Jumaat, 6 Februari 2009

Kepada Allah kita berharap !


1) Nabi SAW bersabda setelah turun ayat 6, surah al-Insyirah " Sesungguhnya sesudah kesulitan itu memang ada kemudahan", " Bergembiralah, telah datang kepada kamu kesenangan, satu kesusahan tidak dapat mengalahkan dua kesenangan". Dr Wahbah al-Zuhaili dalam kitab Tafsir al-Munir menjelaskan, bahawa al-Zajjaj mengulas perkataan al-Usr disebut secara makrifah atau dengan alif dan lam. Justeru, ia membawa makna kesusahan itu hanya satu. Apabila ia diulang 2 kali, ia hanya membawa maksud satu kesusahan. Manakala perkataan yusr adalah nakirah kerana tiada alif lam. Apabila ia diulang sebanyak 2 kali, ia membawa maksud 2 kesenangan. Oleh itu, bertepatan dengan apa yang disabdakan oleh Nabi SAW.

2) Allah menutup surah al-Insyirah dengan ayat ke-7 dan ke-8 yang bermaksud " Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh(urusan) yang lain. Dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap".

3) Krisis politik di Perak masih belum berkesudahan. MB Perak-Dato Seri Ir Nizar Jamaluddin enggan melepaskan jawatan. Pada waktu yang sama, bakal MB Perak yang baru-Datuk Dr Zambry Abdul Kadir akan mengangkat sumpah di Istanda Iskandariah, Kuala Kangsar pada jam 3.30 petang ini. Memang benar, sekali imbas, MB Perak yang sedia ada akan ditohmah sebagai penderhaka, tetapi sepatutnya rakyat dan Sultan melihat UMNO dan BNlah yang lebih menderhaka kerana tidak hormat pilihan rakyat dan perkenan sultan sebelum ini terhadap Kerajaan Pakatan Rakyat Perak. Di atas nama gila kuasa dan politik ala Machiavelli-yang penting matlamat menghalalkan cara (the end justify the mean).

4) Kini, tiada pilihan selain bergantung harap hanya kepada Allah, di samping berusaha membawa isu 3 Adun yang berpaling tadah ke mahkamah agar dikosongkan kerusi tersebut. Benarlah kata Nabi SAW, 2 kesenangan akan dapat mengalahkan satu kesusahan. Kita mungkin terpaksa juga berundur, tetapi bukan bermaksud menyerah kalah. Sebaliknya, menyusun strategi untuk kembali melangkah. Di atas segala kesilapan dan kesalahan sebelum ini, yang mungkin melukakan hati Sultan Perak-perlu diamati dan dimuhasabah kembali. Insya allah, pilihanraya umum ke-13 bakal menjadi saksi, UMNO dan BN akan karam dalam pukulan ombak dan tsunami yang dicipta oleh rakyat Malaysia, yang matang menilai tindakan paling tidak bermoral ketika merampas kuasa di Perak. Hanya kepada Allah kita mengadu dan bermohon segala hajat, dan kepadaNyalah kita berharap!


6 Februari 2009, 10 Safar 1430 Hijrah,

6.37 pagi, Malaysia Timur.

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude