Selasa, 18 Ogos 2009

Kematian sesuatu yang pasti!



1) Satu persatu berita kematian yang diterima.Bermula dengan kematian Michael Jackson yang menggemparkan dunia, kematian Almarhum Ustaz Dr Fathi Yakan dan al-Syahidah Dr Marwa al-Sharbini, juga membawa gerhana dalam dunia Islam.

2) Di Malaysia, kematian Yasmin Ahmad juga ditangisi. Begitu juga tokoh ulama Sarawak, Almarhum Ustaz Awang Pon yang merupakan bekas Ketua Hakim Mahkamah Syariah Negeri Sarawak yang pertama, meninggal dunia di Kuala Lumpur.

3) Pemergian Ustaz Asri Ibrahim, vokalis Rabbani juga sangat mengejutkan kerana umur arwah yang baru mencecah usia 40 tahun. Kelmarin, seorang profesor yang terkenal dalam bidang Sejarah dan Tamadun Islam di Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya ; Profesor Dr Abdul Halim Mat Diah juga kembali ke rahmatullah.

4) Ternyata, kematian adalah sesuatu yang benar. Ia tidak mengenal tua dan muda, miskin atau kaya. Bila ajal tiba, tidak dilambatkan sesaat atau dipercepatkan sesaat. Kematian akibat wabak H1N1 juga sangat menggerunkan.

5) Persoalannya, setiap hari kita mendengar berita kematian. Ada yang pada pandangan zahir kita melalui cara Khusnul Hatimah, dan ada yang sebaliknya. Adakah kita mengambil iktibar dari kematian tersebut? Dan inilah di antara punca doa kita tidak dimakbulkan Allah, iaitu melihat orang yang mati dan menizarahinya, tetapi tidak pernah mengambil iktibar darinya.

6) Dan harapan kita, biarlah matinya kita di dalam iman dan Islam. Juga dalam usaha mendaulatkan agama Allah dan bukan meminggirkannya. Islam UMNO yang tidak membawa ke syurga kata Tuan Guru Nik Aziz, adalah manifestasi terhadap Islam yang menolak pendaulatan syariat Islam. Jadi, mana mungkin mereka yang mengaku muslim, bersolat 5 waktu, berpuasa di bulan Ramadhan, menunaikan zakat dan mengerjakan haji di Baitullah-tetapi bila dicadangkan agar didaulatkan hukum Allah-menolaknya dengan pelbagai alasan, bolehkah diakui ketulenan Islam mereka? Menolak syariat Allah dan menangguhkan hingga ke waktu yang sesuai, adalah sesuatu yang berbeza. Menolak berertinya tidak mahu, tetapi menangguhkan bermaksud menunggu masa yang sesuai.

7) Perjuangan PAS menerangkan kepentingan hukum Islam kepada DAP masih panjang, dan pada waktu yang sama penolakan hukum Allah oleh UMNO, seakan membawa mereka ke jalan mati yang tiada jalan keluarnya!



18 Jun 2009, 27 Sya'ban 1430 Hijrah,

9.38 pagi, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude