Rabu, 25 Jun 2008

Keputusan caj PTPTN sebulan lagi

KUALA LUMPUR 24 Jun - Kementerian Pengajian Tinggi dijangka membuat keputusan berhubung penstrukturan semula caj perkhidmatan yang dikenakan oleh Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dalam tempoh sebulan lagi.

Menterinya, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, beliau sedang meneliti semua cadangan yang dikemukakan beberapa pihak termasuk Majlis Fatwa Kebangsaan.

''Kita sedang meneliti dan berharap dapat mencapai satu keputusan dalam masa sebulan ini selepas dibincangkan di Kabinet," katanya.

Beliau berkata demikian selepas majlis perasmian Pengurusan Strategik Bakat Berdasarkan Pandangan Institusi Pengajian Tinggi Negara di sini hari ini.

Akhir-akhir ini, banyak pihak termasuk peminjam menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap PTPTN kerana mengenakan caj tiga peratus daripada jumlah pinjaman yang perlu dibayar semula selepas pelajar menamatkan pengajian.

Berikutan itu, Majlis Fatwa Kebangsaan diminta menyemak caj tiga peratus itu bagi mengelak wujudnya unsur riba seperti didakwa oleh Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM).

Setakat ini, terdapat hampir 1.14 juta peminjam PTPTN dengan nilai pinjaman mencecah RM23 bilion. Sebanyak 49 peratus daripada mereka masih gagal membayar balik pinjaman yang berjumlah hampir RM708 juta.

Khaled menjelaskan, keputusan yang bakal dicapai itu turut mengambil kira kepentingan pelajar baru namun pada masa ini, syarat caj tiga peratus itu masih berjalan seperti biasa.

''Semua orang perlu bersabar kerana keputusan ini sekali sahaja dan untuk jangka masa panjang, oleh itu ia perlu sedikit masa.

''Ia perlu ditentukan dari segi keperluan iaitu mengikut kos pengurusan, kutipan dan penyelarasan tetapi yang pasti kadar baru hanya ditentukan pada tarikh ia berkuat kuasa," jelasnya.

Mengenai program pengurusan strategik anjuran Akademi Kepimpinan Pengajian Tinggi (Akept), Khaled berkata, ia berperanan mengukuhkan kedudukan institusi pengajian tinggi dalam soal kepimpinan serta kualiti pembelajaran dan pengajaran.

Ulasan : Diharap caj 3 peratus ini dapat dihapuskan. Sangat membebankan peminjam. Satu lagi kaedah seperti MARA perlu dilaksana. Sekiranya mendapat CGPA 3.5 ke atas boleh dikurangkan separuh bayaran pinjaman. Pengalaman saya merayu kepada PTPTN hanya tinggal rayuan agar mepertimbangkan semua pelajar yg mendapat CGPA 3.5 ke atas juga DIBERI PELEPASAN(Saya mendapat CGPA 3.67-utk pelepasan perlu 3.7 ke atas!)

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude