Sabtu, 1 Mac 2008

Kelantan: Pas Kuat atau BN lemah?

A Kadir Jasin

[PERINGATAN: Komen menggunakan pengenalan anonymous tidak akan dilayan. Sila gunakanlah nama sebenar atau nama samaran yang sesuai. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat atau lucah tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.]

SEANDAINYA Pas terus berkuasa di Kelantan selepas 8 Mac ini – yang nampak-nampaknya begitulah – masalahnya bukan kerana strategi parti itu hebat atau janji-janjinya tinggi melangit.

Pas ada strategi dan janji. Di Kelantanlah strategi Pas paling terserlah dan terbukti berkesan sejak pilihan raya umum 1990, apabila ia kembali menguasai negeri itu.

Namun begitu, strategi dan janji Pas tidak pernah dan tidak mungkin sehebat strategi dan janji Umno. Umno boleh mengemukakan strategi yang paling canggih dan menjanjikan peruntukan mega.

Ironinya, jika Umno gagal merampas semula Kelantan pada pilihan raya umum (PRU) ini, puncanya bukanlah kerana ia kurang perancangan tetapi kerana terlebih merancang, berstrategi dan berjanji.

Di Kelantanlah Umno mempamerkan paling banyak kepelbagaian – daripada kepelbagaian daerah kepada perwatakan, status sosial dan cita-cita.

Daripada kepelbagaian inilah muncul watak-watak yang saling sokong-menyokong dan pada masa yang sama potong-memotong seperti Annuar Musa, Awang Adek Hussin, Mustapa Mohamed, Tengku Razaleigh Hamzah, Ibrahim Ali dan Zaid Ibrahim. Ibrahim kali ini bertanding atas tiket Pas dan Zaid tidak dicalonkan semula setelah disingkirkan daripada Umno.

Yang tentunya diketahui oleh Umno Kelantan dan oleh lawannya, Pas adalah kedudukan sebenar perpaduan dan keakraban yang wujud di kalangan pelbagai kelompok dan kepentingan ini.

Senario dan persoalan semasa adalah lebih kurang seperti berikut:

1. Kegigihan untuk kembali menguasai Kelantan ada kaitan dan perkiraan dengan pemilihan Umno yang akan diadakan selepas PRU;

2. Umno Kelantan kini dikepalai oleh Annuar dalam kapasitinya sebagai Pengerusi Badan Perhubungan Negeri. Annuar pasti ada cita-cita untuk kembali menjadi menteri atas dasar keakrabannya dengan Perdana Menteri;

3. Awang Adek dicalonkan sebagai bakal Menteri Besar jika BN menang. Dengan jawatan itu, dia lebih berhak menjadi Pengerusi Perhubungan. Soalnya bolehkah Annuar menerima hakikat ini?;

4. Apakah Annuar tidak mempunyai “calonnya” sendiri untuk mengisi jawatan Menteri Besar?;

5. Apakah Awang Adek mendapat sokongan ikhlas dan padu daripada semua “panglima” politik Kelantan yang pelbagai itu?;

6. Bagaimana halnya dengan Mustapa yang dilihat sebagai seorang yang sederhana dan berpengalaman dan lebih sesuai menjadi MB jika BN menang?;

7. Faktor Tengku Razaleigh Hamzah. Walaupun jelas dipinggirkan dan cuba disekat daripada mempunyai sebarang pengaruh di luar daripada Gua Musang, Ku Li terus menghuni hati sanubari rakyat Kelantan;

8. Ku Li terus dilihat sebagai satu-satunya pemimpin Umno yang berkedudukan untuk mencabar status quo parti pada pilihan Umno akan datang;

9. Akhir sekali, apa yang boleh diistilahkan sebagai faktor luar, yang mungkin dimainkan oleh watak-watak tertentu di negeri itu yang berpengaruh ke atas pengundi. Dalam konteks ini saya tidak bermaksud Istana.

(Seorang veteran politik Umno yang pernah menjadi Setiausaha Politik kepada Menteri/Menteri Besar dan bertanding PRU 1999 merujuk kepada peranan yang mungkin dimainkan oleh usahawan perikanan Nik Sapeai Nik Yusuf dan Zaid Ibrahim).

Janji-janji pembangunan mega dan serangan hebat ke atas Kerajaan Pas tidak dijangka memberi kesan “landslide” (tanah runtuh) kepada BN.

Seandainya majoriti pengundi Kelantan boleh digula-gulakan dengan janji dan ancaman, BN sudah pun menguasai negeri itu pada PRU lalu apabila sentimen pemilih memihak kepada BN kerana faktor “Orang Baik”.

Dalam PRU itu, ketika sentimen umumnya condong kepada BN, parti itu menang tujuh daripada 12 kerusi Parlimen dan 20 daripada 45 kerusi negeri. Ia menang satu lagi kerusin DUN iaitu Pengkalan Pasir melalui pilihan raya kecil.

Para strategis Umno/BN pasti mengambil kira hakikat bahawa majoriti daripada kemenangan itu adalah dengan kelebihan undi yang kecil.

Teori popular sekarang adalah sokongan pengundi kali ini mungkin berpindah semula kepada pembangkang setelah mereka berpeluang menilai aspek positif dan negatif kepemimpinan “Orang Baik” itu sejak empat tahun lalu.

Kesimpulannya adalah tidak bijak bagi Umno/BN Kelantan mencurahkan air dari tempayan kerana mendengar guruh di langit dan memipis lada kerana nampak burung di langit.


Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude