Isnin, 8 Februari 2010

Ibu bapa pencorak masa depan anak-anak



1) Saya dijemput untuk berceramah kepada ibu bapa sebuah sekolah, di kampung yang berhampiran dengan Bandar Kuching.

2) Saya dimaklumkan oleh para guru, bahawa jika dapat saya menekankan betapa ibu bapa perlu menjadi role model kepada anak-anak.

3) Ini kerana berlaku beberapa masalah di kalangan pelajar-seperti tidak menutup aurat, tidak menghormati guru, ponteng sekolah serta menghisap rokok.

4) Kesempatan bersama ibu bapa saya anggap sangat bermakna kerana biasanya ceramah diberikan kepada pelajar. Saya mengingatkan mereka dan diri saya bahawa sebagai ibu bapa-kitalah pencorak masa depan anak-anak.

5) Justeru, kita perlu menjadi contoh dari sudut pakaian yang menutup aurat, cara berkomunikasi dengan anak-anak, serta tidak menunjukkan teladan yang buruk kepada anak-anak.

6) Saya menyatakan peranan ibadah sangat penting dalam keluarga. Menunaikan solat, membaca al-Quran dan solat berjamaah, merupakan asbab masuknya malaikat Rahmat ke dalam rumah dan rumahtangga diredhai Allah.

7) Sebaliknya, jika rumah tersebut dihiasi dengan kesuraman penghuni yang tidak bersolat, tidak pernah didengar alunan al-Qur'an dan sentiasa bergaduh-sudah pasti rumah itu jauh dari rahmat Allah.

8) Saya menutup ceramah saya dengan klip video di mana anak-anak dan ibu bapa saling bermaafan di atas kesalahan masing-masing dan Alhamdulillah, ia mendatangkan sedikit sebanyak kesedaran kepada ibu bapa yang hadir. Kepada pihak sekolah dan ibu bapa, jutaan terima kasih saya ucapkan atas jemputan dan perhatian yang diberikan.



8 Februari, 23 Safar 1431 Hijrah,

11.39, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude