Rabu, 30 September 2009

Tips memilih pemimpin sejati



1) Mereka memiliki 4 sifat utama yang ada pada Rasulullah SAW iaitu siddiq(benar dari sudut perkataan dan perbuatan), tabligh(menyampaikan Islam walaupun berdepan dengan risiko), amanah(jujur dan berintegriti), serta fatanah (bijaksana dalam mentadbir, membuat keputusan dan merancang secara strategik).

2) Memastikan pemimpin yang dipilih akan berkhidmat untuk rakyat dan jauh sekali dari mengutamakan kepentingan peribadi.

3) Mereka mengharapkan redha Allah semata-mata berbanding redha manusia.

4) Mereka yang sentiasa bertaubat di atas kesalahan dan dosa yang lalu, dan meyakini betapa amanah kepimpinan ini suatu yang sangat berat dan akan dipersoalkan oleh Allah SWT.

5) Mereka memastikan Islam sentiasa didaulatkan walaupun berhadapan dengan cercaan musuh-musuh Islam.

6) Mereka yang komited di atas landasan menegakkan kebenaran dan keadilan.

7) Mereka berusaha seminimum mungkin mengelakkan kesalahan yang mengaibkan diri, keluarga dan agama, sebaliknya istiqamah membawa kebaikan untuk rakyat.


Moga sedikit tips di atas, dapat dijadikan panduan dalam memilih pemimpin yang sejati di dalam mana-mana pilihanraya selepas ini.



30 September 2009, 11 Syawal 1430 Hijrah,

3.48 petang, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude