Jumaat, 30 November 2007

Air

Dalam bahasa Spanish, air di panggil "Acuatico" atau "Agua", Jepun pula "Mizu" atau "Gogyou". Orang French pulak panggil air "Arrosez" atau "Eau". Apa juga nama yang digunakan, air ialah keperluan asas bagi manusia selain api. Dunia mengandungi 70 % air. Badan manusia pula mengandungi 70% air juga. Hebat bukan? Proses kitaran air juga menakjubkan. Bermula dari air di bumi, naik ke atmosfera dan turun semula kebumi. Iaitu air disejat oleh cahaya matahari yang panas. Lalu bertukar kepada bentuk gas wap air. Gas wap air naik ke langit dan bertukar kepada awan. Awan yang berkumpul akan bertukar pula kepada titisan air yang dinamakan hujan. Dan air ialah satu-satunya benda semulajadi di dunia yang melalui 3 kitaran ini.

Teringat masa Butter kecik kecik dahulu bila mana setiap malam Ahad kita orang akan belajar bab bab Fardu Ain dan Fardu Kifayah. Bila masuk bab air, Ustaz suruh hafal 4 jenis air iaitu

1. Air mutlak yang suci dan menyucikan.

2. Air mustakmal yang suci tapi tak menyucikan (eg. air nescafe, air yg kurang 2 kolah)

3. Air musyammas (air yang terjemur dlm bekas yang berkarat) dan

4. Air mutannajis.

Adapun, hanya air mutlak jer boleh digunakan utk ambik air sembahyang. Air mutlak tu pulak kalau tak silap ada 7 jenis. Sila semak kitab kalau nak tau lebih lanjut.

Dari zaman para nabi sehingga sekarang, air, api atau angin boleh menjadi bala atau bencana kepada umat manusia. Pada zaman dulu, kaum Nabi Noh telah ditimpa banjir yang besar. Begitu juga dengan Firaun yang tenggelam didalam laut semasa mengejar


Nabi Musa. Di zaman moden ini kita dikejutkan dengan banjir besar yang menimpa Aceh melalui bencana Tsunami beberapa tahun lalu. Dan kuasa air ni amatlah dasyat sehingga boleh membunuh lebih 100,000 nyawa.


Air adalah salah satu makhluk Allah. Sama seperti api dan angin. Adakah air itu hidup? Mengikut Prof. Masuru Emoto, air mempunyai perasaan dan boleh mendengar. Dalam kajian beliau, air yang disebut perkata "LOVE" akan bertukar kepada bentuk kristal yang cantik (gambarajah sebelah). Begitu juga jika air yang telah disembahyangkan atau yang disebutkan perkataan-perkataan yang baik-baik. (lihat gambarajah sebelah -sebelum & selepas). Perkataan yang buruk pula akan menukarkan molekul-molekul air ke kristal yang hodoh atau pecah. Nak tahu lebih lanjut, boleh visit www.hado.net. Atas kepercayaan ini, Prof. Masuru mempercayai yang air ialah "spirit" atau roh. Tak dinafikan, Prof. Masuru ni memang bijak. Tapi orang bijak yang tak berlandaskan iman, boleh membawa kesesatan. Nak buat macamana kan, dia memang kafir. (Sila baca siri temubual dia). (sebelah ialah gambarajah air yang dinyanyikan muzik Benthovan). Apa yang menariknya ialah dengan penemuan Prof. Masuru ini, ianya telah memberi impak atau kefahaman yang besar kepada perubatan yang berasaskan air. Dulu lagi tok nenek kita selalu suruh kita minum air yasin, air jampi, air penerang hati. Budak yang nakal selalunya dibawa untuk berjumpa Ustaz dan diberi minum air jampi supaya mudahan mudahan bertukar perangai nya jadi baik. Selain dari doa Ustaz itu, mungkin air jampi nya juga memberi pengaruh yang positif kepada budak itu.


Prof. Masuru juga mendapati air yang di pergunungan Jepun yang tidak tercemar mempunyai kristal yang cantik daripada air yang tercemar. Tetapi dalam banyak-banyak air di dunia ini, apakah air yang paling hebat??? Dari Ibnu Abbas r.a. katanya, Rasulullah s.a.w bersabda: "sebaik-baik air di muka bumi ialah air zam-zam, ia merupakan makanan yang mengenyangkan dan penawar bagi penyakit ". Riwayat - At Tabrani dan Ibnu Hibban. Butter tak dapat cari gambarajah molekul air zam-zam ni tapi Butter yakin molekulnya pasti yang tercantik. Jadi, mulai hari ini, Butter nak amalkan sikap bercakap dengan air seperti sebelum minum baca bismillah...(walaupun tahu tapi kadang-kadang tak buat dan lupa!!). Mengikhlaskan hati, bercakap baik dan bersikap positif juga memberi pengaruh kepada air dan tenaga didalam badan kita.


Keajaiban Molekul Air

Dan Kami ciptakan dari air segala sesuatu yang hidup” (QS. Al Anbiya : 30).
Kajian saintifik di Jepun: Dr. Masaru Emoto dari Universiti Yokohama dengan tekun melakukan penyelidikan tentang perubahan molekul air.


Air murni dari mata air di Pulau Honshu didoakan secara agama Shinto, lalu didinginkan sehingga -5 darjah C di makmal, kemudian diambil gambarkan dengan mikroskop elektron dengan kamera halaju tinggi. Ternyata molekul air tersebut membentuk kristal segi enam yang indah.


Percubaan diulangi dengan membacakan kata, “Arigato (terima kasih dalam bahasa Jepun)” di depan botol air tadi. Kristal yang terbentuk sangat indah. Lalu dicuba dengan menghadapkan tulisan huruf Jepun, “Arigato”. Kristal membentuk dengan keindahan yang sama. Selanjutnya ditunjukkan kata “setan”, kristal berbentuk buruk. Diputarkan muzik Symphony Mozart, kristal muncul berbentuk bunga. Ketika musik heavy metal diperdengarkan, kristal hancur.
Ketika 500 orang berkonsentrasi memusatkan pesanan “peace” di depan sebotol air, kristal air tadi mengembang bercabang-cabang dengan indahnya. Dan ketika dicuba dibacakan doa Islam, kristal bersegi enam dengan lima cabang daun muncul berkilauan. Subhanallah.


Semasa di suatu seminar yang rata – ratanya dihadiri oleh bukan Islam , Prof .Masaru Emoto menunjukkan beberapa molekul air yang buruk rupanya.Kemudian yang terakhir beliau menunjukkan molekul-molekul air yang begitu indah , berbentuk kristal yang bercabang-cabang dan berkilauan . Beliau kemudiannya bertanya kepada hadirin tentang molekul air tersebut. Hadirin senyap.Dengan yakinnya seorang peserta seminar dari Malaysia bangun dan berkata “itu molekul air zam-zam, air yang paling mulia”. Prof. Emoto menggangguk “saya tidak pasti sama ada itu adalah air yang paling mulia atau tidak tetapi memang benar itu adalah molekul air zam-zam”


Dr. Emoto akhirnya mengelilingi dunia melakukan percubaan dengan air di Swiss, Berlin, Perancis, Palestin, dan ia kemudian diundang ke Ibu Pejabat PBB di New York untuk membentangkan penemuannya pada bulan Mac 2005 dulu.


Ternyata air boleh”mendengar” kata-kata, “membaca” tulisan, dan boleh “mengerti” pesanan. Dalam bukunya The Hidden Message in Water, Dr. Masaru Emoto menghuraikan bahawa air bersifat boleh merakam pesanan , seperti pita magnetik atau compact disk.


Semakin kuat konsentrasi pemberi pesanan, semakin dalam pesanan yang terhasil pada molekul air . Air boleh memindahkan pesanan tadi melalui molekul air yang lain. Barangkali penemuan ini dapat menjelaskan, kenapa air putih yang didoakan boleh menyembuhkan si pesakit.


Tubuh manusia memang 75% terdiri daripada air. Otak 74.5% air. Darah 82% air. Tulang yang mampat pun mengandungi 22% air. Air diproses di tubuh meneruskan pesanan kepada air di otak dan pembuluh darah.


Dengan izin Allah, pesanan tadi akan dilaksanakan tubuh tanpa kita sedari. Rasulullah SAW bersabda, “Zamzam lima syuriba lahu”, “Air zamzam akan melaksanakan pesanan dan niat yang meminumnya.” Barangsiapa minum supaya kenyang, dia akan kenyang. Barangsiapa minum untuk menyembuhkan penyakit, dia akan sembuh.


Subhanallah… Pantaslah air zamzam begitu berkhasiat, karena dia menyimpan pesan doa jutaan manusia selama ribuan tahun sejak Nabi Ibrahim AS. Apabila kita renungkan berpuluh-puluh ayat Al-Qur’an tentang air, kita akan tersentak bahawa Allah rupanya selalu menarik perhatian kita kepada air. Bahawa air tidak sekadar benda mati. Air menyimpan kekuatan, daya ingatan , daya penyembuh, dan sifat-sifat aneh lagi yang menunggu disingkap manusia. Islam adalah agama yang paling melekat dengan air.


Solat fardhu wajib air wudhu 5 kali sehari. Solat sunat , memegang al –Quran. Persetubuhan, suami isteri wajib mandi.Wanita yang datang haid selepas itu pun wajib mandi. Mati pun jenazah wajib dimandikan dan lain-lain keadaan.


Kita mestilah menghormati air . Jaga kebersihan dan jaga adab – adab serta jangan membazir.
Seorang ilmuwan Jepun telah merintis. Ilmuwan muslim harus melanjutkan kajian kehidupan ini berdasarkan Al-Qur’an dan hadits. Wallahu a’lam.



Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude