Khamis, 1 Mei 2008

PM silap tak jawab kritikan Mahathir


Penasihat Gerakan, Dr Lim Keng Yaik berpendapat, perdana menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi silap apabila beliau tidak menjawab kritikan pedas Tun Dr Mahathir Mohamad terhadap pentadbirannya, yang telah menjejaskan prestasi Barisan Nasional dalam pilihanraya 8 Mac.

"(Kritikan) Dr Mahathir telah menjejaskan mereka (Umno dan BN). Beliau mungkin seorang rakyat biasa tetapi beliau telah menjadi perdana menteri selama 22 tahun.

"Jika kepimpinan Pak Lah dan Umno merasakan Dr Mahathir salah dan apa yang dikatakannya tidak betul, mereka mempunyai hak untuk menyingkirkan beliau dan tidak perlu bimbang (berbuat demikian).

"Beritahu rakyat bahawa beliau salah. Jika beliau masih terus bercakap mengenainya dan anda tidak jawab, maka apa juga yang dicakapkan oleh beliau (Dr Mahathir) mestilah benar," katanya dalam wawancara dengan Malaysiakini di pejabat barunya di Bandar Utama, Isnin lalu.

Dalam pilihanraya umum ke-12, BN memenangi 140 kerusi parlimen tetapi gagal mempertahankan penguasaan majoriti dua pertiga di Dewan Rakyat.

BN juga tumbang di empat negeri - Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor - manakala PAS berjaya mengekalkan Kelantan dengan tambahan kerusi.

Ada pihak beranggapan, seruan Dr Mahathir bahawa Malaysia memerlukan pembangkang yang kuat turut mempengaruhi arus pengundian dalam pilihanraya umum lalu.

'Angin perubahan'

Ahli politik yang lantang bersuara itu yang melepaskan jawatan presiden Gerakan tahun lalu - selepas menyandang jawatan itu selama 26 tahun - turut menegur tindakan Dr Mahathir itu.

"Kritikan (beliau) mungkin betul tetapi sikap dan cara kritikan itu dibuat, tidak membantu BN atau Umno.

"Jika Dr Mahathir sayangkan Umno dan BN, beliau tidak seharusnya bertindak seperti yang telah beliau lakukan," katanya.

Lim juga ditanya mengenai pilihanraya umum lalu yang disifatkannya sebagai satu "angin perubahan baru yang bertiup" dalam landskap politik tanahair.

"Saya tidak menganggapnya sebagai satu tsunami. Tsunami membawa maksud negatif, dan kemusnahan. "Saya menyifatkannya sebagai angin perubahan baru yang bertiup dalam arena politik Malaysia," katanya.

Katanya, ini kerana politik pelbagai kaum yang disokong oleh rakyat dalam pilihanraya umum lalu, juga merupakan ideologi parti Gerakan sendiri.

Ulasan : Nah lihatlah, Gerakan pula menyalahkan Pak Lah akibat sikap defensifnya dan sikap Mahathir yang ofensif. Apapun saya yakin BN masih tidak dapat menerima tsunami politik yang berlaku pada 8 Mac yang lepas.

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude