Isnin, 18 Februari 2008

Kelantan Sakit ?



Oleh HERMAN HAMID


TAHUN 2008 Tahun Merawat Kelantan. Bunyinya ringkas tetapi mesejnya padat. Itulah slogan yang diguna pakai Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam lawatannya ke Kelantan baru-baru ini. Pada masa yang sama, slogan itu boleh disimpulkan sebagai menggambarkan tanggungjawab yang mesti dilakukan oleh Barisan Nasional (BN) sekiranya ia dapat kembali menjadi kerajaan di Kelantan.


Di sini mungkin timbul persoalan apakah penyakit dan sejauh mana sakitnya Kelantan yang diperintah oleh Pas sejak 18 tahun lalu. Jika pada manusia, seseorang yang menghadapi penyakit boleh dilihat dari segi perubahan fizikal. Namun, dalam konteks sebuah kerajaan, untuk mencari penyakit tersebut, ia tentunya boleh dilihat secara keseluruhan dari mula Pas memerintah Kelantan pada tahun 1990 sehinggalah pada saat ini.


Sehubungan itu, secara ringkas Najib telah menggambarkan dalam pertemuannya dengan warga Kementerian Kesihatan Kelantan bahawa Kelantan sebenarnya mundur dalam semua aspek baik fizikal, kemanusiaan dan modal insan. Hakikat itu sebenarnya tidak dapat disangkal. Ia bukan kerana kelemahan rakyat Kelantan tetapi disebabkan ketidakupayaan kerajaan negeri melonjakkan negeri tersebut seperti negeri-negeri lain di Malaysia.

Bagi Ketua Penerangan UMNO Kelantan, Datuk Mohd. Alwi Che Ahmad, penyakit yang dialami Kelantan sekarang juga terbahagi kepada fizikal dan jiwa. Kata beliau, masalah fizikal di Kelantan sejak Pas memerintah memang jelas hinggakan ada yang berpendapat kerajaan Pas Kelantan lebih cenderung membina bangunan pejabat baru parti itu daripada menambah bilangan masjid yang sepatutnya menjadi agenda utama sebuah kerajaan Islam.


“Banding sahaja dengan negeri lain, kita boleh tahu di mana parahnya Kelantan sekarang dari sudut ini. Sama ada bekalan air, pendidikan melalui sekolah agama rakyat (SAR), sukan melalui Stadium Sultan Mohammed IV dan kemudahan lain, Kelantan memang terkebelakang. “Sementara penyakit jiwa pula ialah masalah rasa selesa kerajaan negeri dengan apa yang telah dilaksanakan walaupun hakikatnya terlalu banyak yang perlu diusahakan untuk membawa kemakmuran ke negeri Kelantan,” katanya.


Beliau menambah, jika dilihat lebih terperinci, penyakit itu berlaku kerana kerajaan Pas Kelantan yang ada sekarang lebih banyak bermain dengan retorik mengalunkan janji-janji yang sedap didengar. “Sedangkan hakikatnya lebih 250,000 rakyat Kelantan terpaksa bekerja di negeri orang. Ini membuktikan bahawa rakyat Kelantan tidak ada kurangnya malah ramai yang membuktikan mereka adalah modal insan kelas pertama.


“Namun, sayangnya kehebatan mereka tidak dapat disumbangkan di negeri kelahiran sendiri. Sebaliknya kepakaran mereka dicurahkan memajukan negeri orang kerana negeri-negeri yang diperintah BN itu mampu menyediakan peluang buat mereka. “Realiti ini mungkin terus berlaku selagi Pas memerintah. Bukan salah rakyat tetapi tokoh korporat Kelantan, ahli akademik Kelantan dan profesional Kelantan tidak ada peluang di negeri tanah tumpah darah mereka. “Kewangan Kelantan sendiri sakit sedangkan negara berjaya mengurangkan defisit dari tahun ke setahun. Defisit Kelantan pula sebaliknya semakin melebar,” jelasnya.


Mengulas hal ini, Presiden Alumni Institut Teknologi Tun Abdul Razak (ITTAR) Kota Bharu, Mohamad Zaidan Abdul Halim berkata, dasar-dasar Pas yang tidak konsisten termasuk dalam soal belia juga adalah satu penyakit. Sebagai contoh, dalam berhadapan dengan kemerosotan sokongan golongan muda, kerajaan Pas secara mendadak membenarkan perkara yang pernah diharamkannya seperti permainan snuker dan seni kebudayaan. Dahulu kedua-dua aktiviti itu diharamkan sewaktu sokongan terhadap mereka memuncak.


“Untuk memberi tajaan kepada skuad bola sepak Kelantan pun, kerajaan negeri susah nak buat hingga meminta jawatan dalam persatuan dulu. Inilah yang dikatakan penyakit di Kelantan yang utamakan politik dahulu sedangkan bola sepak sukan nombor satu negeri. “Namun, dari semua aspek, pastinya hal ekonomi cukup menggelisahkan golongan muda. Ramai yang menanti sampai bila hendak terus berlaku apabila tamat pengajian baik di sekolah atau universiti, mereka perlu merantau ke negeri orang.


“Sedangkan apa guna sekadar mengharap perantau membantu merancakkan perniagaan di Kelantan melalui kiriman wang bulanan berpuluh juta ringgit sebulan sedangkan kalau kerajaan yang berwibawa, lebih baik beri peluang ekonomi kepada mereka daripada hanya menunggu mereka menghantar wang,” ujarnya. Merungkai perkara ini, pemimpin veteran UMNO Kelantan, Datuk Rozali Isohak tidak menolak penyakit kerajaan negeri Kelantan sekarang adalah berjangkit daripada parti yang diwakili mereka.


Beliau yang pernah memegang jawatan Timbalan Menteri Besar sewaktu bersama Semangat 46 dahulu berkata, yang peliknya sebahagian rakyat masih boleh menerima retorik yang dibawa Pas hingga mereka terus lena dibuai mimpi. “Rakyat ramai yang tidak sedar. Saya tak kata Pas jual pembohongan tetapi retorik yang dibawa mereka masih berkesan kerana mungkin barangkali yang bercakap itu bergelar ustaz-ustaz. “Tetapi sampai bila harus begini? Rakyat perlu sedar untuk masa depan yang lebih baik dan UMNO Kelantan sendiri perlu mendepani segala rintangan yang ada ini membawa perubahan kepada Kelantan yang disayangi ini,”jelasnya. Sehubungan itu, kuasa sekarang terletak di tangan rakyat Kelantan untuk menentukan kerajaan yang lebih berdaya saing dan berkemampuan melonjakkan negeri Kelantan.



ALOR STAR 17 Feb. – Kelantan tidak ‘sakit’ dan tidak memerlukan ‘rawatan’, kata Menteri Besarnya, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat. Mursyidul Am Pas itu ketika mempertahankan corak pemerintahan parti pembangkang itu di Kelantan berkata, Kelantan membangun mengikut acuan sendiri. Malah, menurut beliau, orang Melayu dan Cina di Kelantan hidup bagai adik-beradik dan menunjukkan kemesraan hidup bersama kerajaan yang berasaskan Islam.


“Rawat penyakit apa? Kalau penyakit kulit, jantung, buah pinggang, darah tinggi Kelantan ada hospital, ada doktor. Sudah lama Kelantan ada hospital ada doktor,” katanya pada sidang akhbar selepas memberikan ceramah di Kompleks Pas Kedah, di Kota Sarang Semut dekat sini malam tadi. Turut hadir ialah Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Timbalan Mursyidul Am Pas, Datuk Dr. Haron Din dan Ketua Penerangan Pas Pusat, Mahfuz Omar.

Barisan Nasional (BN) pada 15 Februari lalu mengisytiharkan 2008 sebagai ‘Tahun Merawat Kelantan’ iaitu respons kepada perisytiharan ‘Tahun Melawat Kelantan 2008’ yang dibuat oleh kerajaan Pas. Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kempen itu bertujuan memulihkan semula keadaan negeri ini yang ‘sakit’. Beliau berkata, kelemahan kerajaan Pas yang memerintah negeri ini sejak 1990 menyebabkan Kelantan mundur dalam semua aspek fizikal, kemanusiaan dan modal insan.


Sementara itu, ketika ditanya mengenai peluang Pas di Kelantan pada pilihan raya ini, Nik Abdul Aziz optimis parti itu mampu mencapai kemenangan dengan majoriti dua pertiga kerusi.


ALOR STAR, 17 Feb (Hrkh) - Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat menyarankan Umno dan BN supaya merawat diri sendiri dan tidak perlu merawat Kelantan, kerana di sana sudah ada doktor dan hospital tersendiri dan rakyat Kelantan sihat belaka.


"Umno yang perlu dirawat, beri Al-Quran Umno tolak, beri perintah Allah Umno tolak, cerita tentang kebaikan Islam juga Umno tolak, jadi seharusnya Umno yang mesti dirawat terlebih dahulu," katanya. Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar di Kompleks PAS Kedah, di sini sebaik selesai menyampaikan ceramah Perdana bersama Presiden PAS, Tuan Guru Dato' Seri Abdul Hadi Awang dan Timbalan Mursyidul Am PAS, Dato' Dr. Haron Din.

"Banyak penyakit dalam Umno, berebut pangkat, iri hati dan ini semua perlu diubati, tak mahu kepada Islam lebih berat, berubatlah segera, rakyat Kelantan dah ada doktor, dah ada hospital sendiri, kami aman di Kelantan," sambung beliau. Tuan Guru berkata demikian sebagai respon kepada kenyataan Timbalan Perdana Manteri, Dato' Seri Najib Tun Razak yang mendakwa kononnya BN bertekad mengambil-alih teraju kerajaan negeri bertujuan merawat Kelantan.


Ulasan : Bandingkan kenyataan di atas dan realiti yang berlaku. Apakah benar Kelantan sakit dan perlu dirawat atau negeri-negeri lain? Tepuk dada tanya iman dan fikir rasional.

2 ulasan:

HutanBandar berkata...

Suruh jek diorang tengok balik negeri lain jugak...banyak jugak rakyat yang susah...penipu besar la kerajaan BN ni

Doushura berkata...

For a more complete comments, I would advise you to be more detailed information, for example
here or here

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude