Selasa, 11 Disember 2007

Macam-macam ragam 16

KUALA LUMPUR 10 Dis. – Naib Presiden Pas, Mohamad Sabu, Ketua Penerangan Parti Keadilan Rakyat (PKR), Tian Chua dan seorang lagi pemimpin kanan PKR, N. Gobalakrisnan didakwa di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas tuduhan menyertai perhimpunan haram anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) di ibu kota pada 10 November lalu.


Mereka didakwa di bawah Seksyen 143 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum enam bulan atau denda atau kedua-duanya jika disabitkan kesalahan.


Turut didakwa atas tuduhan sama dan pertuduhan pilihan ialah pemandu, Mohamad Zad Abdullah, 39; penoreh getah, Taib Abdullah, 33; dua remaja masing berusia 17 dan 16 tahun; penganggur Mohamad Abi Salam Arifin, 24, dan pekerja kampung, Ishak Othman, 33.


Lelaki-lelaki itu didakwa melakukan perbuatan itu di sebelah bangunan Sogo, Jalan Tuanku Abdul Rahman di sini pada kira-kira pukul 1 tengah hari 10 November lalu.


Lapan lagi didakwa atas pertuduhan yang sama di Jalan Raja Laut di sini pada kira-kira 3.50 petang hari yang sama. Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail sendiri mendakwa mereka di mahkamah. Selain tuduhan di bawah Seksyen 143 Kanun Keseksaan, Mohamad Sabu, Tian Chua, Gobalakrisnan dan para penyokong pembangkang itu juga didakwa di bawah pertuduhan pilihan kerana ingkar perintah untuk bersurai yang diberikan oleh Cif Inspektor Riduan Khalid di Jalan Istana Baru di sini pada pukul 3.05 petang.


Bagi pertuduhan itu mereka didakwa di bawah Seksyen 27(5)(a) Akta Polis 1967 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 27(8) akta yang sama yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM10,000 dan penjara sehingga setahun jika disabitkan kesalahan. Mereka mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan dibacakan secara berasingan di hadapan Hakim Rozana Ali Yusoff.


Rozana menetapkan kes itu dibicarakan selama empat hari bermula 11 Februari depan. Antara peguam yang mewakili para pemimpin dan penyokong parti pembangkang itu ialah Mohamed Hanifah Maidin, Ranjit Singh, C.H. Lai, G.K. Ganesan, Rajpal Singh dan S. Kartigesan.

KUALA LUMPUR 10 Dis. – Majlis Peguam boleh menyaman kerajaan jika badan itu tidak berpuas hati dengan tindakan pihak polis yang menjalankan tugas serta menguatkuasakan undang-undang untuk menghalang perhimpunan haram.


Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata, Presiden Majlis Peguam, Ambiga Sreenavasan boleh berbuat demikian jika masih mempertikaikan penahanan peguam yang terlibat dalam perhimpunan haram semalam. ‘‘Mereka akan tetap didakwa kerana mengadakan perarakan tanpa permit, walaupun mereka peguam,’’ katanya.


Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan Seminar dan Pameran Hari Kesedaran Bencana 2007 selama dua hari anjuran Majlis Keselamatan Negara di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini.


Turut hadir ialah Menteri Penerangan, Datuk Seri Zainuddin Maidin dan Setiausaha Majlis Keselamatan Negara, Datuk Muhammad Hatta Ab. Aziz. Mohamed Nazri menegaskan bahawa kuasa untuk menentukan penahanan tersebut sama ada ia benar atau salah hanya terletak pada mahkamah dan bukannya Ambiga. Beliau menegaskan bahawa peguam tetap tertakluk kepada undang-undang yang sama seperti orang lain, bahkan patut lebih bijak memahaminya memandangkan kedudukan mereka sebagai peguam.


Menurut beliau, golongan ini kononnya mahu menuntut hak asasi, tetapi dalam masa yang sama telah menjejaskan hak asasi masyarakat majoriti. ‘‘Kalau begini, kerajaan tidak teragak-agak menidakkan hak asasi tiga, empat orang ini demi kepentingan hak asasi berjuta rakyat yang lain,’’ katanya.


Ulasan : Keadaan semakin gawat. Pilihanraya semakin hampir. Kalau benar kita mengamalkan demokrasi, salahkah untuk berhimpun secara aman? Ianya jelas tidak pun mengganggu-gugat keselamatan dan kententeraman awam. Ternyata manipulasi pihak berkenaan, menampakkan pihak yang benar pun dianggap salah.

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude