Rabu, 21 November 2007

Jadikan agama ibarat candu


Agama candu

Sabda Rasulullah s.a.w, Ingatlah! Sesungguhnya di dalam tubuh manusia itu ada segumpal daging, apabila ia baik maka baiklah seluruh tubuhnya dan jikalau ia rosak, maka rosaklah seluruh tubuhnya, tidak lain dan tidak bukan itulah yang dikatakan hati. (riwayat Muslim)

Hadis ini menjelaskan kepentingan hati sebagai penentu baik buruknya peribadi dan modal insan seseorang.

Wartawan MOHD. RADZI MOHD. ZIN dan jurufoto SAHARUDIN ABDULLAH menemu bual Pensyarah Kanan Jabatan Dakwah dan Pembangunan Insan, Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, Roslan Mohamed bagi mengupas isu ini.

MEGA: Salah satu ciri Islam Hadhari ialah pembangunan modal insan. Mengapakah hal ini diberi perhatian?

ROSLAN: Sebenarnya modal insan ini bukanlah isu baru tetapi ia amat relevan dengan kedatangan Islam yang bermotifkan ke arah pembangunan akal dan minda, jiwa serta akhlak. Modal insan pada pandangan agama adalah berteraskan kepada perubahan dan pembinaan iaitu perubahan sikap dan pembinaan iman. Ini kerana akhlak dan akidah adalah sendi utama dalam sistem kehidupan. Hakikatnya, ia adalah keperluan sepanjang zaman, lebih-lebih lagi pada masa kini.

Kata kunci kepada hal ini ialah firman Allah yang bermaksud, Sesungguhnya Allah tidak merubah keadaan sesuatu kelompok sehingga mereka merubah keadaan yang ada pada diri mereka...(al-Ra’d: 11)

Ini membuktikan bahawa Islam itu menjurus kepada perubahan minda, jiwa dan akhlak. Islam mahu manusia mencapai nilai kemanusiaan sejati. Ini adalah asas dalam agama kita.

Menurut Imam Ghazali, manusia tidak mungkin capai tahap kemanusiaan sebenar jika tidak berubah dan membangun dan jika tidak berubah dan membangun, itu adalah sifat binatang.

Kalau diperhatikan terdapat banyak ayat al-Quran dan hadis yang menjurus kepada aspek moral dan akhlak. Ayat Makkiyah misalnya memperincikan soal pembangunan akidah. Ini sebenarnya menjurus kepada membangunkan modal insan kerana ia mengajar manusia supaya memiliki ketulusan akidah dan tidak syirik kepada Allah atau melakukan perkara khurafat.

Ayat Madaniyah pula menjurus kepada isu hukum dalam konteks menjaga kebajikan manusia. Umpamanya, Islam melarang umatnya berbuat zalim, membunuh orang, berjudi dan berzina.

Ulama terkenal, Prof. Dr. Yusuf Qaradawi pula menyebut amat relevan bila Islam menyuruh memelihara lima perkara iaitu agama, nyawa, akal, keturunan dan harta benda. Kesemua itu melambangkan pembangunan modal insan menurut pandangan Islam.

Hari ini, aspek modal insan kembali diberi perhatian kerana seolah-olah ia mula dikesampingkan daripada peradaban manusia.

Dalam Islam ia juga disebut sebagai tarbiah ruhiah untuk membina jiwa manusia. Logiknya, bagaimana insan boleh membangun kalau jiwa mereka tidak betul dan akhlak yang menyanggahi agama?

Membina sahsiah terpuji tidak semudah menyebutnya. Apakah ciri modal insan yang dikehendaki oleh Islam?

ROSLAN: Hendak membangunkan modal insan yang utuh, tidak semudah kita membuat binaan yang hanya memerlukan modal kewangan, sumber manusia dan kelengkapan.

Sebaliknya, pembinaan modal insan dalam Islam adalah berpaksikan kepada iman dan takwa. Kedua-duanya adalah sendi utama dalam pembangunan insan. Ciri-cirinya mesti mempunyai keilmuan yang cukup, kenal pada Allah dan percaya kepada akhirat. Ia juga disertakan dengan keikhlasan yang mantap dan mempunyai keyakinan yang teguh.

Umat Islam tidak boleh berada dalam dua alam, kadang-kadang baik kadang-kadang buruk. Islam meletak syarat yang baik itu tetap baik dan sebaliknya. Justeru, modal insan yang baik ialah mereka yang cintakan kebaikan dan benci kepada keburukan. Dalam konteks ciri modal insan secara bermasyarakat yang dikehendaki agama, kita boleh mengambil contoh peringatan Allah dalam ayat 96 surah al-A,raf, di mana Allah memberi jaminan akan memberi kurnia kepada penduduk yang beriman dan bertakwa melalui firmannya, Jika sekiranya penduduk negeri-negeri itu beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka berkat dari langit dan bumi...(Al-A’raf: 96)

Orang yang tidak berpaksikan agama akan menjadikan nafsu dan syahwat sebagai pegangan. Ini menjawab mengapa berlakunya rasuah, salah guna kuasa dan lain-lain kepincangan dalam kehidupan sekarang.

Ingatlah sabda Rasulullah, orang yang cerdik dan berakal ialah yang sentiasa dalam keadaan menimbang amalan dan bersedia menghadapi kematian. (riwayat Tirmizi). Ini yang patut menjadi paksi kepada modal insan.

Pepatah ada menyebut, pemuda tiang negara pemudi harapan bangsa. Namun, keruntuhan moral golongan muda-mudi nampaknya bertambah parah. Adakah pepatah ini sudah tidak relevan?

ROSLAN: Pepatah itu tetap relevan cuma ia perlu diberi suntikan agama, roh ilmu dan berpaksikan iman. Sebabnya, kita kini berada dalam era yang penuh cabaran. Isu modal insan tidak mungkin akan terhenti walau seketika sebab Islam adalah agama penyelamat dan Islamlah yang mampu menjana modal insan yang sejati.

Mengenai keruntuhan akhlak remaja dan muda-mudi memang sepatutnya semua pihak wajar cemas. Bilangan golongan tersebut dalam negara adalah kira-kira 11 juta atau 40 peratus penduduk. Sebahagian mereka ini pula terjebak dengan pelbagai gejala negatif seperti merempit dan penagihan dadah. Ini memperkukuhkan lagi perlunya nilai modal insan diterapkan segera.

Islam sendiri melihat waktu remaja sebagai waktu yang penting dan berharga. Sebab itu ia termasuk dalam sabda Rasulullah yang diriwayatkan oleh Muslim dalam membicarakan rebut lima perkara sebelum datang lima perkata iaitu salah satunya waktu muda sebelum waktu dua.

Apa yang penting, jangan kita termasuk dalam golongan sudah terhantuk baru terngadah. Sebabnya bukan senang untuk kembali membetulkan keadaan remaja yang rosak akhlaknya. Ingatlah firman Allah, Dan hendaklah takut kepada Allah orang yang seandainya meninggalkan anak-anak yang lemah yang mereka khuatir terhadap (kesejahteraan) mereka...(al-Nisa’: 9)

Ayat Allah dalam surah An-Nahl: 100 menyebut: Sesungguhnya kekuasaan syaitan hanyalah atas orang yang mengambilnya menjadi pemimpin dan atas orang yang menyekutukan Allah. Adakah mereka yang tidak berakhlak boleh digolongkan mengambil syaitan sebagai pemimpin?

ROSLAN: Apabila manusia tidak mengambil panduan agama sebagai teras hidup maka mereka sudah berpatah arang dengan maksud meninggalkan agama. Sedangkan menurut Dr. Yusuf Qaradawi, manusia kena menjadikan agama sebagai candu. Dengan maksud kita tidak akan selesa, keluh kesah dan gundah-gulana jika tidak berpegang kepada agama.

Sebagai Muslim, semua kita mengetahui bahawa syaitan itu adalah musuh yang nyata. Kita juga disuruh memusuhi syaitan kerana ia mendatangkan kepalsuan. Syaitan ini bukanlah bentuk lembaga secara fizikal tetapi ia menutup hati, jiwa dan iman kita melalui nafsu dan syahwat. Apabila kita berada di luar lingkaran agama bermakna jadilah kita seperti yang ditegaskan oleh Allah dalam ayat di atas tadi.

Adakah kegagalan membentuk peribadi insan mulia ini disebabkan institusi masjid yang jumud dan hanya menjadi institusi ritual sahaja?

ROSLAN: Pada umumnya kita tidak boleh menghukum institusi dakwah terutama masjid dalam isu ini. Di Malaysia kita mempunyai lebih 5,500 masjid dan 16,000 surau. Kesemuanya berfungsi secara maksimum. Mereka mempunyai program berkala dan berterusan untuk maslahat ummah.

Yang salah sebenarnya ialah manusia yang tidak memanfaatkan program-program masjid dan surau. Golongan ini tidak mahu terlibat mengimarahkan masjid dan surau. Selain itu, pandangan silap masyarakat bahawa peranan masjid hanyalah ritual iaitu ibadat khusus seperti solat dan solat jenazah sahaja. Alhamdulillah, kini semakin banyak masjid yang mempelbagai aktiviti mereka seperti mengadakan seminar dan program motivasi serta pelbagai bentuk pengurusan.

Pada masa yang sama, ibu bapa boleh membantu dengan mendidik anak-anak supaya mencintai masjid dan surau. Ia boleh dilakukan dengan sentiasa menunaikan solat berjemaah serta melakukan aktiviti sosial hatta bersukan dan seni asalkan mematuhi batas agama.

Masjid adalah teras kepada pembinaan modal insan. Oleh itu,dari satu aspek pula adalah menjadi harapan supaya pengurusan masjid lebih profesional dan mengambil kira perkembangan semasa masyarakat dalam merencana pelbagai aktiviti.

Masjid seolah-olah ‘tangan kanan’ yang boleh menentukan jatuh bangunnya masyarakat. Kita tidak dapat menghapus semua budaya negatif termasuk jenayah kolar putih. Namun, biasanya mereka yang terlibat dalam golongan yang tidak kenal masjid. Sebabnya, masjid ini didirikan atas dasar takwa.

Ingatlah firman Allah, Sesungguhnya masjid yang didirikan atas dasar takwa (Masjid Quba) sejak hari pertama adalah lebih patut kami bersolat di dalamnya. (At-Taubah: 108).


Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude