Khamis, 25 September 2008

Apa dah jadi dengan sistem LRT?

KUALA LUMPUR 24 Sept. – Hampir 300 penumpang terkandas kira-kira 30 minit apabila dua buah tren Transit Aliran Ringan (LRT) Rapid-KL Aliran Ampang berlanggar kira-kira 200 meter dari stesen LRT Bukit Jalil di sini petang ini.

Bagaimanapun, dalam kejadian pukul 6.32 petang itu, empat penumpang cedera ringan termasuk Ah See Nean, 21, iaitu sepupu Menteri Pengangkutan, Datuk Ong Tee Keat, diberi rawatan sebagai pesakit luar di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) dekat sini.Tiga lagi mangsa ialah Khoo Chin Lay, 34, Kwai Sai Bean, 55, dan Yap Sau Yee, 29.

Keadaan diburukkan lagi apabila alat penghawa dingin dan lampu tren tersebut tiba-tiba tidak berfungsi menyebabkan penumpang terutama wanita dan kanak-kanak mula panik.Kejadian itu menyebabkan penumpang bertindak sendiri membuka pintu kecemasan tren bagi menyelamatkan diri.Mereka terpaksa berjalan seorang demi seorang di lorong kecemasan di tepi landasan sebelum bantuan tiba 20 minit kemudian.


Ulasan : Nampaknya pihak pengurusan LRT perlu memastikan kejadian ini tidak berulang lagi. Dalam keadaan sistem pengangkutan awam di negara kita yang masih tidak efisyen, kemalangan seperti ini memburukkan lagi imej pengangkutan awam kita.




Harapan yang hanya tinggal harapan

PUTRAJAYA 24 Sept. – Kerajaan mengumumkan harga runcit petrol RON97 dan RON92 dikurangkan 10 sen iaitu masing-masing daripada RM2.55 seliter kepada RM2.45 seliter dan RM2.40 seliter kepada RM2.30 seliter berkuat kuasa esok.Pada masa sama, harga runcit diesel juga dikurangkan 10 sen iaitu daripada RM2.50 seliter kepada RM2.40 seliter.

Perdana Menteri berkata: “Dengan mengaplikasikan formula yang diguna pakai oleh kerajaan dalam menentukan harga runcit minyak sebelum ini, pengurangan 10 sen ini ialah nilai pengurangan maksimum yang dapat diberi oleh kerajaan.”

Abdullah memberitahu, keputusan untuk melakukan pelarasan harga petrol dan diesel itu juga dibuat kerana mesyuarat Jemaah Menteri pagi ini adalah yang terakhir untuk September dan sebelum sambutan Aidilfitri pada 1 Oktober ini.Beliau berkata, harga baru petrol dan diesel itu merupakan pelarasan harga kedua dilakukan oleh kerajaan setelah pelarasan pertama pada 23 Ogos lalu.

Pada Jun lalu, kerajaan menaikkan harga minyak buat pertama kalinya pada tahun ini. Ketika itu harga petrol ditetapkan pada RM2.70 seliter manakala diesel RM2.58 seliter.Dengan penurunan harga minyak hari ini, ini bermakna dalam tempoh tiga bulan lalu kerajaan telah menurunkan harga petrol sebanyak 25 sen seliter.

Ulasan : Dengan jangkaan penganalisis ekonomi bahawa harga minyak akan turun antara 30 sen hingga 40 sen demi mengurangkan beban rakyat, ternyata tidak menjadi kenyataan. Mungkin pemerintah terpaksa mengakui bahawa menaikkan minyak secara mendadak sebanyak RM0.78 sen tempoh hari adalah keputusan yang salah. Hasilnya dapat dirasai sehingga kini. Dan orang ramai pasti berkata " Naik minyak sampai 78 sen, turun baru 25 sen-tak berbaloi. Barang dah naik, semua dah naik. Minyak turun, harga barang tak turun pun!"Saya yakin itulah ungkapan yang biasa kita dengar di mana-mana. Bukan tidak bersyukur minyak turun 10 sen, tetapi orang ramai nampaknya tak kisah kerana semua barang telah naik dan inflasi semakin meningkat. Awas buat pemerintah, tidak mustahil akan berlaku tsunami dashyat kali kedua pada PRU ke-13(itupun kalau kerajaan baru tidak dibentuk dalam masa terdekat)kerana rakyat kini semakin cerdik dan sedar dan akan menghukum pemerintah dalam undi rahsia mereka!

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude