Khamis, 6 Disember 2007

Elakkan percaya sial majal

SOALAN:
Setiap kali ada musibah atau kemalangan yang selalu berlaku di suatu tempat, sering orang akan mengaitkan dengan gangguan makhluk asing sehingga mereka lupa bahawa setiap kejadian itu adalah ketetapan qada dan qadar Allah.

Selepas itu orang kampung akan bermesyuarat dan menetapkan masa untuk mengadakan majlis doa tolak bala di tempat tersebut dengan membawa minuman serta makanan untuk jamuan.

Selepas berdoa, isinya dimakan oleh yang hadir manakala kulitnya dibuang ke dalam sungai atau dibuang di tempat yang sering berlaku kemalangan, konon-kononnya untuk makhluk halus penunggu tempat tersebut. Persoalannya adakah perbuatan itu boleh membawa kepada syirik?

JAWAPAN:


Sekiranya mereka percaya dan yakin bahawa yang memberi mudarat ialah makhluk selain Allah s.w.t., maka syiriklah mereka kepada Allah. Sesungguhnya salah satu rukun iman ialah mempercayai secara jazam bahawa baik buruk yang berlaku dalam kehidupan manusia mengikut ketentuan Allah.

Firman Allah yang bermaksud: Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) Yang menimpa (seseorang) melainkan Dengan izin Allah; dan sesiapa Yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa Yang telah berlaku itu Dengan tenang dan sabar); dan (ingatlah), Allah Maha mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. (al-Thagabun: 11)

Hadis-hadis Nabi s.a.w memberi petunjuk dalam hal ini. Daripada Umar bin Al-Khattab r.a, sesungguhnya Rasulullah telah bersabda yang bermaksud, Iman itu ialah, beriman kepada Allah, Malaikat, kitab-kitab yang diturunkan, Rasulul-rasul yang diutus, hari akhirat dan beriman kepada qadar ketentuan kebaikan dan ketentuan keburukan. (riwayat Muslim, Abu Daud, al-Tarmidzi, al-Nasaie).

Hadis lain yang bermaksud, “Tidak beriman seorang hamba sehingga beriman kepada empat perkara: beriman bahawa tiada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan memperakui aku adalah Rasul yang diutus dengan kebenaran, beriman kepada kematian, beriman kepada kebangkitan selepas mati dan beriman kepada qadar”. (riwayat al-Bahaiqi).

Dalam hadis lain sabda baginda daripada Abu Hurairah r.a yang bermaksud: “Beriman kepada qadar ialah tiang tauhid.” (riwayat al-Dailamiy). Daripada Abu Hurairah r.a meriwayatkan hadis yang bermaksud, “Beriman kepada qadar ketentuan Allah akan menghilangkan kegusaran dan kesedihan. (riwayat al-Hakim).

Hadis-hadis Rasulullah s.a.w menjelaskan bahawa iman seseorang dikira tidak sah selagi tidak beriman kepada ketentuan Allah s.w.t. Biarpun sesuatu musibah menimpa seseorang itu melalui orang lain.

Contohnya, kereta yang dipandu oleh Abu dilanggar oleh Hamid. Walaupun kemalangan itu berlaku kerana kecuaian Hamid, kita perlu meyakini bahawa kemalangan itu tidak akan berlaku jika tidak diizin Allah dan itulah takdir namanya, sudah tertulis pada kehidupan seseorang.

Persoalannya, sekiranya kerap berlaku kemalangan di sesuatu tempat atau di sesuatu selekoh itu bukan kerana ada penunggu tetapi kecuaian pemandu kenderaan mengawasi kenderaannya atau lalai dengan keadaan fizikal jalan.

Mungkin juga struktur jalan itu bermasalah yang perlu dibaiki. Di kampung saya juga terdapat tempat atau laluan yang kerap berlaku kemalangan tetapi selepas kami memberitahu kepada pihak yang bertanggungjawab. Selang beberapa hari jalan di kawasan itu dibaiki. Mulai hari itu tidak ada kemalangan yang berlaku di kawasan tersebut.

Maksudnya, kita perlu mencari puncanya dahulu untuk diselesaikan. Apa kata sekiranya selepas diberi pulut kunyit, ayam panggang, masih berlaku musibah? Adakah kita akan gantikan ayam kepada kambing, kambing diganti dengan lembu?

Sikap sebegini menggambarkan mentaliti masyarakat kita yang masih terpengaruh dengan perkara yang tidak ada asas syariah yang kukuh.

Nasihat saya agar tinggalkan perbuatan memujuk penunggu atau bagi makan jin. Ini kerana semua makhluk itu pandai cari makan sendiri. Bila pula makhluk-makhluk itu minta supaya manusia bagi dia makan?

Saya tidak menafikan adanya makhluk-makhluk lain selain manusia yang tidak dapat dilihat oleh mata kasar manusia. Adalah tidak wajar menolak setiap perkara yang tidak boleh dilihat oleh mata kasar manusia. Oleh kita percaya adanya makhluk lain yang berlainan alam dengan kita.

Yang penting mohon perlindungan daripada Allah s.w.t. Cuba praktis dua-dua yang ma’thur yang diajar oleh Nabi Muhammad s.a.w. Doa dan wirid serta ibadat-ibadat lain menjadi benteng bagi diri seseorang.



Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude