Jumaat, 4 September 2009

Ramadhan; Nabi bersumpah tiada miskin mereka yang bersedeqah



1) Alhamdulillah hari ini 14 Ramadhan. Bermakna kita telah berada di pertengahan Ramadhan. Ada yang tidak sabar nak menyambut Aidilfitri, dan ada pula yang terus tekun beribadah di bulan Ramadhan, kerana mengambil manfaat yang sangat besar pada bulan mulia ini.

2) Nabi SAW ada bersabda dalam sepotong hadith" Bahawa aku bersumpah, tiada miskin mereka yang suka bersedeqah". Secara logik akal, bila kita bersedeqah pastinya duit kita semakin sedikit. Namun, yakinlah dengan janji Nabi SAW, bahawa Allah pasti menggantinya dan tidak akan menjadikan dia miskin.

3) Dan yang perlu kita ingat, Allah SWT tidak semestinya menggantikan nilai duit yang kita sedeqah dalam bentuk duit juga. Mungkin Allah SWT ganti dalam bentuk kenaikan pangkat, kita dikasihi dan dihormati manusia, keluarga kita aman harmoni dan anak-anak yang berjaya.

4) Justeru, kini Bill Gates walaupun dia merupakan manusia paling kaya di dunia dengan perniagaan Microsoftnya, dia tidak lagi menumpukan kepada mengumpulkan kekayaan, sebaliknya menubuhkan Yayasan Melinda & Bill Gates yang telah menderma untuk kerja kebajikan dan sosial di seluruh dunia, dengan nilai puluhan bilion dolar. Bila ditanya mengapa anda menubuhkan Yayasan tersebut, tidakkah ia menghakis kekayaan anda? Lalu dia menjawab dengan penuh yakin "The more you give, the more you will get!".

5) Nah, jika Bill Gates yang tidak beriman kepada Allah pun, meyakini konsep semakin banyak anda memberi, semakin banyak anda akan dapat, mengapa tidak kita? Dan bulan Ramadhan inilah, bulan yang sangat dianjurkan bersedeqah. Bahkan, ada juga sedeqah yang tidak mengeluarkan modal, iaitu senyum kepada saudara kamu sendiri yang dinyatakan oleh Nabi SAW, juga dianggap sebagai sedeqah.

6) Dalam sibuk kita mengumpul kekayaan harta dan kemewahan dunia, jangan lupa Nabi Sulaiman a.s. merupakan the richest man in the history and in the world. Kenderaannya bukan lagi Ferrari dan Lamborghini, tetapi angin. Rakyatnya bukan hanya manusia biasa seperti kita, tetapi termasuk juga sekalian jin dan binatang. Bahkan, dianugerahkan Allah, baginda memahami bahasa semut! Lalu Nabi Sulaiman a.s. mengatakan " Sekalian nikmat ini menguji aku untuk syukur atau kufur".

7) Sebab itu, jika kita kaya jadilah OKB-bukan orang kaya baru atau orang kaya berlagak, tetapi orang kaya bertaqwa dan orang kaya beriman. Makin kaya, makin merendah diri dan makin banyak bersedeqah dan membantu mereka yang susah. Kita tidak mahu menjadi seperti Qarun-saudara Nabi Musa a.s. yang sombong dengan kekayaannya, maka akhirnya dia ditenggelamkan oleh Allah SWT bersama seluruh hartanya ke dalam bumi!

8) Moga motivasi ini menggalakkan kita untuk terus bersedeqah. Amin.



4 September 2009, 14 Ramadhan 1430 Hijrah,

8.15 pagi, Malaysia Timur

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bill gates pun pemurah cume dia tak masuk ISLAM JE..HEHE

Pesanan daripada prostrategik

M Fitri M Shukri berkata...

Menarik anda sebut tentang Bill Gates bukan Islam.
Entah kenapa dari dulu lagi saya harap dan yakin suatu hari tak lama nanti Bill Gates akan terima hidayah dari Allah SWT untuk peluk Islam. Doa2kan bersama.

M Fitri M Shukri berkata...

Menarik anda sebut tentang Bill Gates bukan Islam.
Entah kenapa dari dulu lagi saya harap dan yakin suatu hari tak lama nanti Bill Gates akan terima hidayah dari Allah SWT untuk peluk Islam. Doa2kan bersama.

Tanpa Nama berkata...

Ye insya allah. Moga Bill Gates diberi hidayah. Syukran atas komentar buat Fitri dan prostrategik

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude