Ahad, 2 Disember 2007

Pemimpin dan bahaya kemewahan !

Wahai pemimpin! Kemewahan diri bukan kehebatanmu

Oleh: DR. MOHD. ASRI ZAINUL ABIDIN

Saya terbaca dialog yang menarik antara khalifah yang sangat adil, Umar bin Abdul Aziz dan penasihatnya yang jujur Rajak bin Haiwah. Kata Rajak: Ketika Umar bin Abdul Aziz menjadi Gabenor Madinah, beliau pernah berkata kepadaku: “Wahai Rajak! pergi belikan untukku sehelai baju.

”Aku pun belikan untuknya sehelai baju yang bagus, harganya 500 dirham. Apabila aku membawanya kepada beliau, maka beliau memegangnya dan berkata: “Bagus, cuma ia murah.” Selepas beberapa tahun beliau menjadi khalifah, suatu hari beliau berkata kepadaku: “Belikan untukku sehelai baju.” Maka aku membeli untuknya baju yang murah lagi amat sederhana, harganya hanya 5 dirham. Apabila aku membawanya kepada beliau, maka beliau memegangnya dan berkata: “Bagus, cuma ia mahal.” Aku kehairanan, bagaimana mungkin baju yang aku beli untuknya di Madinah beberapa tahun lalu dengan harga 500 dirham dianggap murah dan baju yang aku beli sekarang dengan harga 5 dirham dianggap mahal. Perasaanku tersentuh dengan perkataan beliau dan aku pun menangis. Umar bertanya: “Apa yang membuatkan engkau menangis wahai Rajak? Kataku: “Perkataanmu wahai Amirulmukminin, bagaimana mungkin engkau menganggap baju lepas yang berharga lima ratus dirham murah, dan baju sekarang yang berharga lima dirham mahal? Kata Umar: “Wahai Rajak, sesungguhnya aku memiliki jiwa yang sentiasa berkeinginan. Setiap kali aku mencapai sesuatu, jiwaku inginkan sesuatu yang lebih dari itu. Wahai Rajak! Jiwaku inginkan sepupuku Fatimah binti Abdul Malik, lalu aku mengahwininya. Kemudian jiwaku inginkan jawatan gabenor, lalu aku dilantik memegangnya. Kemudian jiwaku inginkan jawatan khalifah, lalu aku mencapainya. Sekarang jiwaku inginkan syurga, aku harap aku dapat menjadi penghuninya.” (lihat: Salah al-Khalidi, Al-Khittah al-Barraqah lizi al-Nafs al-Tauwaqah, 93-94, Damsyik: Dar al-Qalam).

Demikianlah jiwa seorang pemimpin yang mencatatkan sejarah keadilan kepimpinannya dengan tinta emas. Dia hanya memerintah dua tahun, tetapi mengukir namanya dengan penuh keindahan di persada sejarah. Hubungan jiwanya dengan habuan kekal yang diharapkan di sisi Allah pada hari akhirat menjadikan kepimpinannya penuh keadilan dan rahmat Allah sekalipun pakaiannya hanya dari kain murahan, tetapi keadilannya tidak dapat dibeli dengan apa-apa harga. Sejarah tidak pernah mengenangkan kemewahan harga baju atau kediaman seorang pemerintah dengan kenangan indah. Bahkan dalam sejarah, sikap suka bermewah-mewah pemerintah menggunakan harta rakyat banyak menghasilkan mimpi ngeri dan babak hitam bagi kehidupan rakyat. Namun sejarah indah hanya akan mengingati keadilan dan amanahnya seorang penguasa, sekalipun bajunya buruk. Lihatlah tampungan pada baju Khalifah Umar bin al-Khattab r.a., namun jiwa rakyatnya tidak pernah berlubang seperti bajunya. Amanah dan keadilan meliputi pemerintahannya. Entah berapa ramai pemimpin yang baju mereka megah dan mewah, namun jiwa dan perasaan rakyat mereka sentiasa terkoyak dan carik. Kesilapan besarlah seorang pemimpin jika merasakan dia dihormati kerana gaya mewahnya yang menjulingkan mata rakyat. Dia lupa pemimpin dihormati kerana jasa, prihatin, amanah dan keadilan pemerintahannya. Bukan kerana kenderaan mewah, rumah yang megah, paip yang panjang, isteri yang berhias permata berlian atau cermin mata yang pekat hitam sehingga dia buta penderitaan rakyatnya. Tidak! Sesungguhnya tidak. Itu semua menimbulkan curiga, prasangka dan kedengkian perasaan yang memburukkan kasih sayang antara orang bawahan dan atasan.

Saya tidak pernah menyeru pemimpin dunia Islam hidup kemiskinan, kelaparan, memakai pakaian buruk dan tinggal di rumah yang nak roboh atau berkenderaan cabuk. Tidak! Mungkin gaya yang hebat juga diperlukan untuk politik zaman kini yang terpaksa menghadapi persaingan musuh-musuh yang pelbagai. Mereka boleh bermewahan jika itu adalah harta mereka yang halal. Mereka boleh memakai dan memiliki apa yang mereka mahu, jika itu datang dari sumber yang Allah reda. Saya tahu, ada pemimpin yang berharta hasil usahanya sendiri. Bahkan kekayaan sesetengah pemimpin melimpah untuk rakyatnya dengan keikhlasan dan kasih sayang. Perlis barangkali antara contoh yang baik dalam hal ini. Namun di sesetengah negara dan negeri, keranggian pemimpin yang bergaya dengan hartanya menimbulkan kejengkelan dalam jiwa rakyat. Sehingga seakan perlambangan seorang pemimpin itu, bukan kerana kewibawaannya atau adab dan karismanya, keadilannya, sebaliknya adalah harta dan kekayaannya yang ditunjuk- tunjukkan. Rumah pemimpin dikenali bukan kerana dipenuhi rakyat yang mengadu hal derita mereka tetapi kerana pagarnya yang besar, dan kemewahan luar dan dalamnya. Kereta pemimpin dikenali bukan kerana kerap sampai ke tempat rakyat tetapi kerana luar biasa harganya. Isteri pemimpin dikenali bukan kerana adab dan sopannya terhadap rakyat, tetapi kerana gaya ranggi dan hiasan diri yang mahal- mahal. Maka sesetengah pemimpin merasakan dirinya berada pada kasta yang tinggi dan rakyat pada kasta bawahan. Maka wakil rakyat ada yang bertukar menjadi ‘tokeh rakyat’. Jika hal ini berlaku, politik kedengkian akan subur dan terus merebak lalu umat ini terus bergolak. Saya terbaca dalam Musannaf Abi Syaibah riwayat yang menceritakan apabila dibawa kepada Sayidina Umar harta rampasan Maharaja Kisra Parsi yang begitu banyak dan menakjubkan, maka beliau pun menangis. Lalu ditanya kepadanya: “Apa yang membuatkan engkau menangis wahai Amirulmukminin, padahal hari ini adalah hari kesyukuran, kegembiraan dan keseronokan.” Jawab Umar: “Tidak ada kaum yang banyak pada mereka benda ini (harta) melainkan Allah campakkan di antara mereka permusuhan dan kebencian” (8/147). Islam bukanlah anti harta, tetapi Islam memusuhi penyalahgunaan harta dan kemewahan yang mengheret kemusnahan. Masyarakat Islam perlu kaya, tetapi kekayaan yang membawa kekuatan kepada umat, bukan hanya untuk keborosan individu. Jika ramai yang kaya tetapi tidak berbakti kepada umat, untuk apa kita berbangga dengan kekayaan mereka?

Jika pemimpin menjadikan harta dan gaya mewah teras kekuatannya, bukan keadilan dan kewibawaannya, maka insan-insan munafik dan pelahap harta akan mengelilinginya. Dia dipuji kerana harta yang boleh diberi. Dia akan sukar menemui insan jujur yang sudi menegur tanpa minta dibalas dan menasihati kerana ikhlas. Maka kesilapannya tidak dibetulkan, kesalahannya tidak diingatkan. Lalu dia tenggelam dalam pujian dusta dan khianat, kerana setiap yang ada di kelilingnya tidak pernah berfikir tentang nasib pemimpin mereka di akhirat sebaliknya hanya berfikir tentang untung mereka di dunia. Jika ada tokoh berlabel agama di sekitarnya pun, tidak akan berfungsi jika harta yang dicarinya. Akhirnya, ulama hanya mainan orang politik, bukan orang politik dipandu oleh ulama. Allah berfirman dalam surah al-Ahzab ayat 66-68: (maksudnya) Pada masa muka mereka dibalik-balikkan dalam neraka, mereka berkata (dengan sesalnya): “Alangkah baiknya kalau kami dahulu (semasa di dunia) taat kepada Allah serta taat kepada Rasul Allah. Dan mereka berkata lagi: “Wahai Tuhan kami, sesungguhnya kami telah mematuhi kehendak ketua-ketua dan orang-orang besar kami, lalu mereka menyesatkan kami dari jalan yang benar. Wahai Tuhan kami, berilah mereka azab sengsara dua kali ganda, dan laknatkanlah mereka dengan laknat yang sebesar-besarnya!” Justeru itu dalam hadis baginda menyebut: “Sesungguhnya Allah meredai kamu tiga perkara, dan memurkai kamu tiga perkara. Dia meredai kamu jika (pertama) kamu beribadah kepada-Nya dan tidak menyekutukan-Nya sedikit pun, (kedua) kamu berpegang teguh dengan tali Allah kesemuanya. (ketiga) Kamu menasihati sesiapa yang Allah jadikan dia memerintah urusan kamu. Dia memurkai kamu banyak bercakap (yang tiada faedah), menghilangkan harta dan banyak bertanya (maksudnya pertanyaan yang tidak berfaedah) (Riwayat Malik dalam al-Muwatta).

Hari ini, banyak sukatan dan ukuran berubah. Ramai yang tidak memiliki idealisme atau karisma kepimpinan menjadi pemimpin hanya kerana harta atau kem politiknya yang berjaya, lalu dia pun dibakulkan sekali. Apabila seseorang naik dalam politik kerana hasil umpan hartanya semata, tentu dia inginkan pulangan modalnya. Maka rasuah dan politik wang akan berleluasa. Jika dia naik dalam politik kerana ketajaman idealisme dan karismanya, maka sudah pasti dia ingin membuktikan kemampuan pemikiran yang bernas itu untuk dimanfaatkan masyarakat. Maka rakyat mendapat pulangan faedah yang besar daripada pemimpin yang berwibawa dan berkarisma, tetapi akan terpaksa membayar harga yang tinggi terhadap pemimpin yang diangkat kerana umpan hartanya. Maka akhirnya, golongan Ruwaibidoh akan menguasai masyarakat. Al-Ruwaibidoh adalah satu istilah yang diguna pakai oleh Nabi s.a.w. untuk menggambarkan golongan yang akan muncul menjelang kiamat. Mereka adalah kelompok yang tidak berkualiti tetapi ingin berbicara persoalan besar. Sabda baginda: “Sesungguhnya sebelum kedatangan dajjal-dalam riwayat yang lain: sebelum kiamat – adanya tahun-tahun yang penuh tipu daya. Ketika itu didustakan orang yang benar, dianggap benar orang yang dusta, dianggap khianat orang yang amanah, dianggap amanah orang yang khianat, dan bercakap ketika itu al- Ruwaibidoh. Para sahabat bertanya: “Siapakah al-Ruwaibidoh?” Sabda Nabi s.a.w.: Orang lekeh yang berbicara mengenai urusan awam (orang ramai).” Hadis ini diriwayatkan oleh al-Imam Ahmad, Abu Ya‘la, al-Bazzar, Ibnu Majah, al-Kharaiti, dan al- Hakim. Al-Hakim menyatakan isnadnya sahih dan ini disetujui oleh Al-Zahabi.

Maka menjadi tanggungjawab rakyat dan kepimpinan memastikan setiap tokoh yang akan dilantik adalah kerana kewibawaannya. Karisma atau kewibawaan dirujuk kepada dua persoalan asas; pertama; pegangannya kepada agama secara menepati al- Quran dan sunah. Ini kerana kemuliaan umat ini mempunyai kaitan yang tidak boleh dipisah dengan penghayatan seseorang terhadap ajaran Allah dan Rasul-Nya. Kedua; kemampuannya memegang amanah kepimpinan dalam erti kata mampu memimpin umat ke arah kecemerlangan hidup di dunia dan akhirat. Bukan semestinya lebai atau ustaz, tetapi iltizam dan keupayaan. Bukan kemewahan harta atau lebar serbannya tetapi kewibawaannya. Firman Allah: (maksudnya) “Sesungguhnya Allah menyuruh kamu memberikan amanah kepada yang berhak menerimanya dan apabila kamu berhukum di kalangan manusia maka hendaklah kamu berhukum dengan adil. Sesungguhnya Allah memberikan pengajaran yang sebaik-baiknya kepadamu.” (an-Nisa’ ayat 58).

Amatlah dukacita bagi sebuah masyarakat yang apabila disebut pemimpin politik lalu terus terbayang dalam pemikiran tentang limpahan harta dan gaya mewahnya, bukan ketajaman minda atau keprihatinannya kepada rakyat. Kita suka pemimpin yang berharta, jika itu membolehkannya membantu rakyat khususnya muslimin. Namun hendaklah kekayaan hasil titik peluhnya atau usahanya yang tidak mencemarkan kepentingan harta rakyat. Jika itu dapat dilakukan, dia bukan sahaja memimpin idea yang baik, juga penderma yang membawa kebaikan untuk rakyat. Kekayaan pemimpin mesti untuk manfaat rakyat. Maka dengan itu dia dipilih di samping kewibawaannya juga kerana kesudiannya menghulurkan bantuan, bukan membisneskan harta rakyat.

Dalam Musannaf Abi Syaibah juga meriwayatkan surat Amirulmukminin Umar bin al-Khattab r.a. kepada gabenornya Abu Musa al-Asy‘ari r.a., antara isinya: “Sesungguhnya pemimpin yang paling bahagia ialah mereka yang menyebabkan rakyatnya bahagia, dan pemimpin yang paling celaka ialah yang menyebabkan rakyatnya celaka. Jaga-jaga engkau jangan bermewah-mewahan, nanti pegawai-pegawaimu juga akan bermewah-mewahan.” (8/147).

Maka seorang pemimpin itu mestilah mempunyai penasihat-penasihat yang baik. Mereka menasihatinya dengan jujur, dan hendaklah selalu dia berkata “berikan pendapat yang ikhlas lagi diredai Allah kepada saya. Sabda Nabi s.a.w.: “Tidak dilantik seorang khalifah melainkan akan ada baginya dua bitanah (penasihat yang rapat). (Pertama) Bitanah yang menyuruhnya untuk melakukan kebaikan serta menggalakkannya. (Kedua) bitanah yang menyuruhnya untuk melakukan kejahatan serta menggalakkannya. Hanya selamat ialah sesiapa yang selamatkan Allah (Riwayat al- Bukhari dan al-Nasai). Semua pemimpin hendaklah memastikan perdampingan dengan penasihatan yang baik itu benar-benar dihayati dalam kepimpinannya. Inilah jalan selamat setiap kepimpinan. Umara jujur hendaklah selalu bersama para ulama yang ikhlas. Keikhlasan para ulama menyuburkan keadilan pemerintah. Maka haram dan khianatlah ulama jika mereka mengampu sehingga pemimpin terbuai nyenyak dalam kesalahan.

- DR. MOHD. ASRI ZAINUL ABIDIN ialah Mufti Kerajaan Negeri Perlis. E-mel: moasriza@yahoo.com

Layari http://drmaza.com/

Lupa diri bila hidup mewah

Bersama: DR. AMRAN KASIMIN
SOALAN: Berkat kegigihan bekerja dan sokongan kerajaan, saya boleh dikatakan berjaya, mempunyai kilang sendiri dan bersungguh-sungguh bekerja. Saya menyedari bahawa oleh kerana terlalu memberi tumpuan kepada kerja, saya begitu kurang sembahyang dan banyak melakukan dosa yang melibatkan arak dan perempuan.

Kadang-kadang saya rasa seumpama Allah tidak mengampunkan dosa-dosa lalu, biarpun bertaubat. Bagaimana saya boleh menghilangkan rasa tidak yakin pada Tuhan?

– Mamun, Klang

JAWAPAN: Allah menjelaskan bahawa manusia itu sememangnya bertabiat tidak menentu, sentiasa keluh kesah terutamanya ketika ditimpa kemalangan, kecelakaan atau menghadapi sesuatu yang tidak disukai. Manusia juga akan menjadi pelokek, kedekut dan tamak ketika memperoleh kejayaan, kemenangan, menerima nikmat yang banyak, kecuali mereka yang berupaya melakukan sembahyang dengan sempurna.

Manusia akan terus mahukan sesuatu yang banyak. Orang yang sudah mempunyai dua buah lembah emas, mahukan tiga lembah emas. Demikianlah gambaran hadis mengenai tabiat manusia. Haloba itu tidak berpenghujung, kecuali setelah manusia mati.

Baginda Rasulullah juga ada menjelaskan bahawa manusia tidak akan tunduk kepala- Nya kecuali kerana adanya tiga perkara iaitu kefakiran, sakit dan mati. Kalau diperhatikan, ramai yang hidup miskin menjalani kehidupan dengan baik. Tetapi setelah kaya, ternama dan berkuasa, mereka berubah, mula berjinak-jinak dengan minuman keras, mengheret perempuan luar dan meninggalkan anak isteri di rumah yang sama-sama bertungkus lumus mencari rezeki. Tabiatnya berubah, tidak lagi penyayang.

Begitu juga dengan sakit yang berlaku pada diri sendiri, kaum keluarga atau orang lain. Kematian seseorang, terutamanya dari kalangan keluarga yang hampir sering menjadikan seseorang itu insaf. Memikiri yang dirinya juga akan mati, seperti yang dilihat di hadapannya, contoh-contoh seumpama ini terlalu menjentik hati dan menginsafkan, menyebabkan mereka mendampingi Tuhan.

Mulanya, ada ke masjid dan tahu membaca al-Quran pada waktu malam. Namun demikian, ia berlaku hanya sementara. Tabiat asalnya diikut semula dan meninggalkan sembahyang atau amalan ke masjid apabila gambaran maut dan sakit yang dideritai oleh seseorang itu hilang daripada ingatannya.

Ancaman dan huru hara di sesebuah negara atau tempat itu juga boleh menginsafkan manusia, kerana manusia takut mati lalu mengingati Allah. Namun, setelah aman, manusia mula melupakan Allah s.w.t.

Orang yang memperoleh nikmat Allah, tetapi lupakan Tuhan adalah termasuk dalam golongan yang tidak mensyukuri nikmat Allah. Hakikatnya, hidup mereka sia-sia dan tidak memberi manfaat kerana kekayaan yang dimiliki menyebabkan mereka leka.

Mendorong melakukan kejahatan, seperti menipu, berzina, minum arak dan seumpamanya. Orang yang tahu dan memahami hakikat hidup dan alam akhirat akan memilih menjadi orang yang baik, tidak melakukan perzinaan, minum arak dan sebagainya biarpun hidup mereka sederhana.

Walaupun demikian, orang yang berjaya di dunia dan akhirat ialah mereka yang mempunyai banyak firma dan berupaya menggunakan kekayaan yang dimiliki untuk menghampirkan diri pada Allah untuk kepentingan roh yang akan diserahkan pada Allah apabila nyawa diambil nanti, untuk digunakan membimbing manusia ke jalan yang benar, bukan menjadi jagoan memperkosa anak, isteri orang atau memasang lukah di air keruh demi untuk memuaskan hawa nafsu.

Tidak ada manusia yang waras mahu membinasakan orang lain. Kalau kita tidak mahu anak-anak dan saudara yang kita kasihi dirosakkan oleh orang lain, begitu juga harapan orang lain. Kerana itu selain memikiri kepentingan diri sendiri, juga perlu memikiri kepentingan orang lain.

Itulah di antara ciri-ciri manusia yang tahu mensyukuri nikmat Allah, iaitu menggunakan kemewahan untuk kebaikan bukan memusnahkan. Melakukan kebajikan, termasuk amalan yang difardukan adalah untuk kepentingan roh yang akan disoal di akhirat.

Orang yang memberi pengamatan atau konsentrasi kesihatan fizikal semata-mata akan memperoleh kesihatan tubuh badan namun roh mereka tetap sakit, menyebabkan lahirnya pelbagai sakit yang berkaitan dengan hati.

Dari sinilah timbulnya manusia yang merasa angkuh, sombong dan besar diri akibat kenikmatan yang dimiliki, nama yang diberi, pangkat, keturunan dan lain-lainnya. Itulah yang dinamakan nafsu, yang boleh mendorong pada kebinasaan, yang melibatkan diri secara langsung juga orang lain.

Orang yang mempunyai tabiat seumpama ini sebenarnya lupa bahawa nikmat dunia terlalu sedikit. Nikmat dunia dibandingkan dengan akhirat tidak ubah seumpama orang yang mencelupkan jarinya dalam lautan. Apa yang diperoleh apabila jari itu dicabut, ialah basahan air yang ada pada jari yang dicelupkan dalam laut, pada hal nikmat Allah itu seumpama laut yang tidak bertepian.

Allah memerintahkan Muhammad memberitahu umatnya bahawa nikmat hidup dunia itu terlalu sedikit dan nikmat akhirat itu adalah banyak, lebih utama dan lebih baik bagi orang yang bertakwa. Bagi orang yang tidak bertakwa, tidak takutkan Allah, dunia yang pendek umurnya itu adalah segala-galanya.

Semua orang akan mati apabila tiba masanya. Apabila mati, jasad akan dikuburkan manakala roh akan menemui Tuhan. Roh inilah yang akan menerima nikmat atau seksaan kelak. Orang yang hanya menjaga jasadnya dalam keadaan segar bugar, sihat walafiat, sebenarnya hanya menyediakan santapan untuk ular, kerana jasad itu akhirnya akan ditanam dalam tanah. Orang ini akan rugi kerana tubuh yang dijaga itu akan menjadi makanan ulat dan ditelan bumi, pada hal roh itu kekal, menerima nikmat atau seksa Allah. Kerana itu manusia perlu menjaga tubuh badannya, juga rohnya dengan beriman sepenuhnya kepada Allah s.w.t.

Mengenai sembahyang kita sendiripun dapat melihat betapa ramai orang yang mengabaikan sembahyang. Mereka seolah-olah menganggap sembahyang itu seumpama tidak wujud dalam kegiatan hidup hariannya.

Keadaan ini terjadi di mana-mana sahaja, tanpa mengira jenis pekerjaan manusia, pangkat atau keturunan. Banyak di antara mereka, memahami bahawa sembahyang itu wajib, tetapi tidak mengambil indah mendirikannya. Di antara mereka, ada yang lebih menitikberatkan amalan sampingan seperti kenduri kendara, kenduri arwah, majlis potong jambul dan seumpamanya.

Orang yang terlibat dengan dosa, lumrahnya tidak sembahyang. Kalau dilakukan sekalipun, sembahyang itu tidak membentuk individu berkenaan untuk mencegah diri daripada melakukan kejahatan, pada hal Allah berfirman memberitahu bahawa sembahyang itu mencegah pelakunya daripada melakukan dosa-dosa besar dan kemungkaran.

Ini bererti bahawa tentunya ada kesilapan pada sembahyang yang mereka lakukan, menyebabkan sembahyang itu tidak diterima Allah dan tidak berupaya membentuk pelakunya menjadi baik. Sembahyang adalah penentu kepada penerimaan ibadah yang lain kerana sembahyang itu tiang agama.

Mengenai perkara ini Rasulullah bersabda yang bermaksud: Perkara yang mula-mula sekali ditanya oleh Allah kepada hamba-Nya pada hari kiamat kelak ialah tentang amalan ibadah sembahyangnya. Jikalau sembahyangnya diterima baik, bermakna diterimalah seluruh amalannya. Jikalau ditolak sembahyangnya bererti ditolak seluruh amalannya.

Setiap orang perlu bertaubat kepada Allah, malah Rasulullah yang maksum (terpelihara daripada dosa) juga sentiasa bertaubat tanpa henti. Masalah sama ada diterima Allah atau tidak itu bukan urusan manusia. Tugas manusia berdoa dan memohon keampunan.

Allah amat menerima taubat hamba-Nya. Percayalah bahawa Allah tidak pernah mengingkari janji-janjinya kerana Dia adalah Maha Agung. Seperkara lain, masalah Allah mengampunkan dosa seseorang atau tidak itu bukan urusan manusia. Tugas dan tanggungjawab manusia ialah bertaubat.

Untuk menghilangkan rasa tidak yakin diri pada Tuhan amat mudah, iaitu dengan bertaubat. Allah menyatakan Dia akan mengampunkan dosa-dosa hamba-Nya yang bertaubat nasuha.

- PEMBACA yang ada kemusykilan alamatkanlah soalan kepada:

Dr. Amran Kasimin, Lot 3673, Jalan Aman, Kg. Sungai Merab Luar, 43000 Kajang, Selangor.


Ulasan : Diharapkan agar Mufti Perlis melaksanakan tanggungjawabnya sebagai agamawan dan ulama yang mampu menegur umara' di Perlis. Agak keliru juga apabila dikatakan kemewahan pimpinan di Perlis ; kemewahan mereka melimpah sehingga dirasai rakyat-benarkah? Dr Amran Kasimin juga selaku anak murid Dr Haron Din juga perlu membuktikan bahawa golongan agamawan tidak mudah ditpu oleh ahli politik yang berkepentingan. Penjelasannya jelas, tetapi bagaimana dari sudut praktiknya? Adakah Mufti Perlis dan Dr Amran Kasimin menegur kemungkaran yang dilakukan oleh umara' atau pemerintah kini? Moga Allah memudahkan urusan mereka dalam menyatakan yang haq di hadapan pemimpin yang tidak menunaikan haknya kepada rakyat teramai!

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude