Khamis, 1 Julai 2010

Kurniakan sifat qana'ah kepada kami Ya Allah



1) Nabi SAW bresabda " Lihatlah siapa yg di bawah kamu dan janganlah kamu lihat siapa di atas kamu, maka dengan itu, kamu tidak memandang hina dan rendah nikamt Allah ke atas kamu".

2) Justeru, kalau kita rasa pada hari ini, kita diuji dengan kesusahan dan kemiskinan, ada lagi yang lebih besar ujiannya berbanding kita. Masih kelihatan ada insan yang tidak berumah, tiada pekerjaan, sukar mencari makan walau sesuap nasi. Maka bersyukurlah jika nasib kita 10 kali ganda lebih baik berbanding mereka.

3) Para Nabi dan Rasul kebanyakannya menghadapi ujian yang sangat hebat dalam menyampaikan dakwah. Dicemuh, dihina, dipukul adalah lumrah. Namun mereka tetap thabat dan sabar. Pendakwah hari ini mungkin tidak sebegitu-menyampaikan ilmu dalam kelas beraircond, tiada bangkangan dari anak murid, bahkan ramai pengikut-dibimbangi menimbulkan sifat 'ujub dan riya'.

3) Begitu juga jika kita merasakan kita hebat dan angkuh dengan segala pangkat, kekayaan, dan segala bentuk kemewahan, ada lagi yang lebih kaya, berpangkat, berpengaruh dan mewah daripada kita.

4) Lihat sahaja tokoh yang paling kaya dan paling berpengaruh di dunia seperti Bill Gates dan Presiden US-Barrack Obama, mereka mempunyai kedudukan dan kekayaan berpuluh ganda dari kita. Maka, apalah sangat yang hendak dibanggakan jika sekadar dengan beberapa pangkat dan gelaran serta kuasa yang ada.

5) Kesimpulannya, bukan mudah mendidik sifat qana'ah berputik dalam hati. Hanya hati yang redha, syukur dan insaf dengan segala nikmat Allah yang berbentuk sementara sahaja, tidak akan menyalahkan Allah dan lupa diri. Moga Allah mengurniakan sifat qana'ah kepada kita semua. Amin



1 Julai 2010, 18 Rajab 1431 Hijrah,

8.27 pagi, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude