Selasa, 30 September 2008

Salam Eidulfitri buat semua



Salam buat semua pembaca budiman. Meneliti trafik ke majoriti blog agak perlahan ketika ini. Saya yakin ini kerana ramai pembaca blog dan bloggers yang pulang ke kampung halaman masing-masing. Di kampung mungkin ada capaian internet dan mungkin tiada langsung-menyebabkan blog tidak dibuka.

Namun begitu, saya berpandangan keadaan ini akan pulih kembali menjelang 6 Oktober, apabila ramai yang mula masuk kerja. Saya pula bagaimana? Maklumlah beraya di perantauan. Di rumah, alhamdulillah ada streamyx menyebabkan saya mengisi masa-masa di akhir Ramadhan pada petang 30 Ramadhan ini, dengan mencoretkan sepatah dua kata.

Beraya di perantauan, sememangnya sedih, kerana tak dapat bersama orang tua dan adik beradik yang dicintai, baik keluarga saya mahupun keluarga isteri. Namun kesedihan itu dapat ditampung sedikit dengan telefon 3G Sony Ericsson milik saya, yang membolehkan kami bersua muka dengan ahli keluarga di Semenanjung walaupun dalam masa yang terbatas-Alhamdulillah. Begitu juga kerinduan kepada keluarga di Semenanjung, sedikit terubat dengan adat orang Semenanjung di Sarawak ini, mungkin kebetulan cuti Aidilfitri kali ini tidak panjang, menyebabkan ramai yang beraya di sini.

Ramai rakan-rakan yang membuat open house samada "Sarawakian" atau "Semenanjungian" menyebabkan suasana raya di sini meriah. Manakan tidak, juadah seperti Nasi Kerabu, Masak Lodeh, Rendang Ayam dan Daging serta Ketupat Nasi dan Lemang juga pemandangan biasa di sini. Alhamdulillah dengan kenalan yang agak ramai dan makin bertambah setiap hari, membuatkan saya mula jatuh cinta dengan Bumi Kenyalang. Namun begitu, tidaklah bermaksud saya ingin terus menetap di sini. Apapun, selagi saya berkhidmat di sini segala pengalaman pahit manis, akan menjadi bekalan yang sangat bermakna buat saya dan keluarga di hari muka.

Perjuangan untuk mempromosi Islam dan mengajak masyarakat tempatan mengamalkan Islam dalam kehidupan, memang berdepan dengan pelbagai ujian dan karenah. Tetapi itulah asam garam perjuangan. Adakala kita dipuja dan ada kala kita dinista. Namun saya yakin, sinar Islam di bumi Sarawak akan kembali cerah, walaupun berhadapan dengan dakyah Kristianisasi melalui Sidang Injil Borneo yang sistematik organisasi dan pengurusan mereka.

Aidilfitri di perantauan kali ini, juga mengajar saya bahawa pengalaman bersama gerakan Islam di Semenanjung suatu ketika dahulu, amat berguna dalam saya menyesuaikan pendekatan dakwah dan islah di sini. Gerakan Islam di sini mungkin agak ketinggalan berbanding di Semenanjung, tetapi potensinya semakin berkembang dari hari ke hari. Rakyat tempatan mula sedar, di atas segala kebobrokan oleh pemimpin yang mereka puja dan julang selama ini.

Insya allah dengan izin Allah, dalam pilihanraya DUN Sarawak pada 2010 nanti, akan menyaksikan tertegaknya mercu tanda dari gerakan Islam yang akan mewakili umat Islam dan non-Muslim yang tertindas, di dalam Sidang DUN nanti-Amin.

Buat akhirnya, saya dan keluarga mengucapkan salam Aidilfitri kepada semua pembaca yang terus setia mengunjungi blog yang tak seberapa ini. Selagi hidup dikandung badan, selagi itu jari ini akan terus menulis demi manfaat bersama. "Sesungguhnya kebenaran itu dari Tuhanmu, maka janganlah kamu tergolong dalam golongan orang yang ragu-ragu".


30 Ramadhan 1429 Hijrah, 30 September 2008,

5.00 petang, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude