Rabu, 24 Mac 2010

Wajarkah pendidikan seks di sekolah?



1) Hari demi hari isu pembuangan bayi semakin berleluasa.

2) Tahun 2009 sahaja, hampir 17,000 anak tidak sah taraf dilahirkan di seluruh negara.

3) Negara kita mungkin hebat dari kepelbagaian infrastruktur dan prasarana yang bertaraf dunia, namun mentaliti rakyatnya masih di kelas ketiga.

4) Bangunan pencakar langit kita hebat, tetapi pembangunan modal insan tidak sehebat itu. Jauh sekali mencapai impian mantan PM-Pak Lah iaitu Towering Personality.

5) Turki mungkin dianggap negara sekular. Mahasiswi tidak dibenarkan memakai tudung di universiti, namun PM Turki berani mempertahankan maruah Islam dari dihina oleh Presiden Israel di Sidang Ekonomi Dunia Davos tahun lepas.

6) Namun begitu, dalaman mereka hebat. Para huffaz berjumlah ribuan orang. Manakala, solat subuh berjamaah setiap hari dipenuhi oleh jamaah.

7) Hari ini, anak-anak kita begitu advance. Lambakan VCD lucah, kondom yang mudah didapati, iklan safe sex(boleh seks, tetapi amalkan pemakaian kondom), dan searching Internet yang membolehkan mereka menelaah dunia tanpa sempadan, dan dengan hanya menaip beberapa patah perkataan.

8) Justeru, bila isu pendidikan seks di sekolah ditimbulkan kembali-mari kita berbahas tentang kewajarannya. Dalam Islam, diajar anak-anak lelaki dan perempuan dipisahkan tempat tidur bila berumur 10 tahun, 3 waktu dilarang masuk ke dalam bilik ibu ayah dan ibu ayah menerangkan bahawa anak-anak sudah aqil baligh, apabila si lelaki bermimpi dan keluar air mani, manakala si perempuan didatangi haid.

9) Semoga kewajaran pendidikan seks di sekolah demi mencegah perlakuan seks bebas, zina dan pembuangan bayi dapat diperluaskan perbahasannya terlebih dahulu, sebelum menetapkan sebarang polisi.



24 Mac 2010, 10 Rabi'ul Akhir 1431 Hijrah,

11.15 pagi, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude