Rabu, 21 November 2007

Hentikan anugerah penyapu


MUKADIMAH


Baru-baru ini Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo telah menunaikan “janji” pada Januari lalu untuk menganugerahkan penyapu kepada Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) yang tidak menunjukkan prestasi yang baik. Mohd Khir pada majlis Anugerah Khas Prestasi Kutipan Hasil Negeri Selangor 2006 telah “menganugerahkan” penyapu kepada Yang Dipertua Majlis Daerah Hulu Selangor, Tukiman Nail.

Menganugerahkan penyapu apa lagi kepada seorang Yang Dipertua Majlis Daerah kelihatan suatu yang melucukan. Tetapi di sebalik kelucuan itu, ada pihak menganggap tindakan itu sebagai tidak wajar. Ini kerana penyapu dalam masyarakat Melayu membawa makna yang buruk dan hina.

Walaupun Mohamad Khir menganggap anugerah itu bukan menjatuhkan maruah tetapi banyak pihak menganggap banyak lagi benda lain selain penyapu untuk dijadikan “anugerah”.

Ini merupakan kali pertama penyapu diangkat menjadi satu anugerah. Tetapi penyapu tetap dilihat dalam konteks budaya dan pemikiran orang Melayu yang memberikan makna yang tidak baik.

Mohamad Khir pula melihat penyapu sebagai lambang membersihkan sikap dan amalan negatif PBT yang tidak mencapai prestasi yang diharapkan.

Pengarah Akademi Pengajian Melayu Universiti Malaya, Prof. Madya Datuk Zainal Abidin Borhan menganggap penyapu tidak wajar dijadikan pengukur prestasi kakitangan awam kerana maknanya sangat hina.

Kata Zainal Abidin, pihak yang memberi anugerah mempunyai rasional dan justifikasinya sendiri tetapi semua itu tidak boleh memadamkan makna penyapu yang tertanam dalam benak akal orang Melayu.

“Saya juga ingin bertanya apakah perasaan pemimpin seandainya rakyat memberi penyapu sebagai menilai prestasinya?” kata Zainal Abidin semasa diwawancara oleh wartawan Mingguan Malaysia, KU SEMAN KU HUSSAIN dan RAJA SYAHRIR RAJA ABU BAKAR Jumaat lalu.

Menurut Zainal Abidin yang juga pensyarah di Jabatan Sosio Budaya Melayu Universiti Malaya, niat yang baik belum tentu diterima dengan baik kalau tidak kena pendekatannya.

MINGGUAN: Dari sudut antropologi, apakah semantik atau maknanya penyapu bagi orang Melayu?

ZAINAL ABIDIN: Bila kita bercakap tentang penyapu, kalau dalam istilah antropologinya atau pandangan dunianya, ia telah mantap dalam benak orang Melayu membawa makna yang sangat hina. Setahu saya penyapu daripada semantiknya belum diubah kepada makna yang baik. Memanglah kita juga selalu beli penyapu dan selalu guna penyapu tetapi ini tidak bermakna semantiknya berubah. Pandangan dunia (world view) orang Melayu terhadap penyapu sudah mantap dan kekal, sudah kekal zaman-berzaman. Bila disebut penyapu, ada makna tertentu yang telah mantap dalam benak akal orang Melayu.

Apabila melihat anugerah penyapu di akhbar, apalah reaksi pertama Datuk?

ZAINAL ABIDIN: Saya geleng kepala dan macam tidak percaya semua ini berlaku. Saya betul-betul terkejut kerana inilah kali pertama penyapu dijadikan sebagai trofi untuk diberikan kepada orang. Di akhbar, ada pihak yang menyokong dan juga membantah. Bagi saya masing-masing ada rasionalnya. Pihak yang memberi anugerah ada rasional dan justifikasinya. Tetapi jangan lupa semua justifikasi itu tidak boleh memadamkan makna yang tertanam dalam benak akal orang Melayu tentang penyapu.

Tetapi ini menunjukkan kekecewaan pihak yang memberi dan kiasan kekecewaannya ialah penyapu. Apa komen Datuk?

ZAINAL ABIDIN: Memang betul ini sebagai satu kiasan. Tetapi setiap benda ada makna, ada kiasan dan analoginya. Analogi atau kiasan ini adalah lambang yang ada semantiknya. Jadi sebagai se- orang Melayu, saya fikir kita tidak wajar mengetepikan semantik ini. Kerana ini melambangkan tradisi. Malah melambangkan proses sosialisasi, pendidikan dan sebagainya.

Adakah mungkin selepas ini penyapu ada makna baru selepas dijadikan trofi tanda prestasi yang tidak baik?

ZAINAL ABIDIN: Tidak boleh diubah. Tetapi nampaknya pihak berkuasa mahu memberi makna baru yang berbeza dengan makna atau semantik yang sedia ada dalam benak akal orang Melayu. Selain daripada benak akal, ia telah tersemat di hati sanubari orang Melayu bila dimarahi, “Aku penyapu engkau.” Ini sudah sedia ada dan orang Melayu tahu apa ertinya itu. Itu tidak perlu kita persoalkan. Dan kalau ada makna baru, saya percaya makna baru yang diberikan itu tidak sama dengan yang telah mantap sejak ratusan tahun.

Tetapi penyapu bukan sesuatu yang asing dalam masyarakat Melayu malah menjadi benda yang perlu dalam kehidupan?

ZAINAL ABIDIN: Betul, dalam masyarakat Melayu penyapu bukan sesuatu yang asing. Saya sendiri pun apabila balik kampung kadang-kadang saudara-mara berikan penyapu kerana rumah saya tidak ada penyapu. Penyapu lidi kelapa. “Hang balik bawak penyapu ni pi rumah hang.” Saya menerima pemberian penyapu itu dengan gembira kerana mendapat penyapu percuma. Tetapi ini tidak bermakna menghina. Itu konteks lain. Sama juga dengan penyapu yang banyak dijual di tepi jalan tetapi konteksnya lain. Tetapi apabila memberi penyapu sebagai hadiah prestasi, itu maknanya lain.

Hina sangatkah penyapu?

ZAINAL ABIDIN: Iya, memang terlalu hina. Dalam benak akal orang Melayu penyapu maknanya hina tetapi bekerja menyapu tidak hina. Seorang tukang sapu tidak hina. Tapi bila diasosiasikan dengan penyapu dalam kerangka medan semantik orang Melayu, maksudnya lain. Itu suatu tindakan yang saya kira berniat baik. Tetapi niat baik belum tentu diterima dengan baik kalau tidak kena dengan caranya. Macam dalam hal anugerah penyapu ini, niat baik hendak membetulkan pendekatan-pendekatan yang perlu dilakukan oleh pihak berkuasa tempatan (PBT) tetapi masyarakat mentafsir yang lain. Saya sebolehnya tidak mahu menggunakan perkataan sial, tetapi itulah yang ditafsirkan. Penyapu selalunya diletakkan di sudut-sudut dan tersorok. Apabila dijadikan anugerah, adakah kita boleh menerima penyapu digantungkan di dinding bersama-sama surah Kursi? Saudara fikirlah sendiri. Tetapi kalau kita sudah begitu terbuka atau toleran untuk meletakkan penyapu bersama-sama surah Kursi, apa yang boleh saya katakan lagi.

Adakah ini disebabkan oleh orang Melayu ni terlalu emosi hingga susah hendak menerima sesuatu yang baru?

ZAINAL ABIDIN: Saya hendak tanya saudara, siapa yang tak emosi? Beritahu saya. Semua masyarakat di dunia beremosi. Emosi itu bertitik-tolak kepada makna yang telah terungkap oleh masyarakat dan budayanya. Kalau saudara membaca mana-mana buku peribahasa atau kamus, apakah erti yang diberikan di dalam kamus itu? Itulah yang saya cakapkan tadi, ini bukan makna baru. Ini menyentuh tentang harga diri. Banyak orang yang tak fikir tentang harga diri. Apa erti maruah? Bila orang tak fikirkan tentang harga diri dan maruah banyak perkara buruk berlaku. Apa erti Pelan Integrasi Nasional (PIN)? Bagaimana perasaan pegawai itu tentang keutuhan diri? Bagaimana perasaan saudara kalau saya menengking saudara depan orang ramai dengan saya marah saudara dalam bilik saya? Penerimaannya berbeza. Dalam tradisi orang lain seseorang itu boleh tengking orang di hadapan orang ramai. Tradisi orang Melayu panggil dan tegur satu per satu. Halus. Kerana kita dididik secara halus, tidak secara kasar.

Jadi Datuk tetap tidak boleh melihat penyapu di luar makna yang difahami orang Melayu?

ZAINAL ABIDIN: Seperti saya kata tadi, kalau pemimpin dinilai dengan penyapu apa rasa orang itu? Atau pemimpin dikejar dengan penyapu. Saya minta maaf, saya melihat dari perspektif apa yang saya tahu dan sedikit sebanyak pengetahuan saya. Jadi kita pujilah kalau takrifnya untuk kebaikan. Tetapi lambang yang digunakan itu tidak kena dalam kerangka pemikiran orang Melayu. Kalau kita bawa kerangka pemikiran orang Cina dan India sekalipun mereka akan membuat tanggapan yang sama.

Kalau sekiranya Datuk dianugerahkan penyapu, apa yang Datuk akan lakukan?

ZAINAL ABIDIN: Saya akan letak jawatan. Ini soal maruah. Kalau saya dianugerah penyapu, ini menunjukkan pendidikan saya, didikan yang diberikan oleh ibu bapa saya, guru-guru yang mengajar agama kepada saya habis tercemar. Saya telah mencemarkan dan memalukan seluruh keturunan saya. Malu dalam konteks masyarakat Melayu bukan sekadar malu tetapi maruah yang dikaitkan dengan sosialisasi dan pendidikan kita. Pendidikan yang kita terima daripada ibu bapa kita. Kerana itu saya memuji Yang Dipertua PBT yang menerima anugerah itu dengan tenang dan positif. Bagi saya beliau sangat berjiwa besar. Bukan semua orang mempunyai jiwa yang besar seperti pegawai itu. Beliau menerima dengan hati terbuka dan akan bekerja keras untuk mempertingkatkan kutipan hasil. Saya puji sikap begini.

Jadi maknanya pemimpin juga mesti memahami benak akal orang-orang yang dipimpinnya?

ZAINAL ABIDIN: Pemimpin mesti pandai membaca apa yang tersemat dan dalam sanubari dan benak akal orang Melayu. Lepas itu carilah lambang-lambang tertentu yang sesuai dengan mengukur ketidakcemerlangan atau prestasi yang memuaskan itu. Carilah lambang-lambang baru yang sesuai dengan makna prestasi pegawai berkenaan yang dikatakan kurang baik itu. Saya kira pemikir- pemikir di peringkat negeri mesti perlu memikirkan apakah imej-imej atau lambang yang membawa maksud prestasi yang tidak baik. Apa salahnya diberikan anugerah ataupun hadiah yang bertulis “Hadiah ini diberikan kepada PBT yang tidak mencapai tahap prestasi.” Misalnya dalam sukan ada disediakan pingat emas untuk yang paling cemerlang, perak yang cemerlang dan gangsa yang kurang cemerlang. Dalam perkhidmatan awam ada pelbagai kaedah untuk menilai prestasi. Ada yang dahulu melintang dan menegak, sekarang ini mesti dapat markah 90 ke atas atau 80 ke atas. Kaedah- kaedah ini yang perlu digunakan. Dah ada dalam prosedur, dalam pendekatan-pendekatan yang digunakan untuk menghargai kakitangan awam. Selain dari khidmat cemerlang, anugerah kerana lama berkhidmat, anugerah bintang atau sijil yang diberikan akan tercatat dalam rekod perkhidmatan.

Kita hanya menghargai yang baik-baik saja dan trofi dalam almari semuanya baik-baik. Apa komen Datuk?

ZAINAL ABIDIN: Betul. Dalam Galeria Perdana Menteri pun semua yang terbaik sahaja.

Sesetengah berpendapat di Jepun atau di Korea sudah buat anugerah -anugerah tidak masuk akal begini yang bertujuan memberikan suatu yang sinikal. Kenapa kita tidak boleh terima?

zainal abidin: Kalau nak sinikal pun buatlah dalam kaedah Melayu. Kita ada kaedah-kaedah yang lebih halus tetapi berkesan. Inilah yang melambangkan kehalusan kita. Kalau guna imej penyapu itu satu imej yang kasar. Kalau orang Korea atau Jepun bagi anugerah penyapu misalnya, kita kena membaca semantik dalam konteks budaya mereka. Mungkin imej-imej yang bagi kita buruk tetapi bagi mereka tidak seburuk penyapu.

Adakah isu penyapu ini soal persepsi saja?

ZAINAL ABIDIN: Manusia sesama manusia apabila diberi anugerah menggunakan lambang-lambang menghina, perasaan mereka terhiris. Apa perasaan seseorang itu kalau kita panggil khinzir, bukannya babi? Walaupun ditukarkan kepada khinzir tetapi orang masih ingat babi. Kerana cara berfikir kita, nilai kita dan pandangan dunia kita tidak sama dengan orang lain. Walaupun Jepun telah melakukannya, tetapi itu konteks masyarakatnya. Makna dan medan semantik mereka berbeza dengan kita. Sebagai contohnya, “menyapu di bawah karpet”, “penyapu buruk”, “penyapu baru”. Apakah “penyapu buruk” yang diberikan kepada pegawai berkenaan? Maknanya ini masa untuk kamu berhenti, kamu dah tak digunakan. Apakah maknanya “penyapu baru?” Orang baru yang bekerja, maka rajinlah. Saya ingin memberitahu bahawa kedua-dua penyapu sama ada buruk atau baru tidak membawa makna yang baik. Inilah dalam benak akal orang Melayu.

Adakah penganugerahan yang sangat menyinggung perasaan ini boleh mengubah prestasi menjadi lebih baik?

ZAINAL ABIDIN: Dalam perkhidmatan kerajaan dan juga swasta, apabila ada pegawai atau kakitangan yang prestasinya rendah, mereka dihantar ke kursus motivasi. Kalau tidak cergas juga, diberikan motivasi di tempat-tempat tertentu untuk memulihkan jiwa dan semangatnya. Maka pegawai berkenaan perlu dihantar untuk dimotivasikan atau ditukarkan ke tempat lain. Misalnya kalau yang dituduh melakukan rasuah boleh dibekukan atau dibangku panjangkan dalam istilah Indonesia. Kenapa tindakan itu tidak digunakan?

Adakah penyapu langsung tidak boleh dijadikan imej untuk mengukur prestasi?

ZAINAL ABIDIN: Orang Melayu masih lagi berpegang kepada makna-makna yang telah mantap itu, melainkan dengan pendidikan dan proses sosialisasi serta permasyarakatan. Bagi saya penyapu masih boleh digunakan, apa salahnya kalau diberikan plak yang ada imej penyapu. Kita kena faham perasaan orang Melayu, pukul dengan kayu atau benda-benda lain tidak sesakit dipukul dengan penyapu.

Dalam pengetahuan Datuk, adakah ini yang pertama dalam sejarah kita?

ZAINAL ABIDIN: Barangkali ini yang pertama. Kalau kita rujuk kepada kitab Sulatus Salatin semasa zaman Temasek ketika raja Jawa datang ke Singapura. Dia membawa kayu yang diketam. Itu simbolik kuasa. Kayu yang diketam, bergulung-gulung tak putus. Itu simboliknya. Itu juga kehalusan yang tetap membawa makna yang besar.

Pada pendapat Datuk, apakah pemimpin juga wajar diberikan penyapu kalau tidak menjalankan tugas dengan baik?

ZAINAL ABIDIN: Saya juga ingin bertanya, apa perasaan seorang pemimpin jika rakyat memberikan penyapu sebagai tanda penilaian prestasinya? Setiap lima tahun sekali pemimpin dinilai dan rakyat memberikan penyapu. Bagaimanakah agaknya Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mahu meletakkan calon-calon pemimpin yang diberikan penyapu? Kalau kita boleh menerima anugerah penyapu, saya tidak fikir pemimpin boleh dikecualikan untuk dinilai dengan penyapu oleh rakyat. Tetapi saya harap perkara ini tidak berlaku.

Tetapi sekarang kita seolah-olah membuka jalan untuk pemimpin dinilai secara demikian?

ZAINAL ABIDIN: Para pemimpin perlu sedar hati nurani rakyat. Ini kerana mereka yang bekerja dengan kerajaan juga rakyat sekali gus pengundi. Jaga hati nurani dan membaca perasaan mereka.

Pada tangapan Datuk, apakah pegawai berkenaan mampu menerima hakikat ini dengan positif?

ZAINAL ABIDIN: Mungkin beliau terus terasa, apatah lagi anugerah ini tercatat dalam rekod perkhidmatan dia. Tetapi alhamdulillah pegawai berkenaan dalam laporan di akhbar saya perhatikan mempunyai jiwa yang besar. Saya harap beliau dapat menerima perkara ini seperti yang dilaporkan di akhbar baru-baru ini.

Tapi Menteri Besar Selangor berkata tidak ada lagi anugerah penyapu selepas ini?

ZAINAL ABIDIN: Saya menghormati beliau. Setiap orang bila tersilap, akan belajar dari kesilapan itu. Jadi saya fikir pihak berkuasa atau pemimpin perlu sensitif. Bukan sahaja rakyat perlu peka kepada sensitiviti pemimpin, pemimpin juga harus begitu kerana hidup dan masa depan pemimpin itu saling melengkapkan antara rakyat dengan pihak berkuasa. Tampuk pemerintahan juga perlu memikirkan bukan sahaja rakyat malahan pegawai-pegawainya. Saya kira satu kaedah yang perlu dipelajari ialah melihat semua orang sebagai sebahagian daripada kita. Baru kita dapat meraikan bersama-sama. Jangan melihat kamu, kamu, aku, aku. Aku bos, kamu bukan bos.

Tetapi PBT juga mempunyai sebuah majlis dan ahli majlis terdiri daripada wakil-wakil parti politik yang memerintah. Adakah wajar Yang Dipertua saja yang dinilai?

ZAINAL ABIDIN: Sebagai rakyat, saya juga hendak tanya apa fungsi majlis itu? Bukan sahaja Yang Dipertua bertanggungjawab tetapi seluruh ahli majlis yang dianggotai oleh wakil-wakil dari parti-parti politik pemerintah mesti bertanggungjawab. Apa fungsi mereka? Mereka perlu kerja keras memerah otak membantu Yang Dipertua Majlis Kerajaan Tempatan untuk mempertingkatkan pendapatan. Sepatutnya mereka juga dapat penyapu kerana mereka mewakili rakyat. Mereka tidak efektif. Ahli majlis takkanlah nak pakai sticker kereta dan dapat parking percuma saja. Mereka kena bertanggungjawab kerana mereka mewakili rakyat.

Sebagai pengkaji budaya, adakah Datuk mengharapkan ini yang pertama dan terakhir?

ZAINAL ABIDIN: Sebagai seorang yang mengkaji budaya, saya fikir kita boleh belajar dari pengalaman ini. Lepas ini harap tidak ada lagilah macam ini. Kalau kita hendak menilai prestasi carilah kaedah-kaedah yang telah terkandung dalam syarat dan sistem kerajaan.

Apa kesan psikologinya seandainya pegawai yang menerima penyapu mencampakkan penyapu itu?

ZAINAL ABIDIN: Orang Melayu tidak akan memalukan pemimpin mereka. Saya tidak fikir perkara itu berlaku. Ini juga tertanam dalam benak akal orang Melayu.


Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude