Rabu, 24 September 2008

Harapan di Hari Lebaran

Mungkin masih terlalu awal saya mengungkapkan perkara ini. Tetapi ada beberapa perkara yang ingin saya cetuskan untuk direnung bersama. Di antaranya ialah :

1) Harapan rakyat marhaen keseluruhan supaya harga minyak diturunkan menjelang hari lebaran. Ia akan diputuskan oleh mesyuarat Kabinet pada hari ini. Setelah inflasi meningkat secara mendadak, kenaikan harga barang dan nilai wang ringgit yang semakin merosot, kita mengharapkan agar pemerintah kini mengambil kira kepentingan rakyat terutamanya golongan yang miskin dan golongan pertengahan.

2) Harapan rakyat negara ini untuk menyaksikan agar kerajaan yang memerintah adalah kerajaan yang stabil Tekanan demi tekanan ke atas Pak Lah untuk mengundur dari jawatan PM samada diganti oleh Najib atau Anwar Ibrahim masih dinanti-nantikan oleh kita. Harapan saya khususnya buat PAS, segala pendirian yang diambil berhubung pembentukan kerajaan baru nanti perlu mencerminkan pendirian keseluruhan pimpinan dan ahli. Apa yang lebih penting Islam terus didaulatkan sebagaimana kenyataan Tuan Guru Haji Hadi Awang.

3) Harapan kita bersama agar kemalangan jalan raya dapat diminimumkan sebanyak mungkin demi memastikan tidak ada ahli keluarga yang akan bersedih di hari lebaran nanti. Buatlah pemeriksaan kenderaan, solat sunat musafir dan bacaan doa sebelum musafir agar perjalanan kita diberkati dan dilindungi oleh Allah swt.


4) Harapan kita juga sebagai umat Islam akhir zaman, agar dapat menghidupkan baki 5 atau 6 malam yang terakhir dari Ramadhan ini, agar dapat kita bertemu dengan Lailatul Qadar. Saya akui bukan mudah untuk bangun menghidupkan malam-malam terakhir ini. Hanya niat, azam dan kesungguhan yang kuat dan bantuan dari Allah yang memilih hambaNya yang terbaik untuk bermunajat pada malam hari. Bahkan yang paling penting, agar kita terus istiqamah dengan amalan-amalan hebat di bulan Ramadhan untuk diteruskan pada bulan-bulan lain. Antara yang dituntut ialah menghidupkan malam Aidilfitri dan puasa sunat 6 hari di bulan Syawal. Jangan oleh kerana terlalu banyak jemputan menghadiri open house, lalu kita beralasan tidak sempat untuk berpuasa sunat. Minta dijauhkan dari sikap begini.


5) Akhir kalam, harapan dari saya sendiri dan keluarga di Bumi Kenyalang ini, yang tidak balik ke Semenanjung pada Aidilfitri ini, berharap agar kedua orang tua dan mentua saya tidak bersedih dengan ketiadaan kami. Nak kata kami tak sedih tak juga, tapi kami anggap inilah pengalaman pertama beraya di perantauan. Insya allah, Aidiladha bulan Disemebr nanti kami akan pulang. Bonus yang diperoleh tidak kami lupakan untuk diberikan sebahagiannya kepada orang tua kami agar mereka dapat merasai gaji yang kami peroleh dan terus diberkati oleh Allah swt. Biar jauh di mata tapi tetap dekat di hati. Biarpun tidak bersama di Aidilfitri, kami tetap berharap agar keluarga kami di Semenanjung dapat menyambut Aidilfitri sebagaimana biasa walaupun tanpa kami.


24 September 2008, 24 Ramadhan 1429 Hijrah,
10.00 pagi, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude