ceramah motivasi kepada pelajar-pelajar Tingkatan 3 dan, 5 yang akan mengambil PMR dan SPM 2008 tidak lama lagi, di sebuah sekolah berasrama penuh di Kuching.

Alhamdulillah, dengan pengalaman sebagai bekas pelajar Sekolah Berasrama Penuh (Sekolah Menengah Agama Persekutuan Kajang), dapat saya berkongsi sedikit ilmu dan pengalaman sebagai panduan dan pengajaran buat mereka.

Saya menyampaikan ceramah yang bertajuk Kejayaan Mereka; Kejayaan Kita. Oleh kerana pada malam tadi, majlis dihadiri oleh ibu bapa dan guru-guru, maka tajuk di atas memang saya tujukan kepada ibu bapa dan guru, agar mereka memahami bahawa, apabila anak-anak dan anak murid mereka mencapai kejayaan di dalam PMR dan SPM, maka itu juga adalah kejayaan kita sebagai orang tua dan guru.

Namun begitu, yang selalu menjadi persoalan, ada di antara pelajar yang cemerlang di dalam akademik, tetapi gagal dari sudut syakhsiyyah dan akhlak. Inilah yang menjadi kerisauan kita semua. Kita tidak mahu ada pelajar yang cerdik dan pintar, tetapi akhirnya menyalahgunakan kepintaran itu demi kepentingan peribadi.

Di sini saya kongsikan sedikit petua motivasi pelajar cemerlang yang saya peroleh, semasa menjadi fasiliator bersekutu kepada Dr Shukri Abdullah dari Amalan Belajar Sdn Bhd. Di antaranya ialah :

n
1) Ramai pelajar gagal bukan kerana bodoh, tetapi melakukan kerja bodoh.

2) Kejayaan saya pada masa depan ditentukan oleh tindakan saya sekarang, bukan berdasarkan prestasi saya pada masa lalu.

3) Pilih kawan yang membantu, bukan yang membantutkan anda.

4) Tukarkan impossible kepada i'm possible.

Di akhir slot, saya tayangkan klip video di bawah dan menyatakan untuk mendapat keberkatan ilmu dan hidup, mohonlah ampun di atas segala salah dan silap kepada ayah ibu dan guru.

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude