Isnin, 8 September 2008

Sepagi bersama mahasiswa di bumi Kenyalang

Salam buat semua pembaca budiman. Hari minggu semalam amat bermakna buat saya, kerana dapat bersama dengan 30-40 orang siswa dan siswi dari pelbagai IPTA dan Institusi Politeknik. Melihat kepada wajah-wajah mereka, mengingatkan kembali saya tentang pengalaman sewaktu memimpin gerakan mahasiswa di kampus dahulu. Benar, banyak ujian dan dugaannya. Hanya mereka yang memiliki keikhlasan, kefahaman, semangat, idealisme dan daya pengorbanan yang tinggi mampu menghadapinya.
Terima kasih kepada sahabat-sahabat sepengajian di kampus dahulu yang banyak membantu dan memberikan sokongan sehingga saya berjaya menjadi apa yang saya miliki kini. Saya diajar ilmu kepimpinan, ilmu berkomunikasi, ilmu pergaulan dan banyak lagi ilmu yang sangat bermanfaat.
Saya katakan kepada adik-adik mahasiswa ini, bahawasanya perjuangan mendaulatkan Islam di kampus ada cabaran yang kadangkala tidak terduga. Berdemonstrasi, surat tunjuk sebab, diikuti SB dan pelbagai lagi ancaman untuk menakutkan kita sentiasa ada. Dengan keyakinan Allah bersama dengan kita dan membantu mereka yang berjuang menegakkan agamaNya, saya juga yakin rezeki di tangan Allah.
Kini, walaupun telah berjawatan, tetap tidak menghalang saya untuk menyatakan pandangan dan pendapat terutamanya melalui blog kesayangan saya ini. Cuma mungkin ada beberapa peraturan yang membataskan saya, namun persoalan untuk menyatakan kebenaran pada tempatnya masih menjadi agenda saya. Apatah lagi, saya berdoa kepada Allah agar terus istiqamah dalam membantu agamaNya, agar didaulatkan di bumi bertuah ini dan sehidup semati dengan perjuangan Islam.
Saya memberi beberapa cadangan kepada adik-adik mahasiswa dalam memperkasakan gerakan mahasiswa di bumi Kenyalang ini perlu diberi tumpuan kepada aspek berikut :
a) Matlamat dan hala tuju yang jelas
b) Pengukuhan organisasi
c) Melahirkan pelapis yang berkualiti
d) Sistem database yang sistematik
e) Linkage yang meluas dengan pelbagai pihak
f) Mailing list dan blog sebagai wadah untuk perbincangan sesama ahli
g) Usrah on line
h) Penjanaan ekonomi
Akhir kalam, sebagai rumusan saya sebutkan kepada mereka, bahawa wadah organisasi yang akan digerakkan nanti, perlu atas dasar kesedaran inilah wadah yang boleh mencetuskan gelombang perubahan di kalangan mahasiswa di bumi Kenyalang. Selain itu, ia merupakan wadah untuk menyelaraskan segala aktiviti pentarbiahan di kampus. Semoga sepagi bersama mereka semalam, dapat mencetuskan semangat dan motivasi untuk mereka bergerak walaupun pelbagai kekangan akan dihadapi.
8 September 2008, 8 Ramadhan 1429 Hijrah,
11.26 pagi, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude