Selasa, 11 Disember 2007

Akhbar pupuk budaya baca

MENGIKUT perangkaan terbaru yang dikeluarkan Audit Bureau Circulation (ABC), akhbar Mingguan Malaysia mencatat jualan purata sebanyak 456,793. Akhbar Berita Minggu pula mencatat jualan purata sebanyak 305,256 naskhah manakala jumlah purata jualan untuk Metro Ahad ialah sebanyak 314,321 naskhah. Tempoh jualan adalah dalam tempoh 12 bulan dari Julai tahun lalu hingga 30 Jun tahun ini.

Bagaimanapun, corak pembacaan untuk akhbar harian berbahasa Melayu Kumpulan Utusan iaitu Utusan Malaysia tidaklah sebegitu rancak seperti pada hari minggunya. Utusan Malaysia dilaporkan mencatat jualan purata 197,033 naskhah sehari.

Apa yang menarik untuk dibuat perbandingan ialah akhbar berbahasa Inggeris The Star (akhbar harian) mencatat jualan yang jauh lebih tinggi dari akhbar harian berbahasa Melayu yang berpengaruh iaitu Utusan Malaysia dan Berita Harian.

Ini secara tidak langsung menunjukkan jumlah pembaca akhbar berbahasa Inggeris adalah jauh lebih tinggi daripada akhbar harian berbahasa Melayu. Akhbar The Star juga meninggalkan Harian Metro yang mencatatkan purata jualan 289,315 naskhah purata jualan sehari dalam tempoh yang sama.

Pola ini menarik untuk difikirkan kerana walaupun 60 peratus jumlah penduduk negara ini menguasai bahasa Melayu, ia masih lagi tidak mampu untuk menyumbang kepada purata jualan yang tinggi kepada akhbar harian berbahasa Malaysia.

Maksudnya, walaupun jumlah penduduk negara yang menguasai bahasa Melayu adalah tinggi, pembaca Melayu tidak seaktif membeli akhbar harian berbahasa Melayu. Akhbar berbahasa Melayu juga tewas dari segi jualan kepada akhbar berbahasa Cina. Buktinya ialah akhbar Sin Chew Media Group menguasai 33 peratus pasaran akhbar di negara ini.

Sokongan perlu diberikan kepada akhbar berbahasa Melayu dalam konteks meningkatkan jumlah jualan dan juga bacaan. Peratus penguasaan penduduk negara ini yang menguasai bahasa Melayu yang tinggi tentu sahaja boleh memberi satu peluang untuk meningkatkan jumlah jualan akhbar berbahasa Melayu.

Jika dilihat usaha pihak akhbar untuk meningkatkan jumlah jualan akhbar mereka, tentu sekali kita dapat melihat betapa bersungguhnya akhbar-akhbar seperti Utusan Malaysia dan Berita Harian menggunakan pelbagai kaedah untuk menarik seramai mana pembaca dan pembeli untuk melanggan akhbar mereka.

Mungkin pola membaca dan membeli akhbar ini boleh dikaitkan dengan budaya membaca di kalangan penduduk negara ini. Budaya membaca di kalangan penduduk Malaysia sememangnya tidak menggalakkan.

Contohnya, kajian pensyarah Jabatan Media, Universiti Malaya (UM), Dr. Abu Hassan Hasbullah menunjukkan, amalan membaca buku tambahan di kalangan pelajar universiti di negara ini masih jauh ketinggalan jika dibandingkan dengan pelajar universiti di luar negara. Secara purata mereka hanya membaca 12 buah buku selama tiga tahun pengajian.

Ini jauh lebih rendah daripada jumlah buku yang dibaca oleh pelajar Australia ialah 180 buah, Indonesia (94 buah), India (130 buah), Thailand (56 buah) dan Brunei (26 buah). Berbanding pelajar universiti di luar negara, jumlah buku yang dibeli oleh pelajar Australia ialah 160 buah, Indonesia (43 buah), Thailand (31 buah), India (75 buah) dan Brunei (15 buah). Pola membaca di kalangan pelajar universiti ini boleh memberi petunjuk pola membaca yang rendah di kalangan kanak-kanak dan remaja.

Apabila budaya membaca rendah, tentu sekali ia memberi kesan kepada industri akhbar dan industri buku di negara ini. Golongan muda merupakan antara sasaran utama akhbar dalam meningkatkan jualan akhbar mereka. Laporan ABC menunjukkan antara sebab mengapa pembaca masih memilih akhbar cetak sebagai pilihan utama jika dibandingkan dengan akhbar digital ialah faktor peningkatan jumlah pembaca daripada golongan muda.

Maka tidak hairanlah jika kita lihat terdapat usaha yang bersungguh-sungguh di pihak akhbar untuk mengimarahkan lagi ruangan berita golongan muda. Sokongan berterusan perlu diberikan kepada akhbar terutama sekali akhbar berbahasa Melayu. Kerjasama yang menguntungkan di antara golongan industri dan badan-badan kerajaan dengan pihak media lebih wajar kerap dilakukan.

Amatlah penting industri akhbar dimakmurkan kerana sebagai satu bentuk perniagaan, industri akhbar bukan setakat menyampaikan berita dan maklumat. Diharapkan, rakyat Malaysia akan terus membaca dan juga membeli akhbar. Walaupun Malaysia masih menunjukkan pertumbuhan menggalakkan dari segi jumlah edaran media cetak, amatlah penting rakyat Malaysia terus bersifat lebih proaktif dalam membaca dan juga membeli akhbar.

- DR. SAPORA SIPON ialah Pengarah Hubungan Korporat Universiti Sains Islam Malaysia (USIM).
Ulasan : Anak-anak gemar menonton kartun, yang remaja membaca kisah terkini penyanyi dan pelakon, yang mahasiswa di universiti tak begitu tekun, masyarakat terbanyak juga hanya menjadi penonton! Budaya membaca kita masih jauh dibandingkan negara ASEAN yang lain, apalagi negara maju. Tambahan pula, media yang tidak bebas dari kekangan dan sekatan. Akhirnya maklumat yang sampai banyak yang auta dariapada fakta!

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude