Khamis, 9 Oktober 2008

Muktamad ; Pak Lah tidak bertanding Presiden UMNO


Akhirnya, Pak Lah merungkai 1001 persoalan dan tanda tanya, samada beliau bertanding atau tidak jawatan Presiden UMNO. Izinkan saya mengulas perkara ini seperti berikut :

1) Akhbar utama seperti Utusan dan Berita Harian melaporkan bahawa, ini adalah pengorbanan besar yang dilakukan oleh Pak Lah, demi kepentingan parti yang melebihi kepentingan peribadi. Kita akan nantikan bagaimana nasib Khairy Jamaluddin dan anak Pak Lah yang memegang tender kerajaan yang bernilai jutaan ringgit.

2) Najib tersenyum puas kerana akhirnya, Pak Lah tunduk kepada desakan akar umbi, dan menjelang Mac 2009, Pak Lah akan menyerahkan jawatan PM kepada beliau. Sebagai ingatan bersama, Mufti Perlis ; Dr Asri Zainal Abidin telah menyatakan, biarlah yang mengganti kepimpinan negara adalah yang amanah, berwibawa dan mempunyai kecekapan dalam melaksanakan tugas. Najib tidak terhindar dari persepsi dengan beberapa isu yang menjejaskan integriti beliau.




3) Dengan pengumuman Pak Lah, kita akan menyaksikan siapa di antara 2 tokoh; Anwar Ibrahim dan Najib akan menduduki kerusi PM. Kita benar-benar mahukan pemimpin yang boleh diharap, mengutamakan kebajikan rakyat, dan mengelakkan membahagikan kekayaan negara kepada kroni. Apakah juga tidak mustahil wakil dari PAS seperti Husam Musa, boleh diletakkan sebagai calon PM, jika melihat kepada kekuatan yang dimiliki oleh PAS dalam Pakatan Rakyat. Sesungguhnya impian Najib belum dapat dicapai dengan mudah, selagi mana Anwar Ibrahim tetap dengan cita-citanya untuk menubuhkan kerajaan baru tidak lama lagi.

4) Sebagai rakyat biasa yang memerhatikan gelagat politikus utama di dalam negara, hanya mengharapkan Malaysia mempunyai seorang Perdana Menteri yang bijak, amanah dan berintegriti. Jangan sekali-kali merasakan menduduki jawatan PM sebagai jawatan kebanggaan peribadi. Ingatlah, semua hal yang melibatkan kepimpinan akan disoal oleh Allah di akhirat kelak.


9 Oktober 2008, 9 Syawal 1429 Hijrah

6.15 pagi, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude