Ahad, 1 Februari 2009

Di antara 2 perjuangan

Sah! 2 Adun PKR yang juga merupakan Exco Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat Perak, telah meletak jawatan dan Speaker DUN Perak telah mengumumkan kedua-dua kerusi ADUN berkenaan dikosongkan, dan pilihanraya kecil perlu diadakan dalam tempoh 60 hari.

Inilah politik. Iaitu perkara yang serba mungkin. Ada yang mengatakan ia merupakan konspirasi dari UMNO dan BN yang telah mengugut 2 exco tersebut, jika mahu digugurkan kes rasuah mereka, maka perlu meletak jawatan atau menyertai BN.

Kerajaan Pakatan Rakyat Perak yang diterajui Dato Seri Ir Nizar Jamaluddin sebagai MB, tidak putus-putus ditimpa pelbagai ujian sejak memerintah. Apapun kita yakin, dengan mood rakyat yang kini kuat menolak UMNO dan BN, pilihanraya kecil ini mampu dihadapi dengan baik. Tinggal lagi, UMNO dan BN pastinya akan berhempas pulas demi menawan kembali Perak dari Pakatan Rakyat.

Sesungguhnya perjuangan menegakkan kebenaran, terbukti begitu banyak dugaan yang perlu direntangi. Kita berdoa kepada Allah SWT, agar Kerajaan Pakatan Rakyat di Perak tetap utuh dan teguh, dan didokong oleh rakyat Perak yang tetap mahukan perubahan dan menolak UMNO dan BN!

Justify FullMeskipun dimomokkan oleh media massa bahawa pelancaran bantahan terhadap PPSMI di Sogo Jumaat lepas tidak mendapat sambutan rakyat ; kita yakin dengan kehadiran tokoh bahasa, ilmuwan dan cendikiawan seperti Sasterawan Negara ; A Samad Said, mantan Ketua Pengarah DBP ; Dato Hassan Ahmad, pengasas PTS Publication ; Puan Ainon Mohd dan tokoh-tokoh bahasa yang lain, membuktikan keprihatinan golongan ilmuan terhadap isu bahasa ini.

Mereka tetap tegas berhujah bahawa, mana mungkin suatu bangsa akan maju jika mengguna pakai bahasa orang lain untuk menguasai Sains dan Matematik. Apatah lagi, murid-murid di luar bandar ternyata jauh ketinggalan dari aspek bimbingan dan pemantauan terhadap PPSMI ini, berbanding murid-murid di bandar.

Kita tetap yakin, perjuangan mendaulatkan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan akan didokong bersama oleh rakyat Malaysia yang berbilang kaum. Tetapi sedihnya, apabila orang Melayu Islam sendiri menolak Bahasa Melayu sebagai pengantar utama dalam subjek Sains dan Matematik, tidak mustahil bangsa Melayu Islam akan terus terpinggir menjadi bangsa yang maju dan berteknologi tinggi.

Semoga 2 perjuangan di atas dibantu Allah SWT, dengan dokongan teguh mereka yang ikhlas dan istiqamah di atas landasan 2 perjuangan kebenaran ini. Amin.


1 Februari 2009, 4 Safar 1430 Hijrah,

10.28 malam, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude