Isnin, 14 Julai 2008

Keadaan semakin meruncing



Salam buat semua pembaca budiman. Mutakhir ini, bila kita meneliti banyak isu yang timbul. Antaranya seperti berikut :

a) Peralihan kuasa dari Pak Lah kepada Najib pada Jun 2010. Ada orang berpandangan ia sebagai strategi Pak Lah supaya tidak dicabar pada Perhimpunan Agung UMNO Disember ini. Lalu, apabila hal ini dumumkan, Najib terpaksa mengiyakan dan mengikut rentak. Persoalannya mampukah Najib menjadi Perdana Menteri dalam tempoh tidak sampai 2 tahun akan datang? Bukankah sekarang beberapa isu berkaitan dengan integritinya dipersoalkan, terutamanya mengenai kes Altantuya, Saiful Bahri yang mengaku diliwat Anwar dan Balasaundram yang katanya menyembunyikan diri. Saya rasa Jun 2010, masa yang agak lama dan banyak perkara boleh berlaku dalam tempoh waktu tersebut.

b) Usul undi tidak percaya Pakatan Rakyat ditolak dan sekatan dibuat di Bangunan Parlimen kononnya akan ada perhimpunan haram yang diketuai Anwar Ibrahim dan penyokong Pakatan Rakyat. Saya kira Speaker mungkin takut dengan bayang-bayangnya sendiri ataupun telah diarahkan oleh orang atasannya. Jika tidak, mengapa usul ini ditolak? Terima dahulu dan kemudian lihat bagaimana proses demokrasi itu berjalan. Bukankah ahli Parlimen BN berjumlah 140 orang, sedangkan ahli Parlimen Pakatan Rakyat hanya 82 orang. Jika semua ahli Parlimen BN menyokong Pak Lah, kenapa perlu takut? Sekali proses demokrasi di Parlimen dicabuli.

c) Debat antara Shabery Chik dan Anwar Ibrahim pada malam esok tentang “Hari ini menjadi Kerajaan, Esok Turun Harga Minyak” yang akan disiarkan di saluran 119(TV 9), Astro Awani (501) dan Bernama TV (502). Saya berpandangan inilah debat yang dinantikan. Biar rakyat menilai, yang mana benar dan yang mana salah. Jika Shabery tidak mampu, maka jawatan Meneteri menjadi taruhan. Jika Anwar tidak hadir dengan hujah yang mantap dan fakta yang tepat, rakyat uga akan menolak. Maka, berdasarkan aqal yang sihat mari kita hakimi adakah wajar harga minyak dinaikkan yang ternyata membebankan rakyat ketika ini.

d) Pindaan AUKU (1971) berkaitan dengan kebebasan pelajar di kampus terutamanya hak bersuara dan terlibat dalam politik kepartian yang akan dibincangkan di Dewan Rakyat minggu ini. Kita berharap agar ianya dapat dibincangkan denga serius agar mahasiswa tidak lagi enajdi lembu dicucuk hidung dan hanya menadi burung kakak tua. Perlu ada prinsip dan keberanian menegur mana yang salah, mendokong yang benar tanpa bias kepada mana-mana pihak.

e) Ketua Pengarah Imigresen yang ditahan Jumaat lepas dibebaskan dengan ikat jamin RM150,000 pada hari semalam. Kita berharap janganlah hanya pegawai kanan kerajaan sahaja yang menjadi kambing hitam. Bagaimana dengan kes-kes berprofil tinggi yang melibatkan Menteri dan bekas Menteri? Nampaknya BPR masih belum bebas sepenuhnya. Saya tertarik melihat filem Hindustan yang berjudul Kakhee yang ditayangkan di TV3 Sabtu lepas. Bagaimana Ketua Polis Negara bersubahat dengan Menteri dalam menutup kes-kes jahatnya. Akhirnya kebenaran terserlah, dan anggota polis yang jujur dan amanah berjaya menjadi wira rakyat. Terfikir juga di benak fikiran saya, bagaimana filem ini boleh ditayangkan di TV3, di waktu tengah gawat politik sekarang?

f) Pakatan Rakyat diberitakan semakin retak Benarkah? Mungkin benar dan mungkin tidak. Sememangnya banyak kes yang boleh dilihat sebagai bukti kepada kenyataan ini, tetapi dalam usia baru melepasi 100 hari, saya kira Pakatan Rakyat masih dalam situasi untuk serasi. Kes PROTES 678, bantahan Dewan Pemuda PAS Selangor terhadap konsert Mas Idayu dan Ella dan yang terbaru perlwanan persahabatan Chelsea dan Malysia yang ditaja oleh syarikat arak ; Heiniken dan ketidakmuafakatan KM Penang apabila MB Kedah hendak menebang balak di kawasan tadahan air mungkin diaggap sebagai bukti keretakan ini. Dan PAS sebagai ahli PR yang tidak boleh dikesampingkan, perlu lebih bijak dan tegas dengan berhikmah dalam menyatakan prinsip perjuangan. Selama mana mereka bergerak atas satu konsensus; mewujudkan kerajaan berkebajikan dan berintegiriti, Insya Allah Pakatan Rakyat akan tetap teguh.

Akhir kalam, moga dengan sedikit cetusan ini, membuka mata hati kita untuk menilai sesuatu perkara dengan adil. Jangan mudah terpengaruh dengan dakyah dan fitnah yang tidak berasas. Selidik dahulu sesuatu berita, apa lagi jika pembawanya seorang fasiq(Surah al-Hujurat). Dalam keadaan kos yang semakin meningkat dan suasana politik yang masih belum stabil, kita berharap agar keadaan dalam negara kembali tenang dan diberkati Allah.

14 Julai 2008, 11 Rejab 1429 Hijrah

4.50 petang, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude