Jumaat, 30 November 2007

Macam-macam ragam 10

PENDANG 29 Nov. – Teh Bah Chuan, 47, hanyalah seorang pesawah biasa di Bukit Raya dekat sini yang mewarisi pekerjaan itu daripada bapanya sebelum terlibat dengan kerja-kerja penyenggaraan mesin jentuai padi.

Walaupun menamatkan pelajaran setakat tingkatan tiga, Bah Chuan cekap dan mahir dalam penyenggaraan mesin jentuai padi sehingga membolehkan dia mendapat ilham untuk mencipta sebuah jentera bajak yang mempunyai lima fungsi.

Lebih menarik, jentera ‘bajak lima dalam satu’ itu yang dipercayai satu-satunya seumpama itu di negara ini, mampu menjimatkan kos sehingga puluhan juta ringgit.

“Jika ia digunakan secara meluas di negara ini, saya jangka ia boleh menjimatkan secara keseluruhannya RM20 juta kos diesel dan RM40 juta kos pembajakan sawah padi,” katanya pada sidang akhbar di kilang syarikat pengedar beras Jati, Serba Wangi Sdn. Bhd. di sini hari ini.

Menurutnya, jentera bajak tersebut bukan sahaja boleh melakukan kerja-kerja membajak sawah tetapi juga boleh menyisir tanah, menekan rumput rumpai ke dalam tanah, meratakan tanah, menyembur racun rumpai di batas sawah dan meracun siput.

Bah Chuan berkata, kelima-lima kerja itu boleh dilakukan serentak dalam satu masa oleh jentera berkenaan yang dihasilkannya sejak sembilan bulan lalu dengan kos kira-kira RM100,000.

“Asalnya ia adalah jentera biasa yang saya beli secara terpakai dan dipertingkatkan kegunaannya untuk kelima-lima kerja itu.

Ulasan : Alhamdulillah semakin banyak penciptaan baru yang terhasil untuk memudahkan kerja kita pada hari ini. Semoga ia memudahkan pesawah kita. Namun di mana ciptaan orang Islam kita seperti mana Encik Zul yang selalu merekacipta benda yang baru? Sayangnya ia tidak dihighlightkan seperti kejayaan di atas.


KUANTAN 29 Nov. – Pasangan Datuk Roslan Hashim dengan Puteri Shahanaz Hazlin Hamdan yang melangsungkan perkahwinan tahun lalu dengan wang hantaran berjumlah RM444,444.44, bercerai talak satu di Mahkamah Rendah Syariah Kuantan di sini hari ini.

Lafaz cerai itu disahkan oleh Roslan, 50, yang juga kontraktor kelas A dan pemilik Merak Melaka Beach Resort setelah persetujuan bersama antara kedua-dua pihak dibacakan di hadapan Hakim Syarie, Datuk Abdul Rahman Yunos.

Puteri Shahanaz, 25, yang juga bekas model sambilan dan penari kebudayaan negeri Pahang melalui peguamnya, Dzulkarnain Mohamad memfailkan permohonan cerai pada 4 Oktober lalu.

Sebelum melafazkan cerai, Abdul Rahman memberi kebenaran kepada pasangan tersebut untuk bersalam, namun Puteri Shahanaz dilihat menggelengkan kepala tanda tidak mahu berbuat demikian.

Roslan yang diwakili peguam Fakhrul Azman Abu Hassan, bersetuju menceraikan Puteri Shahanaz dengan bayaran mutaah RM100,000 termasuk nafkah idah RM5,000 sebulan.

Pasangan itu diijabkabulkan pada 8 September tahun lalu dengan mas kahwin RM22.50 dengan tambahan RM22,222.22 sementara wang hantaran pula berjumlah RM444,444.44.

Utusan Malaysia difahamkan, keluarga pihak lelaki memberikan 23 dulang hantaran termasuk sebuah kereta BMW 320i bernilai RM250,000, barang-barang kemas bernilai RM150,000, cincin berlian RM20,000 dan seutas jam jenama Rolex bernilai hampir RM25,000.

Kos keseluruhan perkahwinan itu dianggarkan sebanyak RM3.5 juta.

Ulasan : Asas perkahwinan yang diredhai ialah apabila pasangan suami isteri meningkatkan iman dan taqwa kepada Allah dan bukannya atas dasar lain seperti ingin menunjuk dan bermegah dengan kemewahan yang ada!



MANILA 29 Nov. – Sekumpulan kecil askar Filipina yang mengambil alih sebuah hotel mewah di sini dalam usaha mengadakan rampasan kuasa menjatuhkan Presiden Gloria Macapagal Arroyo, akhirnya menyerah diri selepas pasukan tentera elit menyerbu masuk hotel.

Tentera kerajaan bertindak melepaskan gas pemedih mata ke dalam lobi Hotel Peninsular di sini dan menggunakan kereta perisai untuk memecahkan pintu kaca sebelum menyerbu masuk dengan melakukan tembakan ke udara secara berterusan. Tiada yang terkorban dalam kejadian itu.

Salah seorang ketua pemberontak itu, Senator Antonio Trillanes yang pernah mengetuai percubaan rampasan kuasa terhadap Arroyo pada 2003 dibawa pergi oleh askar dengan tangan bergari.

Beliau sebelum itu memberitahu wartawan, mereka akan menyerah diri secara aman dalam konfrontasi dramatik yang dipancarkan secara langsung ke seluruh dunia.

“Kami akan keluar demi keselamatan semua orang. Kami tidak mahu hidup menanggung rasa bersalah jika ada antara kamu cedera atau terbunuh dalam kejadian berbalas-balas tembakan,” kata Trillanes selepas kenderaan berperisai merempuh masuk ke lobi Hotel Peninsula dengan disusuli oleh askar elit.

‘‘Ini adalah cara yang salah bagi mereka yang mahu menentang kerajaan atau tentera dan polis,’’ kata Arroyo dalam ucapan ringkas di televisyen.

Ulasan : Pemerintah Filipina perlu melihat apa punca pemberontakan itu berlaku. Tentu ada kepincangan di sana sini.


IPOH 29 Nov. – Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah hari ini mengingatkan warga Malaysia agar sentiasa menghormati undang-undang dan institusi penguat kuasa undang-undang negara serta mengambil pendekatan secara bertamadun dan bersopan tanpa mengorbankan keamanan dan kerukunan negara dalam apa juga tindakan mereka.

Baginda bertitah, perbuatan mencabar undang-undang dan institusi penguat kuasa undang-undang dengan mengimport dan memperkenalkan budaya kekerasan bukan merupakan budaya berpolitik yang sihat dan konstruktif.

“Keamanan dan kerukunan negara tidak harus dikorbankan kerana kepentingan atau matlamat perjuangan jangka pendek mana-mana kumpulan. Untuk itu, warga Malaysia, wajib menghormati undang-undang yang telah ditetapkan oleh negara.

“Jika hari ini proses yang menghormati undang-undang dibenarkan untuk dirampas oleh kumpulan tertentu hingga proses undang-undang tersebut boleh runtuh, dibimbangi negara ini sedang berada pada titik permulaan untuk terheret menuju kepada satu anarki,” titah baginda pada Persidangan Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak Ke-160 di Kompleks Islam Darul Ridzuan di sini hari ini.

Raja Nazrin menyeru warga Malaysia supaya sentiasa mengamalkan pemikiran dan tindakan secara rasional dalam ruang lingkup undang-undang negara dan bertiangkan budaya bangsa.

Menurut baginda, negara telah mencapai banyak kemenangan dan mencipta banyak kejayaan melalui budaya rundingan, budaya perbincangan dan budaya muafakat.

“Budaya bertindak yang asing dengan budaya kita hendaklah ditolak dan tidak dibenarkan bertapak di bumi ini. Seruan beta, pilihlah jalan yang baik - pilihlah cara yang baik, pilihlah kaedah yang baik dalam hasrat mahu mencapai niat yang baik,” titah baginda.

Ulasan : Benar baginda. Kami sebagai rakyat menyokong titah baginda. Tetapi pihak yang berkenaan perlu memastikan saluran pilihanraya di negara ini dijalankan secara adil dan telus.


KUALA LUMPUR 29 Nov. - Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi meminta MIC menubuhkan sebuah jawatankuasa khas bagi mengkaji masalah yang dihadapi oleh masyarakat India di negara ini.

Presiden MIC, Datuk Seri S. Samy Vellu berkata, Perdana Menteri berkata demikian kepadanya selepas mempengerusikan mesyuarat Kabinet, semalam.

Namun, kata Samy Vellu, MIC selaku parti terbesar mewakili masyarakat India di negara ini telah pun menubuhkan jawatankuasa khas seumpamanya pada Jun lalu, bagi meneliti masalah yang dihadapi oleh kaum tersebut.

Katanya, parti itu mengkaji pelbagai perkara meliputi soal pendidikan, sosial dan ekonomi kaum India.

‘‘Kita telah pun tubuhkan jawatankuasa ini Jun lalu. Bagaimanapun setelah kajian-kajian baru disiapkan, (barulah) kita akan mengemukakan laporan tersebut kepada Perdana Menteri.

‘‘Ini menunjukkan bahawa kerajaan pimpinan beliau (Abdullah) amat prihatin kepada masyarakat India,’’ katanya selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Kerja Pusat (CWC) MIC di sini hari ini.

Katanya, MIC bukan kumpulan ‘pemalas’ yang tidak melakukan sebarang usaha dan sanggup meminggirkan masyarakat India.

‘‘Kita buat kerja setiap hari untuk menjaga kepentingan masyarakat India tanpa publisiti tetapi ada segelintir pihak yang tidak memahaminya,’’ ujarnya.

Ulasan : Ada yang tidak kena di sebalik isu HINDRAF yang tengah heboh sekarang. MIC juga wajar dipersalahkan jika benar perjuangan membantu nasib rakyat India tidak menyeluruh.


KUALA LUMPUR 29 Nov. – Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, ketegangan hubungan antara dunia Barat dan Islam akan berterusan selagi isu dan konflik Israel-Palestin tidak ditangani serta diselesaikan dengan segera.

Beliau berkata, konflik itu masih menjadi isu utama dunia hari ini, dan penyelesaiannya bukan sahaja mampu merapatkan hubungan Barat dan Islam malah menyelamatkan banyak nyawa yang tidak berdosa di kedua-dua belah pihak.

“Penderitaan yang ditanggung oleh rakyat Palestin amat menyedihkan kerana nasib mereka diabaikan menyebabkan jalan penyelesaian gagal ditemui,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam perutusan sempena Sambutan Hari Perpaduan Antarabangsa dengan Rakyat Palestin yang diadakan di Institut Diplomasi dan Hubungan Luar di sini hari ini.

Perutusan itu dibacakan oleh Timbalan Menteri Luar, Datuk Joseph Salang yang turut dihadiri oleh Duta Palestin, Abdul Elaziz Abu Ghoush.

Sejak 1977, Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNGA) memilih Hari Perpaduan ini bagi memperingati penderitaan rakyat Palestin yang menekankan perlunya mencapai penyelesaian adil terhadap perjuangan mereka berdasarkan prinsip hak bagi menentukan nasib sendiri.

Pendudukan rejim Israel juga perlu ditamatkan bagi membawa kepada penubuhan negara Palestin yang merdeka dan Baitulmaqdis Timur sebagai ibu negaranya.

Ulasan : Malaysia sebagai Pengerusi OIC perlu lebih proaktif dalam menyelesaikan isu Palestin. Don't just talk-work through it!


KUALA LUMPUR 29 Nov. – Majlis Amanah Rakyat (Mara) akan mewujudkan pangkalan data bagi memasarkan graduan bumiputera lulusan institusi pengajian tinggi tempatan dalam usaha mengatasi masalah pengangguran.

Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, pangkalan data itu adalah antara sebahagian projek Pusat Sumber Kerjaya (PSK) yang diwujudkan oleh Mara sebagai pusat sehenti untuk para graduan mencari peluang pekerjaan serta menjalani kursus jangka pendek dalam bidang tertentu.

Program tersebut yang dibangunkan bersama sebuah syarikat swasta akan turut menganjurkan kursus bagi graduan yang menghadapi masalah penguasaan bahasa Inggeris serta masalah kemahiran berkomunikasi, katanya selepas melancarkan PSK di ruang legar Bangunan Mara di sini hari ini.

Beliau juga menyaksikan majlis menandatangani memorandum persefahaman antara Ketua Pengarah Mara, Datuk Nan Marthinin dan Pengarah Eksekutif Syarikat IA Group Sdn. Bhd., Datuk Dr. Hamzah Kassim.

Ulasan : MARA perlu menggiatkan lagi usaha mengenalpasti mahasiswa yang masih menganggur. Bantuan yang diberi perlu bersifat melatih mahasiswa berdikari bukan hanya mengharap bantuan semata-mata.


KOTA BHARU 29 Nov. – Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menegaskan, pentadbirannya terbuka kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR) untuk menjalankan siasatan.

‘‘Saya beri peluang mereka siasat... ‘25 jam’ tentang apa saja di Kelantan. Itu keterbukaan kami,” katanya kepada pemberita pada majlis pembukaan cawangan Bank Al-Rajhi di sini semalam.

Beliau menyatakan demikian ketika diminta mengulas laporan mengenai dua ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Barisan Nasional yang membuat laporan BPR, semalam.

ADUN Bukit Bunga, Mohd. Adhan Kechik dan ADUN Paloh, Nozula Mat Diah turut mengemukakan pelbagai dokumen berhubung sembilan perkara utama yang dikaitkan dengan dakwaan penyelewengan oleh beberapa pemimpin negeri, jabatan dan agensi kerajaan.

Ulasan : Inilah ketelusan yang kita mahu. MB Kelantan telah merintisnya.


GARDEN CITY, New York 29 Nov. – Seorang bekas pegawai polis hari ini memfailkan aduan persekutuan dalam usahanya untuk kekal memiliki plat lesen kereta yang memaparkan perkataan ‘GETOSAMA.’

Arno Herwerth berkata, beliau telah membuat permohonan mendapatkan plat anti-Osama bin Laden pada awal bulan ini.

Beliau, bagaimanapun terkejut, apabila mendapat tahu Bahagian Kenderaan di Jabatan Negara mahu plat itu dipulangkan semula setelah dia berjaya mendapatkannya.

Agensi itu dalam surat yang dikeluarkan pada 15 November lalu menyatakan, peraturan yang ada melarang plat yang dianggap sebagai ‘lucah, cabul, biang dan bersifat menghina.’’

Herwerth, 42, memberitahu dia merasakan plat itu penting supaya mangsa yang terlibat dalam kejadian serangan pengganas dalam kejadian 11 September 2001 lalu akan terus diingati.

“Saya mahu menyimpan mesej ini selama-lamanya, kerana (Osama) yang mendalangi peristiwa serangan itu dibunuh atau ditangkap,” kata beliau.

Ulasan : Fobia kepada Osama Laden masih terus kukuh di ingatan rakyat Amerika sehingga kini. Seolah-olah mereka takutkan bayang-bayang sendiri!


KUALA LUMPUR 29 Nov. – Beberapa ahli Parlimen hari ini mempertikaikan peranan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dalam mengatasi penggunaan bahasa rojak jika badan itu hanya menceduk istilah bahasa Inggeris untuk dimelayukan.

Mohamad Shahrum Osman (BN-Lipis) meminta DBP menjelaskan mengapa wujudnya kecelaruan bahasa Melayu sehingga menyaksikan istilah bahasa Inggeris dimelayukan tanpa batasan.

“Polis gunakan Cif Inspektor, sedangkan cif itu bermaksud ketua. Saya cadangkan kalau ada kita boleh guna istilah bajet maka ketua boleh diganti dengan cif, misalnya Ketua Pengarah DBP menjadi Cif Pengarah DBP,” katanya ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2008 peringkat jawatankuasa di Dewan Rakyat hari ini.

Salahuddin Ayub (Pas-Kubang Kerian) pula mempersoalkan kegagalan sebenar yang menimpa pengurusan DBP sehingga kelihatan tidak berupaya menjadi satu badan berkanun untuk terus memartabatkan bahasa Melayu.

“Adakah disebabkan campur tangan politik, birokrasi atau pelantikan pihak atasan DBP terhadap kakitangan, menyebabkan kehilangan nilai kecenderungan dan minat untuk membangunkan bahasa Melayu?

“Mengapa dulu DBP boleh ‘berdiri’ dan banyak berjasa dengan memberi keagungan kepada bahasa Melayu supaya dijadikan bahasa dunia, bahasa ilmu tetapi mengapa tidak hari ini,” katanya.

Bagaimanapun, kata beliau, sebelum menuduh DBP mengalami kemandulan minda, punca sebenar yang menyebabkan berlakunya kegagalan peranan badan itu perlu dikenal pasti.

Sementara itu, Tan Seng Giaw (DAP-Kepong) berkata, memang wujud kelemahan dalam bahasa Melayu sejak dari dulu.

Ada istilah ‘saya’, ‘aku’, ‘hamba’ dan sebagainya tetapi ketika bercakap, masih ada yang guna ‘i’.

“Selain itu, bahasa-bahasa yang digunakan pada papan tanda dan buku-buku mestilah tepat,” katanya.

Ulasan : DBP perlu melakukan introspeksi ke dalam organisasi-kenapa perkara ini berlaku? Mungkinkah boileh diminta bantuan ilmuwan di luar DBP seperti tokoh bahasa-Prof Dr Awang Sariyan?

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude