Isnin, 24 Mei 2010

Hidayah Allah lebih berharga dari unta betina merah!



1) Saya teringat suatu hadith Nabi SAW yang menyatakan " Seandainya seseorang mendapat hidayah Allah dengan asbab dakwahmu, maka ia lebih berharga dari seekor unta betina merah".

2) Dalam masyarakat Arab, memiliki unta dianggap orang yang berharta. Namun, memiliki unta betina merah yang sangat mahal harganya, melambangkan ketinggian statusnya di dalam masyarakat.

3) Walau bagaimanapun Nabi SAW menyatakan, seseorang yang mendapat hidayah Allah dengan asbab dakwah yang disampaikan, lebih bermakna dari memiliki seekor unta betina merah.

4) Ini melambangkan betapa hidayah Allah itu suatu kurniaan yang tidak terbanding. Justeru, apabila kita telah memperolehnya, jagalah ia dan agar kita terus istiqamah di atas hidayah itu.

5) Tidak kurang dalam masyarakat hari ini, ada orang bila menerima hidayah-dari jahil kepada alim, dari pelaku maksiat kepada 'abid dan taat agama-ada yang berbangga dengan hidayah yang diberikan Allah. Usah begitu, kerana dibimbangi syirik kecil-riya' akan menimpa diri.

6) Ceramah dan pengisian yang mengesankan, apabila penyampainya menyampaikan dari hati dan turun ke hati mad'u. Moga keinsafan yang terbit akibat mengenang dosa lalu, terus berkekalan dan diampunkan dosa-dosa yang lalu.



24 Mei 2010,

8.22 pagi, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude