Khamis, 7 Ogos 2008

Siapa yang berjaya? Anwar ataupun Najib



Dengan Anwar Ibrahim didakwa di Mahkamah Tinggi Jalan Duta jam 10 pagi ini, mungkin Najib menarik sedikit nafas lega. Sesungguhnya pertarungan 2 individu ini untuk menggantikan Paklah sebagai PM Malaysia yang baru perlu kita ikuti dengan penuh minat.

Benar, Anwar Ibrahim terkenal dengan pendekatan politiknya yang licik dan penuh strategi, namun mana mungkin Najib akan membiarkan begitu sahaja. Sebaik sahaja diumumkan 16 Ogos hari penamaan calon dan 26 Ogos sebagai tarikh pengundian di Permatang Pauh, serentak itu juga bukti mendakwa Anwar dikatakan telah cukup, lalu disampaikan sapina kepadanya. Walaupun, SPR menegaskan Anwar masih boleh bertanding selagi tidak disabitkan dengan kes jenayah, kita yakin Anwar tidak akan dapat bertanding dengan mudah. Masih ada 1001 halangan yang perlu dihadapi.

Lihat sahaja kes Altantuya yang masih belum berpenghujung, walaupun suatu ketika kelihatan nasib malang akan berpihak kepada Najib. Kini beliau kembali selamat. Dan sekali lagi, juga atas sebab untuk mengalihkan perhatian rakyat dari kes ini, lalu timbul kes liwat yang mengaitkan Anwar dan Saiful; bekas pembantunya. Hanya Allah yang Maha Mengetahui pihak mana yang benar dan pihak mana yang salah.

Dan dalam pertarungan Anwar dan Najib ; kelihatan seolah Najib mendahului seketika buat waktu ini. Selebihnya kita serahkan kepada ketentuan Allah. Adakalanya, di saat infalsi yang meningkat sehingga 7.7 % dan harga minyak dunia semakin turun, kerajaan perlu menyemak semula harga minyak. Jika tidak, walaupun Anwar mungkin tidak dapat bertanding, tidak mustahil pengundi Permatang Pauh memberikan isyarat yang paling jelas kepada pemerintah dengan memastikan calon UMNO dan BN hilang wang deposit!

p/s: Dato' Dr Mashitah Ibrahim mempertahankan kenyataan beliau bahawa harus untuk membuat pinjaman dalam menunaikan haji. Ia berdasarkan fatwa Majlis Fatwa Kebangsaan pada 2005. Sekali lagi umat Islam pening kepala.


7 Ogos 2008, 5 Sya'ban 1429 Hijrah

10.10 pagi, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude