Ahad, 17 Februari 2008

Gula-gula Pilihanraya

TEMERLOH 16 Feb. – Kerajaan hari ini mengumumkan penubuhan skim insurans berkelompok kepada kira-kira 112,000 peneroka di lebih 50 tanah rancangan Felda di seluruh negara dengan caruman premium ditanggung penuh oleh agensi tersebut.

Ketika mengumumkan penubuhan skim itu, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, polisi insurans berkonsep syariah itu akan berkuat kuasa 1 Mac ini.

Menurut beliau, tidak ada sebarang bayaran dikenakan ke atas peneroka termasuk jumlah premium sebanyak RM75 hingga RM80 seorang setahun.

‘‘Skim insurans ini bagi meningkatkan lagi tahap kebajikan peneroka setelah mengambil kira keperluan untuk melindungi mereka yang terlibat dalam pelbagai aktiviti di kebun dan aktiviti lain di tanah rancangan.

‘‘Skim ini akan membolehkan peneroka yang ditimpa bencana atau kemalangan menerima bantuan untuk meringankan beban mereka serta keluarga,’’ katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis pemimpin bersama rakyat dan penyerahan suratan hak milik tanah Felda di Felda Lakum dekat sini hari ini.

Seramai 503 peneroka menerima surat hak milik tanah atau geran seluas 10 hektar seorang pada majlis tersebut.

Hadir sama isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor dan Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob.

Najib berkata, premium bagi polisi insurans berkelompok itu melibatkan pembiayaan kira-kira RM9 juta setahun.

Beliau memberitahu, skim insurans itu melibatkan tujuh jenis pelan perlindungan meliputi kematian dan kemalangan diri iaitu bagi faedah kematian biasa, waris peneroka akan menerima perlindungan sebanyak RM10,000.

Katanya, bagi kematian akibat kemalangan, keilatan kekal, keilatan kekal akibat kemalangan dan keilatan separuh kekal akibat kemalangan, waris turut menerima sebanyak RM10,000.

‘‘Felda akan membayar belanja pengebumian sebanyak RM3,000 manakala tuntutan rawatan perubatan kemalangan biasa ialah RM1,000,” jelasnya.

Bagaimanapun, Najib menjelaskan, setakat ini, polisi insurans itu hanya meliputi ketua keluarga peneroka yang berumur kurang 65 tahun dan tidak melibatkan isteri serta anak-anak.

‘‘Jika peneroka itu meninggal dunia, skim insurans ini boleh diturunkan atau diwarisi kepada salah seorang anaknya yang menggantikannya sebagai ketua keluarga,” katanya.

Ulasan : Semakin banyak gula-gula pilihanraya ditaburkan. Adil bermakna meletakkan sesuatu pada haknya. Dengan kata lain, jika seseorang berhak menerima geran tanah lebih awal sebelum pilihanraya, tetapi ia hanya diberi sewaktu musim pilihanraya-sebenarnya mereka telah dinafikan hak mereka.

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude