Jumaat, 21 Mac 2008

Tahniah penerima Anugerah Maulid Nabi SAW


KUALA LUMPUR 20 Mac – Dua orang kurang upaya (OKU) adalah antara lima penerima Anugerah Maulidur Rasul Peringkat Kebangsaan 2008 di Stadium Putra, Bukit Jalil, di sini hari ini.

Mereka ialah Senator Profesor Datuk Dr. Ismail Md. Salleh dan pelajar OKU paling cemerlang dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2007 dengan keputusan 8A, Nor Umairah Ahmad Jamhari.

Pengiktirafan kepada dua OKU itu dilihat banyak pihak akan melonjakkan semangat insan senasib mereka supaya tidak menyerah kalah dalam mengharungi kehidupan yang mencabar.

Ismail yang muncul sebagai OKU pertama di negara ini bergelar Senator berkata, anugerah yang diterimanya itu akan dijadikan pendorong untuk beliau bekerja lebih kuat pada masa depan.

Beliau yang hilang penglihatan sewaktu berusia 13 tahun berkata, anugerah itu juga adalah satu peringatan untuknya terus membantu orang yang senasib dengannya.

“Sekarang saya juga mewakili OKU di Parlimen sekali gus berpeluang menyuarakan segala masalah yang dihadapi mereka,’’ katanya.

Sebanyak lima individu yang cemerlang dalam bidang masing-masing menerima Anugerah Maulidur Rasul 2008 daripada Yang di-Pertuan Agong, Sultan Mizan Zainal Abidin.

Setiap daripada mereka menerima hadiah wang tunai RM5,000 beserta piala iringan dan sijil.

Sementara itu, Nor Umairah yang menghadapi masalah saraf sehingga kedua belah tangannya lumpuh berkata, dia terharu dan tidak menyangka akan menerima anugerah itu.

Pelajar itu turut menyifatkan anugerah tersebut adalah lambang kekuatan semangatnya untuk menggapai kecemerlangan dalam bidang akademik walaupun perlu menulis menggunakan kaki.

“Ramai yang memberikan dorongan tetapi perlu diingat bahawa kehendak diri sendiri adalah faktor penentunya.

“Saya tahu saya ada kekurangan diri, jadi saya kena berusaha lebih untuk berada setaraf atau lebih daripada orang normal,” katanya yang berazam mencapai keputusan 10A dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun depan.

Penerima anugerah lain ialah angkasawan negara, Dr. Sheikh Muszaphar Shukor Sheikh Mustapha yang mencipta sejarah sebagai rakyat Malaysia pertama yang berada di Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS).

Turut menerimanya ialah pakar bedah jantung pertama negara, Tan Sri Dr. Yahya Tun Dr. Awang dan wanita pertama negara yang berjaya mendaki Gunung Everest, Marina Ahmad.

Ulasan : Tahniah kepada mereka yang terpilih. Banyak insiprasi kejayaan yang boleh kita contohi dari mereka. Salam Maulid Rasul 1429 H buat semua pembaca. Moga kita terus istiqamah menghidupkan sunnah Nabi saw di kahir zaman yang penuh dengan dugaan dan cabaran ini.


Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude