Jumaat, 5 Februari 2010

Hak Muslim kepada Muslim yang lain



1) Sabda Nabi SAW-Hak Muslim kepada Muslim yang lain 5 perkara: Menjawab salam, menziarahinya apabila sakit, mengiringi jenazahnya ke perkuburan, memenuhi jemputan dan mendoakannya apabila dia bersin.

2) Kini, kita jarang dan susah memberikan salam kepada mereka yang kita tidak kenal. Ingat, hukum memberi salam adalah sunat, tetapi menjawabnya adalah wajib. Salam adalah permulaan kepada dakwah fardiyyah yang sangat efektif.

3) Sahabat yang sedang sakit tidak sangat mengharapkan buah tangan yang kita bawa, tetapi cukuplah dengan memerhati wajah kita, ia mampu menjadi penawar kesakitannya.

4) Sayang sekali, ramai saudara Muslim kita yang meninggal dunia tetapi kita tidak mengambil iktibar dari kematiannya. Bahkan bila ada orang mati, kita hanya menziarahi rumah orang mati(berborak dan bergelak ketawa) dan bukannya menziarahi orang mati( menyedekahkan al-Fatihah dan membaca ayat-ayat al-Qur'an).

5) Wajib memenuhi jemputan selama mana tiada unsur maksiat di dalamnya. Namun, jika sudah berada dalam majlis tersebut, maksiat yang berlaku tetap tidak kita redha di dalam hati, dan jika ada kesempatan untuk berucap dan berdoa, sampaikanlah mesej dakwah di dalamnya.

6) Kita jarang mendoakan orang yang bersin. Doakanlah agar Allah merahmati kamu(Yarhamkallah) dan yang didoakan menjawab balik, moga Allah memberi hidayah kepadaku dan kepadamu(Yahdi Yahdikumullah).



5 Februari 2010,

10.53 pagi, Malaysia Timur

2 ulasan:

As-Sarawaki berkata...

Dari Abi Hurairah (ra) katanya: Telah bersabda Rasulullah (sallallahu alayhi wasalam): Hak muslim terhadap muslim lainnya ada enam. (Baginda) ditanya: Apakah hak-hak tersebut, ya Rasulullah? Jawab baginda:

1. Jika kamu bertemu dengannya, ucapkanlah salam padanya.
2. Jika dia mengundangmu, hadirilah undangannya.
3. Jika dia minta nasihatmu, berilah dia nasihat.
4. Jika dia bersin dan bertahmid, maka tasymitkan dia.
5. Jika dia sakit, maka kunjungilah dia.
6. Jika dia meninggal dunia, maka ikutilah (jenazah)nya.

(Hadis Riwayat Muslim)

As-Sarawaki berkata...

عَنْ أَبِى هُرَيْرةَ رَضِىَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صلى الله عليه وسلم: حَقُّ اَلمُسْلِمِ عَلَى اَلْمُسْلِم سِتٌّ، قِيْلَ: وَمَاهُنَّ يَا رَسُوْلُ الله؟ قَالَ: اِذاَ لَقِيْتَهُ فَسَلِّمْ عَلَيْهِ، وَاِذَا دَعَاكَ فَأجِبْهُ، وَاِذَا اسْتَنْصَحَكَ فَانْصَحْ لَهُ، وَاِذَا عَطَسَ فَحَمِدَ اللهَ فَشَمِّتْهُ، وَاِذَا مَرِضَ فَعُدْهُ، وَاِذَا مَاتَ فَاتَّبِعْهُ.
(رواه مسلم)

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude